• Anonym (ccplus)

Blivit kallad till förhör som misstänkt

Fick precis hem ett brev från polisen om att jag är kallad till förhör då jag är misstänkt för falskt alarm. Blev väldigt förvånad. Såklart inte världens bästa känsla men jag vet inte riktigt vad det gäller. 

Om man blir kallad till förhör har det väl gått ganska långt? Då är det väl en indikation på att det kommer gå hela vägen? Aldrig varit misstänkt för något tidigare. Har dessutom barn. Kan dom kalla till förhör även fast dom inte har bevis?

Någon som varit i samma sits?

Tacksam för alla svar :)

• Svar på tråden Blivit kallad till förhör som misstänkt
  • callmepreggoornot
    Anonym (ccplus) skrev 2022-08-29 17:33:10 följande:
    Om dom trodde jag var i fara skulle dom inte anmäla mig för falsk alarm.
    Anonym (Igen) skrev 2022-08-29 16:52:04 följande:
    Är det du som skrivit otaliga trådar om hur ditt ex misshandlar och våldtar dig. Polisen kommer men du berättar inte vad som hänt. I stället släpper du gång på gång in ditt ex och all upprepar sig  

Fast de vet inte vad som är sant i dagsläget. Det är därför du ska på förhör. Alla förhör leder inte till att någon blir dömd.
  • Anonym (Skratt)

Kan man inte skilja på dröm och verklighet är ett polisförhör ens minsta problem 

• Anonym (ccplus)
    callmepreggoornot skrev 2022-08-29 17:38:08 följande:
    Fast de vet inte vad som är sant i dagsläget. Det är därför du ska på förhör. Alla förhör leder inte till att någon blir dömd.
    Nej jag vet, dom flesta gör inte det. 
    Anonym (Skratt) skrev 2022-08-29 17:40:42 följande:

Kan man inte skilja på dröm och verklighet är ett polisförhör ens minsta problem 

Det är lite svårt att förklarar hur ptsd yttrar sig för någon som inte vet. Jag har utåt sett ett normalt liv, vanligt kontorsjobb, barnen har vänner över hela tiden. 

Det var givetvis något som hände som gjorde att det blev som det blev den gången. Det var något allvarligt som hade hänt tidigare och jag gjorde allt för att förtränga det men till slut gick det inte. 
  • Anonym (A)
    callmepreggoornot skrev 2022-08-29 16:50:32 följande:

Var ärlig, ta gärna med utdrag eller dokumentation som bevisar din diagnos.

De vill bara reda ut vad som hänt och att du inte medvetet falskanmäler eller är i fara.

+1
  • Anonym (Jenny)

Gå bara dit och förklara så som du har gjort här. Ta med dig någon dokumentation på din PTSD. Var ödmjuk, be om ursäkt, förklara tydligt, berätta hur du jobbar med dina svårigheter, osv.
    Jag tror inte att du behöver vara orolig! (Jag antar att du i värsta fall får betala böter, men gissar att du inte bedöms ha haft uppsåt.)

• Anonym (ccplus)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-08-29 19:22:14 följande:

Gå bara dit och förklara så som du har gjort här. Ta med dig någon dokumentation på din PTSD. Var ödmjuk, be om ursäkt, förklara tydligt, berätta hur du jobbar med dina svårigheter, osv.
    Jag tror inte att du behöver vara orolig! (Jag antar att du i värsta fall får betala böter, men gissar att du inte bedöms ha haft uppsåt.)

Jag kommer berätta det jag kan, varför det blev som det blev. Det hände ju faktiskt något, men inte just den kvällen. Sökte vård på akuten för det men sa givetvis inte vad som hänt exakt. Det som hände den dagen(inte dagen polisen kom utan tidigare) fick väldigt allvarliga konsekvenser. Allt detta är dokumenterat i journal. Jag försökte förtränga det men som jag skrev tidigare, till slut kommer det upp och jag mådde för dåligt av det.

