• Anonym (F)

Åska!!

Så mysigt :)

I princip alla hus idag har åskledare för det första och för det andra kan du räkna sekunderna för att se hur långt bort blixten är. Tre sekunder = 1 km. Om den kommer närmare bör du dra ut elkablar, dator mm. Håll dig ifrån diskbänken. Detta är inte pga om blixten skulle slå ner utan har med strömmen att göra. Dessutom rekommenderas att man drar ner persienner också.

Utöver det kan du gå i terapi, KBT är väldigt effektivt mot olika typer av ångest.

• Anonym (F)
    Anonym (ÅSKRÄDD) skrev 2022-08-27 22:23:47 följande:

Jag har ingen dator iallafall just nu (använder bara mobilen). Ingen TV heller för den delen.

Den verkar inte så nära just nu...
    Jag gillar ljudet av åska när den låter långt borta, men ju närmare den kommer desto räddare blir jag. :(

Mm förstår att det kan vara skrämmande men blixten kommer inte slå ner i huset och förstöra det iaf.
  • Anonym (F)
    Anonym (Yfhl) skrev 2022-08-28 10:01:43 följande:

Det är stor risk att åskan slår ner i hus! Och totalförstör dem. Det ska tydligen åska jättemycket hela veckan också

Nej det är det inte.

På ett år riskerar ett av 500 hus att träffas, och då har ändå de flesta åskledare som skyddar huset. www.radron.se/vardagskunskap/Goda-rad-nar-askan-gar/

Statistiskt sett träffas en villa av blixten EN gång på 1200 år.
    www.aftonbladet.se/teknik/a/rL58em/aska-kan-forvandla-ditt-hus-till-tickande-bomb

Det är onödigt att skrämma upp ts med dina egna ogrundade rädslor.
  • Anonym (F)
    Anonym (Också rädd) skrev 2022-08-28 12:34:31 följande:

Jag har alltid varit rädd för åskan..som barn bäddade mamma ute i bilen åt mig ?bilen som var av plåt o gummihjul var ( vad hon sa) en åskledare..dvs åskan kunde slå i bilen men strömmen gick då på utsidan ner i marken?om det stämde eller inte vet jag inte men det funkade lite I alla fall 

Det stämmer alldeles utmärkt! Du kan googla på Faradays bur för att lära dig mer :) Skönt att du hittat sätt som funkar för dig där barnen slipper ta över din rädsla.
Svar på tråden Åska!!