• Anonym (ccplus)

Blivit kallad till förhör som misstänkt

Fick precis hem ett brev från polisen om att jag är kallad till förhör då jag är misstänkt för falskt alarm. Blev väldigt förvånad. Såklart inte världens bästa känsla men jag vet inte riktigt vad det gäller. 

Om man blir kallad till förhör har det väl gått ganska långt? Då är det väl en indikation på att det kommer gå hela vägen? Aldrig varit misstänkt för något tidigare. Har dessutom barn. Kan dom kalla till förhör även fast dom inte har bevis?

Någon som varit i samma sits?

Tacksam för alla svar :)

• Svar på tråden Blivit kallad till förhör som misstänkt
  • Anonym (ccplus)
    Anonym (Igen) skrev 2022-08-29 16:31:31 följande:
    Beror på vad du vill uppnå

Vad var det som hände, var du ensam hemma? 
    Jag ville inte uppnå något, jag mådde väldigt dåligt. Jag har varit med om jobbiga saker. Jag förstod inte ens att jag gjorde en anmälan. Polisen som kom var väldigt otrevlig vilket gjorde att jag var otrevlig tillbaka, rejält. Jag gjorde inget olagligt eller, bara otrevlig. Jag tror ärligt talat att det är därför anmälan gjordes. 
    Anonym (?) skrev 2022-08-29 16:31:46 följande:

Gå dit och förklara under förhöret så kommer de lägga ner förundersökningen.

Tror du verkligen det? Jag vill helst bara vara helt ärlig men då kanske dom får mer bevis? Jag förstod verkligen inte att jag gjorde en anmälan. 
    Anonym (Igen) skrev 2022-08-29 16:32:18 följande:
    Såg till polisen att du vill ha advokat 
    På förhöret eller ringer man innan?

• Anonym (Casanova)
    Anonym (ccplus) skrev 2022-08-29 16:28:28 följande:
    Jag vet inte om det räknas som det. För mig var det verkligt.

Se inlägg ovan, beskrev vad jag tror är händelsen. 
    Anonym (Casanova) skrev 2022-08-29 16:23:56 följande:

Ja, de kan kalla till förhör om de har en misstanke.

Men du har ju ingen skyldighet att svara på frågor. Du kan åka dit och säga att du inte vill svara på några frågor. De är däremot skyldiga att berätta vad du är misstänkt för. Tror även de är skyldiga att berätta vad för bevis de har mot dig.

Även om du är oskyldig kan det vara ett bra råd att inte säga något. Ibland kan man ju i yran och hasten säga saker som är tokiga utan att vara skyldig för det.

Men är det inte bättre att vara ärlig? Om jag säger som det var, det jag skrev ovan?
    Tja... De lär ju helt klart ha en inspelning med din röst från ditt telefonnummer.

Den saken kommer du ändå aldrig ifrån. Erkänn händelsen men förneka brott. Dvs säg att du upplevde det som verkligt. Utifrån vad du upplevde så handlade du ju rätt.

Förklara att du får sådana anfall ibland. Att det är något du jobbar aktivt med och att det blivit bättre.
  • Anonym (ccplus)
    Anonym (Casanova) skrev 2022-08-29 16:39:15 följande:
    Tja... De lär ju helt klart ha en inspelning med din röst från ditt telefonnummer.

Den saken kommer du ändå aldrig ifrån. Erkänn händelsen men förneka brott. Dvs säg att du upplevde det som verkligt. Utifrån vad du upplevde så handlade du ju rätt.

Förklara att du får sådana anfall ibland. Att det är något du jobbar aktivt med och att det blivit bättre.
    Ja, precis, därför är det väl bäst att bara vara ärlig? Min diagnos är ju dokumenterad också.

Det har blivit bättre. Jag kan inte skriva ut för mycket här. 

Kan jag ändå dömas för brott?
  • Anonym (Igen)
    Anonym (ccplus) skrev 2022-08-29 16:39:01 följande:
    Jag ville inte uppnå något, jag mådde väldigt dåligt. Jag har varit med om jobbiga saker. Jag förstod inte ens att jag gjorde en anmälan. Polisen som kom var väldigt otrevlig vilket gjorde att jag var otrevlig tillbaka, rejält. Jag gjorde inget olagligt eller, bara otrevlig. Jag tror ärligt talat att det är därför anmälan gjordes. 
    Anonym (?) skrev 2022-08-29 16:31:46 följande:

Gå dit och förklara under förhöret så kommer de lägga ner förundersökningen.

Tror du verkligen det? Jag vill helst bara vara helt ärlig men då kanske dom får mer bevis? Jag förstod verkligen inte att jag gjorde en anmälan. På förhöret eller ringer man innan?

Har det hänt tidigare, att du ringt polisen eller fått polisen hem?
  • Anonym (ccplus)
    Anonym (Igen) skrev 2022-08-29 16:42:00 följande:
    Har det hänt tidigare, att du ringt polisen eller fått polisen hem?
    Dom har kommit hit ja men då har jag inte ringt. Varit i en destruktiv relation, har minnen från det. 
  • AndreaBD
    Anonym (ccplus) skrev 2022-08-29 16:41:49 följande:
    Ja, precis, därför är det väl bäst att bara vara ärlig? Min diagnos är ju dokumenterad också.

Nej då. Säg bara sanningen. De kommer att lägga ner det. 
  • callmepreggoornot

Var ärlig, ta gärna med utdrag eller dokumentation som bevisar din diagnos.

De vill bara reda ut vad som hänt och att du inte medvetet falskanmäler eller är i fara.

• Anonym (Igen)
    Anonym (ccplus) skrev 2022-08-29 16:45:05 följande:
    Dom har kommit hit ja men då har jag inte ringt. Varit i en destruktiv relation, har minnen från det. 
    Är det du som skrivit otaliga trådar om hur ditt ex misshandlar och våldtar dig. Polisen kommer men du berättar inte vad som hänt. I stället släpper du gång på gång in ditt ex och all upprepar sig  
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (ccplus) skrev 2022-08-29 16:41:49 följande:

Vet inte om du kan dömas för det. Min ryggmärg säger mig att du saknar brottsligt uppsåt. Men den har haft fel förut.

Men du har i vart fall gjort vad du kan. Det är ju inte ett brott värt att fly landet för. Då är det väl bara att ta tjuren vid hornen.

Även om du skulle bli dömd så tycker inte jag att det är hela världen.
  • Anonym (ccplus)
    callmepreggoornot skrev 2022-08-29 16:50:32 följande:

Var ärlig, ta gärna med utdrag eller dokumentation som bevisar din diagnos.

De vill bara reda ut vad som hänt och att du inte medvetet falskanmäler eller är i fara.

Om dom trodde jag var i fara skulle dom inte anmäla mig för falsk alarm.
    Anonym (Igen) skrev 2022-08-29 16:52:04 följande:
    Är det du som skrivit otaliga trådar om hur ditt ex misshandlar och våldtar dig. Polisen kommer men du berättar inte vad som hänt. I stället släpper du gång på gång in ditt ex och all upprepar sig  

Nej. Har skrivit för väldigt länge sedan, brukar inte släppa in mitt ex. Om polisen hade trott mig hade dom aldrig anmält mig. 

Jag kommer bara gå dit och säga som det är. Kan nog gå hur som helst.
Svar på tråden Blivit kallad till förhör som misstänkt