• Anonym (Usch)

Fått en anmärkning . Fler?

Hej! 
    Finns det någon mer som har en anmärkning ? 
    Hur mår ni? Jag mår skit! 
    Fick reda på att jag hade en idag. Jag ringde och fråga UC.Jag hade en på 500 kr  som hade kommit till kronofogden, hade 11 dagar att betala den. Godkände men hade tydligen glömt att betala in den. 
    Jag har inga skulder hos kronofogden men nu en anmärkning FÖR 500 kr!
    Det måste ha blivit en miss då både jag och min man betalar räkningarna tillsammans . Han trodde att jag hade betalat och jag han. 
    Jag skäms så jävla mycket . Allt bara rasa för  mig. Jag är liksom TRETTIOFEM och har barn. 
    Är mest rädd att anhöriga ska kunna se detta . Vilka kan göra det?
    Jag behöver inte låna pengar till boende då vi redan bor i hus. 
    Men ändå. Usch och fy fan! 

• Svar på tråden Fått en anmärkning . Fler?
  • Anonym (Usch)

Jag är Uska och tänkte plugga vidare. Det lär ju gå men om man skaffar ett nytt jobb , kollar de anmälningar? 

• Glinda från Oz

Jag har aldrig varit med om att en arbetsgivare kollat upp sådant. Frågan är om du kan få studielån, jag säger inte att du inte kan få det bara att det är något du måste kolla upp. 

• Anonym

Alla som tittar efter det kan se det, men det borde knappast vara intressant för en potentiell arbetsgivare väl?
    Skulle du själv undvika att anställa någon för en missad femhunka? Det är nog ovanligt om man inte är allmän-strulig.

• Anonym (Nja)

Jag har inga skuder hos kronofogden för jag kollar ordentligt igenom min ekonomi vid ev. Inkasso -brev. Och andra påminnelsen.

Att missa att betala en räkning är inga konstigheter, men nånting har gått väldigt fel om 500:- lett till en anmärkning. 

Ta detta som en ordentlig varning om att ni faktiskt inte har koll på ekonomin!  Hos mig ringer varningsklockor över att båda trodde det var betalt och att du tror att det bara är en liten miss. Antingen har du inte så bra koll som du tror, eller så har någon lagt undan din post ...

• Jonnynilsson
    Glinda från Oz skrev 2022-08-30 13:16:02 följande:

Jag har aldrig varit med om att en arbetsgivare kollat upp sådant. Frågan är om du kan få studielån, jag säger inte att du inte kan få det bara att det är något du måste kolla upp. 

Det beror vad man söker för jobb. Hanterar man hemliga eller andra uppgifter som inte får komma ut gör man oftast en personkontroll. Vi använder en tjänst från PwC som går igenom en kandidats förehavande. Man kollar förutom betalningsanmärkningar och det vanliga med lån och så även sociala medier.

Det är dyrt att felrekrytera.
  • Anonym
    Jonnynilsson skrev 2022-08-30 13:56:52 följande:
    Det beror vad man söker för jobb. Hanterar man hemliga eller andra uppgifter som inte får komma ut gör man oftast en personkontroll. Vi använder en tjänst från PwC som går igenom en kandidats förehavande. Man kollar förutom betalningsanmärkningar och det vanliga med lån och så även sociala medier.

Varför anses lån och betalningsanmärkningar komprometterande för den potentielle arbetstagaren?
  • Anonym (RPSSÄK)
    Anonym skrev 2022-08-30 14:03:46 följande:
    Varför anses lån och betalningsanmärkningar komprometterande för den potentielle arbetstagaren?
    En taskig ekonomi ökar risken för mutor och att utnyttja sitt jobb för att rädda sin privata ekonomi samt att utsättas för utpressning.

Hade en kollega som var djup i skuld. Han fick en i familjen att skicka bluffakturor till oss som han sen godkände. Resulat blev ekonomisk skada för företaget och en fängelsdom för honom,
  • Glinda från Oz
    Jonnynilsson skrev 2022-08-30 13:56:52 följande:

TS är undersköterska och jag utgår från att hon vill gå en utbildning som är kortare än fyra år (eftersom pricken försvinner på fyra år så hade hon inte brytt sig om utbildningen varit längre) Jag har svårt att tro att hon hinner få en tjänst där hon kan bli mutad på den korta tiden.

Jag är själv sjuksköterska, det är inte orimligt att tro att ts vill bli det också och stanna kvar i samma bransch. Jag har aldrig varit med om att de kollat min ekonomi innan.  
  • Jonnynilsson
    Anonym (RPSSÄK) skrev 2022-08-30 14:11:09 följande:
    En taskig ekonomi ökar risken för mutor och att utnyttja sitt jobb för att rädda sin privata ekonomi samt att utsättas för utpressning.

Hade en kollega som var djup i skuld. Han fick en i familjen att skicka bluffakturor till oss som han sen godkände. Resulat blev ekonomisk skada för företaget och en fängelsdom för honom,
    Ja värre än så är det inte. Människor kan gå rätt långt i sina handlingar för pengar. Är man dessutom desperat så finns nästa inga gränser alls.
  • Anonym (RPSSÄK)
    Glinda från Oz skrev 2022-08-30 14:39:13 följande:
    TS är undersköterska och jag utgår från att hon vill gå en utbildning som är kortare än fyra år (eftersom pricken försvinner på fyra år så hade hon inte brytt sig om utbildningen varit längre) Jag har svårt att tro att hon hinner få en tjänst där hon kan bli mutad på den korta tiden.

Jag är själv sjuksköterska, det är inte orimligt att tro att ts vill bli det också och stanna kvar i samma bransch. Jag har aldrig varit med om att de kollat min ekonomi innan.  
    Klart det är skillnad om man jobbar som usk/ssk eller som systemdesigner på JAS eller som förmögenhetsförvaltare.

På samma sätt som sexualbrott är mer bekymmersamt om man jobbar på dagis än om du är skogsmaskinförare.
Svar på tråden Fått en anmärkning . Fler?