Det som också känns jobbigt är att det finns saker jag skulle kunna anmäla men jag känner ju att jag inte kan det eftersom jag delvis inte vågar och nu absolut bevisligen är väldigt misstrodd. Det handlar om sms. 
    Jag är inte så orolig för själva förhöret egentligen, bara allt som kan komma med det. 
    Kan dom ta min telefon? Alla sms är ju där. Kanske bäst att lämna den hemma?

Tack för att du svarade :)
  • Anonym (Igen)
    Anonym (ccplus) skrev 2022-08-29 19:49:24 följande:
    Jag kommer berätta det jag kan, varför det blev som det blev. Det hände ju faktiskt något, men inte just den kvällen. Sökte vård på akuten för det men sa givetvis inte vad som hänt exakt. Det som hände den dagen(inte dagen polisen kom utan tidigare) fick väldigt allvarliga konsekvenser. Allt detta är dokumenterat i journal. Jag försökte förtränga det men som jag skrev tidigare, till slut kommer det upp och jag mådde för dåligt av det.

Det som också känns jobbigt är att det finns saker jag skulle kunna anmäla men jag känner ju att jag inte kan det eftersom jag delvis inte vågar och nu absolut bevisligen är väldigt misstrodd. Det handlar om sms. 
    Jag är inte så orolig för själva förhöret egentligen, bara allt som kan komma med det. 

Hur fick du dina skador? 
  • Anonym (S-G)
    Anonym (ccplus) skrev 2022-08-29 19:49:24 följande:

Menar du att det finns bevis MOT dig på SMS? Hur skulle det kunna vara om du inte haft uppsåt att falsklarma?
  • SaraL77

Om du är så pass sjuk att du stundtals förlorar rådigheten över dig själv så tycker jag verkligen att du ska dömas till vård med särskild utskrivningsprövning.

• sextiotalist
    SaraL77 skrev 2022-08-30 08:45:04 följande:

Om du är så pass sjuk att du stundtals förlorar rådigheten över dig själv så tycker jag verkligen att du ska dömas till vård med särskild utskrivningsprövning.

Nej, det kommer inte att ske. Det är mördare som  brukar få detta straff. Inte en med ångest som larmar 112. 
    Det är inget som delas ut i förebyggande syfte. Och troligen inte heller något för psykakuten heller.
  • Anonym (ccplus)
    Anonym (S-G) skrev 2022-08-30 08:38:59 följande:
    Menar du att det finns bevis MOT dig på SMS? Hur skulle det kunna vara om du inte haft uppsåt att falsklarma?
    Nej det blev lite rörigt. Det är sms som jag inte vill kommer ut bara, dom är negativa för en annan person, inte för mig och inte i denna utredning.

Jag är osäker på om anmälan rör den situation jag beskrivit tidigare i tråden. Läste brevet igen och brottsrubriceringen stämmer blandbandet inte. Väldigt konstigt för då vet jag inte alls vad det kan gälla.
    SaraL77 skrev 2022-08-30 09:19:28 följande:
    Helt otroligt att du är inne i varenda jävla tråd och sprider din dynga. Ta en titt utanför din lilla instängda hörna så märker du rätt snabbt att det inte enkom är mördare som döms till vård med SU. Din naiva fjant.w
    SaraL77 skrev 2022-08-30 08:45:04 följande:

