Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Arv

Anonym (N) skrev 2022-08-30 15:41:58 följande:
    Då ärver inte syskonbarnen ett öre. 
    TS undrar om efterarv, och jo, då får syskonbarnen ärva. Men hon kan fortfarande renovera huset. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (L) skrev 2022-08-31 14:05:56 följande:
    Undrar jag också. Har han inte testamenterat till dem så är det ju högst oklart varför något arv skulle tillfalla dem. 
    Efterarv, de får makens del när makan dör. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Isis) skrev 2022-08-31 17:18:15 följande:
    Först ärver maka och ev särkull.
    Finns inte make/maka ärver barn.
    Finns inte barn ärver föräldrar/syskon.
    finns inte föräldrar/syskon ärver syskonbarn.

I detta fall finns en maka, ingen annan ärver efter henne om inte testamente finns. Så nej syskonbarn ärver givetvis inte i detta fallet.
    Det blir isåfall makans släkt som ärver henne, inte hans.

Det är fråga om efterarv, dvs först ärver makan makens del och när hon sen dör ärver makens släktingar hans del. Hennes del går naturligtvis till hennes släktingar då. 

När maken dog gjordes en bodelning av giftorättsgods,  om hans del var 50% då, får hans släktingar 50% när hon dör. Huset var enskild egendom och står utanför detta.  

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (J) skrev 2022-09-01 09:02:39 följande:
    Så trots att jag är barnfri kommer jag ändå behöva hålla på och bry mig om arv?! Trodde testamente skulle räcka bra. Om detta skulle hända:
    Vi är gifta, inga barn alls. Maken dör när jag är 60. Våra sammanlagda tillgångar då är 10 miljoner. Jag väljer att sälja boendet och sätta mig i en hyresrätt, har således 10 mille på banken. Jag väljer att köpa en villa till min systerson för 8 miljoner. 
    Jag dör tio år senare. Måste systersonen trolla fram 5 miljoner för att ge till min mans syskon och syskonbarn?
    Skriv inbördes testamente där ni ärver varandra med full äganderätt, då blir det inget efterarv utan släktingar till den som avlider sist ärver allt. Eftersom ni är barnfria fungerar det bra.

Utan testamente ärver ni med fri förfoganderätt och det blir efterarv sen. 
Svar på tråden Arv