• Anonym (ÅSKRÄDD)

Åska!!

Der spöregnar och åskar jättemycket där jag bor! Jag får extrem ångest, är rädd att blixten ska förstöra huset.  

Jag har oro och ångest ofta och ser katastrofer framför mig hela tiden. :( Hur ska jag kunna somna?

• Svar på tråden Åska!!
  • gemig

Det är bara slappna av. 

Tänk på att det bara är gudarna som vakar.. 

• Anonym (Hmm)

Vi är olika helt enkelt ... jag bara älskar åska och är gärna  ute när det åskar och blixtrar.
    Mörk himmel upplyst med blixtar - tystnad och muller blandat med blixtar.
    Man är så liten i vad som händer - me like!!

• Anonym (F)

Så mysigt :)

I princip alla hus idag har åskledare för det första och för det andra kan du räkna sekunderna för att se hur långt bort blixten är. Tre sekunder = 1 km. Om den kommer närmare bör du dra ut elkablar, dator mm. Håll dig ifrån diskbänken. Detta är inte pga om blixten skulle slå ner utan har med strömmen att göra. Dessutom rekommenderas att man drar ner persienner också.

Utöver det kan du gå i terapi, KBT är väldigt effektivt mot olika typer av ångest.

• Anonym (ÅSKRÄDD)

Jag har ingen dator iallafall just nu (använder bara mobilen). Ingen TV heller för den delen.

Den verkar inte så nära just nu...
    Jag gillar ljudet av åska när den låter långt borta, men ju närmare den kommer desto räddare blir jag. :(

• Anonym (F)
    Anonym (ÅSKRÄDD) skrev 2022-08-27 22:23:47 följande:

Jag har ingen dator iallafall just nu (använder bara mobilen). Ingen TV heller för den delen.

Den verkar inte så nära just nu...
    Jag gillar ljudet av åska när den låter långt borta, men ju närmare den kommer desto räddare blir jag. :(

Mm förstår att det kan vara skrämmande men blixten kommer inte slå ner i huset och förstöra det iaf.
  • Anonym (Yfhl)

Det är stor risk att åskan slår ner i hus! Och totalförstör dem. Det ska tydligen åska jättemycket hela veckan också

• Anonym (F)
    Anonym (Yfhl) skrev 2022-08-28 10:01:43 följande:

Det är stor risk att åskan slår ner i hus! Och totalförstör dem. Det ska tydligen åska jättemycket hela veckan också

Nej det är det inte.

På ett år riskerar ett av 500 hus att träffas, och då har ändå de flesta åskledare som skyddar huset. www.radron.se/vardagskunskap/Goda-rad-nar-askan-gar/

Statistiskt sett träffas en villa av blixten EN gång på 1200 år.
    www.aftonbladet.se/teknik/a/rL58em/aska-kan-forvandla-ditt-hus-till-tickande-bomb

Det är onödigt att skrämma upp ts med dina egna ogrundade rädslor.
  • Anonym (Också rädd)

Jag har alltid varit rädd för åskan..som barn bäddade mamma ute i bilen åt mig …bilen som var av plåt o gummihjul var ( vad hon sa) en åskledare..dvs åskan kunde slå i bilen men strömmen gick då på utsidan ner i marken…om det stämde eller inte vet jag inte men det funkade lite I alla fall 

Det som funkar för mig idag är att dels hålla koll på var åskan är genom olika appar  tex lightning alarm som talar om med grönt ,gult o rött hur nära åskan är från den plats man är ( och även i km)
    eller lightning tracker..varnar liiite för snabbt tycker jag men lätt att se var det slätt ner, även appen Blixtvakt funkar bra..

sedan ser jag till att alltid ha padda o mobil laddade,att ha ett antal filmer/ tv serier nedladdade så man kan titta offline.. så hörlurar på ..en film på paddan och jämna kollar på mobilen för att se hur åskan rör sig funkar så pass bra för mig att trots att jag är så åskrädd är inget av mina barn det ( när de var små kunde jag kunde jag inte  stänga av helt…men tillräckligt mycket ändå…o deras pappa fick ta dem om han var hemma så deras bild av åska blev.. är pappa hemma  tittar vi o pappa på blixtarna o mamma tittar på film o är lugn, är pappa inte hemma tittar vi också på film/ myser i en koja o mamma,läser för oss..att kojan inte var för att det skulle vara mysigt utan för att jag skulle slippa se blixtarna visste de ju inte om… )  

• Anonym (F)
    Anonym (Också rädd) skrev 2022-08-28 12:34:31 följande:

Jag har alltid varit rädd för åskan..som barn bäddade mamma ute i bilen åt mig ?bilen som var av plåt o gummihjul var ( vad hon sa) en åskledare..dvs åskan kunde slå i bilen men strömmen gick då på utsidan ner i marken?om det stämde eller inte vet jag inte men det funkade lite I alla fall 

Det stämmer alldeles utmärkt! Du kan googla på Faradays bur för att lära dig mer :) Skönt att du hittat sätt som funkar för dig där barnen slipper ta över din rädsla.
  • Anonym (Landet)

Jag är också väldigt åskrädd. Grundlades väl i barndomen pga pappas rädsla. De drog ur alla kontakter och sen satte vi oss i bilen ock åkte iväg tills det slutat åska. Här hemma har faktiskt åskat slagit ner. En gång i ett träd precis bredvid huset och en gång i en telefonledning vilket resulterade i ett bränt telefonjack. Dessutom går nästan alltid strömmen när det åskar så vi är snabba på att dra ur datorerna och alla telefonjack. Jag har stor respekt för åska vilket man bör ha om man bor på landet som vi. Bor man i lägenhet i stán är risken för blixtnedslag i det närmaste obefintlig. Då finns det åskledare och alltid högre punkter åskan slår ner.

Svar på tråden Åska!!