Nej det skulle inte ske men tack för dina synpunkter. Jag har ju såklart inte lämnat ut allt i tråden, finns ju saker jag inte kommer skriva ut av olika anledningar. 
  • sextiotalist
    SaraL77 skrev 2022-08-30 09:19:28 följande:
    Helt otroligt att du är inne i varenda jävla tråd och sprider din dynga. Ta en titt utanför din lilla instängda hörna så märker du rätt snabbt att det inte enkom är mördare som döms till vård med SU. Din naiva fjant.w
    Dynga?
    De som döms till rättpsyk med särskild utskrivningsprövning är inte många idag. De allra flesta som gjort har begått mord eller väldigt grova brott.
    Utöver detta så är det inte ens aktuellt om inte brottet leder till fängelse, ett falsklarm leder sällan till fängelse, även om det kan 
  • Anonym (trevlighet tjänar man på)
    Anonym (ccplus) skrev 2022-08-29 16:39:01 följande:
    Jag ville inte uppnå något, jag mådde väldigt dåligt. Jag har varit med om jobbiga saker. Jag förstod inte ens att jag gjorde en anmälan. Polisen som kom var väldigt otrevlig vilket gjorde att jag var otrevlig tillbaka, rejält. Jag gjorde inget olagligt eller, bara otrevlig. Jag tror ärligt talat att det är därför anmälan gjordes. 
    Anonym (?) skrev 2022-08-29 16:31:46 följande:

Gå dit och förklara under förhöret så kommer de lägga ner förundersökningen.

Tror du verkligen det? Jag vill helst bara vara helt ärlig men då kanske dom får mer bevis? Jag förstod verkligen inte att jag gjorde en anmälan. På förhöret eller ringer man innan?

Jag tror också att de upprättade en anmälan pga att du var så otrevlig.
    Du var väl inte våldsam eller hotfull hoppas jag? Då är det väldigt mycket mer illa.

Har själv varit psykotisk/sett saker som inte finns och ringt polisen för det. De ryckte ut och kollade av, de var ju inte precis glada men såg i vilket skick jag var i. Att jag var snäll och trevlig och bad om ursäkt var nog det som gjorde att de aldrig upprättade anmälan.

Oavsett om du åker dit så är straffet lågt. Du kommer inte att få fängelse, möjligtvis böter eller några h samhällstjänst eller skyddstillsyn, gissar jag utan att ha läst ett dugg om falskt alarm.

Dom kommer självfallet inte att ta din telefon!

Du kanske får lämna den utanför förhörsrummet, men har du den på tyst tror jag inte det.

Dom behöver beslut från åklagaren för att få gå igenom någons telefon, vid grövre brott.

• Anonym (ccplus)
    Anonym (trevlighet tjänar man på) skrev 2022-08-31 11:28:33 följande:
    Jag tror också att de upprättade en anmälan pga att du var så otrevlig.
    Du var väl inte våldsam eller hotfull hoppas jag? Då är det väldigt mycket mer illa.

Har själv varit psykotisk/sett saker som inte finns och ringt polisen för det. De ryckte ut och kollade av, de var ju inte precis glada men såg i vilket skick jag var i. Att jag var snäll och trevlig och bad om ursäkt var nog det som gjorde att de aldrig upprättade anmälan.

Oavsett om du åker dit så är straffet lågt. Du kommer inte att få fängelse, möjligtvis böter eller några h samhällstjänst eller skyddstillsyn, gissar jag utan att ha läst ett dugg om falskt alarm.
    Jag var inte våldsam, är inte lagd på det sättet. Anmälan vet jag fortfarande inte vad den handlar om. Kanske mitt ex som slog men vet inte. Alltså att han anmälde mig. Är inte orolig. Men jag har inte gjort något fel. mår dåligt pga tidigt graviditet tror jag
    Anonym (ccplus) skrev 2022-08-31 21:41:02 följande:
    Jag var inte våldsam, är inte lagd på det sättet. Anmälan vet jag fortfarande inte vad den handlar om. Kanske mitt ex som slog men vet inte. Alltså att han anmälde mig. Är inte orolig. Men jag har inte gjort något fel. mår dåligt pga tidigt graviditet tror jag
    Vad bra! Annars kan man ju bete sig annorlunda än normalt ibland när man är psykotisk eller inte har koll på verkligheten, pga rädsla oftast.

Det kommer att gå bra! bra att du inte är orolig.

Styrkekram!
Svar på tråden Blivit kallad till förhör som misstänkt