• Anonym (Ts)

Medborgelig samling, vad är de?

Försöker få en bild av vad Medborgelig samling är för parti, egentligen. Vad är er bild av partiet?

Jag tycker årets val är så hopplöst och inget av de vanliga partierna vill jag rösta på så jag kollar alternativ.

Är mer blå än röd men mer liberal än KD-höger.

• Svar på tråden Medborgelig samling, vad är de?
  • klyban

Inget att bry sig om för varken höger eller vänster.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Ts)
    klyban skrev 2022-08-30 22:51:24 följande:

Inget att bry sig om för varken höger eller vänster.

Tar gärna emot svar från nån som inte sagt sig gilla kommunism och kanske kan svara på frågan på riktigt.
  • Anonym (Perka)

Vad de är? Rasister och en bortkastad röst.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Perka) skrev 2022-08-30 23:02:20 följande:

Vad de är? Rasister och en bortkastad röst.

Vad baserar du de två påståendena på? Kan du motivera?

Kommer kanske inte rösta alls i år så min röst faller kanske inte på något parti.
  • Aniiee

Vet inte supermycket om dem men de verkar vara högerpopulister. Mycket av partiprogrammet för några år sen var direkt ryckt från SD och M, med lite extra högerkrydda. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Stina)

Du vill veta mer om ett parti så du ställer en fråga på familjeliv?! :D 

Det finns ju bättre sätt att söka information. Tidningar  t ex. Partiets sida. Wikipedia. 

Nästan vad som helst är en bättre källa än familjeliv. ska du sitta här i några dagar nu och kolla vad folk skrivit? Och basera din åsikt på det? 

• Anonym (SD för överklass)

Det är som SD fast för rika. Tänk dig att SD är främlingsfientlig arbetar och medelklass. Det där är främlingsfientlig överklass.

• Anonym (4)
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-30 22:59:01 följande:
    Tar gärna emot svar från nån som inte sagt sig gilla kommunism och kanske kan svara på frågan på riktigt.
    Ok. De är inget att bry sig om för varken höger eller vänster.
  • Kockobello

Google finns det någonting som heter.

• Anonym (Oskar)

Gå in på deras webbplats och läs partiprogrammet. 
    Jag kan tycka att vissa punkter är relevanta men jag vänder mig starkt emot deras resonemang kring sexköp och att legalisera dessa. Att "sexarbetare" själva vill ha det så. Dels finns en värdering i att alls kalla det sexarbetare. Dels att majoriteten enligt min uppfattning inte befinner sig i prostitution av egen fri vilja. 
    Jag upplever viss populism, en del kända profiler som anslutit sig. Men jag är inte riktigt med på om de faktiskt har läst hela programmet och förstått vad de ställer sig bakom. 

• Anonym (Mer MED till folket)

MED är ett liberalkonservativt parti som till skillnad från de "borgerliga" partierna som sitter i Riksdagen inte är ett sosse light parti.

Några saker i MEDs politik är att stoppa skatteslöseri (vill bland annat lägga ner ett flertal menlösa myndigheter), få bort den identitetsbaserade politiken (det är individen och dess kompetens som är viktig, inte vilken etnisk grupp eller sexuell läggning den har), vill få bort partistödet eftersom det gjort att partierna inte längre är beroende av sina medlemmar.

Med kör hårt med devisen "Politiker med yrken, inte yrkespolitiker" och vill få bort alla politisk broilers som aldrig haft ett "riktigt" yrke.

Men MED är absolut inte ett rasistiskt parti (även om många försöker brunsmeta dem) även om de har en rätt strikt invandringspolitik.

Läs deras idé-program och gå gärna in på deras YouTube kanal och titta på en del av de panelsamtal de har. Det ger dig en bra uppfattning om vad partiet står för.

• Kockobello
    Anonym (Mer MED till folket) skrev 2022-08-31 09:24:47 följande:

MED är ett liberalkonservativt parti som till skillnad från de "borgerliga" partierna som sitter i Riksdagen inte är ett sosse light parti.

Några saker i MEDs politik är att stoppa skatteslöseri (vill bland annat lägga ner ett flertal menlösa myndigheter), få bort den identitetsbaserade politiken (det är individen och dess kompetens som är viktig, inte vilken etnisk grupp eller sexuell läggning den har), vill få bort partistödet eftersom det gjort att partierna inte längre är beroende av sina medlemmar.

Med kör hårt med devisen "Politiker med yrken, inte yrkespolitiker" och vill få bort alla politisk broilers som aldrig haft ett "riktigt" yrke.

Men MED är absolut inte ett rasistiskt parti (även om många försöker brunsmeta dem) även om de har en rätt strikt invandringspolitik.

Läs deras idé-program och gå gärna in på deras YouTube kanal och titta på en del av de panelsamtal de har. Det ger dig en bra uppfattning om vad partiet står för.

Låter vettigt. AF till exempel, bara att lägga ned. 
  • klyban
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-30 22:59:01 följande:

Hehe, läsförståelsen du har, gjorde så du skrev något som var inkorrekt.

Och igen, detta parti är inget för varken höger eller vänster.

Aniiee skrev 2022-08-30 23:43:19 följande:
    Vet inte supermycket om dem men de verkar vara högerpopulister. Mycket av partiprogrammet för några år sen var direkt ryckt från SD och M, med lite extra högerkrydda. 

Bra såna kommer dock och urholkar extremhögern.
    Så kan sen de andra partierna ägna sig åt sakpolitik istället för extrem populism.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Ts)
    klyban skrev 2022-08-31 13:12:30 följande:

Hehe, läsförståelsen du har, gjorde så du skrev något som var inkorrekt.

Och igen, detta parti är inget för varken höger eller vänster.

Aniiee skrev 2022-08-30 23:43:19 följande:

Bra såna kommer dock och urholkar extremhögern.
    Så kan sen de andra partierna ägna sig åt sakpolitik istället för extrem populism.

Du har i annan tråd uttryckt dig positivt kring kommunism. Förnekar du?
  • Anonym (Absolut MED)

Jag kommer absolut att rösta på medborgerlig samling. Media verkar gilla att beskriva det som "invandringskritiskt parti på yttersta högerkanten" men då tycker jag att man verkligen missat deras kärnbudskap. Gissar att det är att man helt enkelt försöker skrämma folk från att rösta på dem. 

Ja, det är ett invandringskritiskt parti. Men inte utifrån samma grund som SD från början var det utan utifrån omsorg av skattebetalarnas pengar. Invandring kostar pengar och är det verkligen det vi ska lägga pengarna på?

Framförallt är det ett parti som är kritiskt mot slöseri av skattebetalarnas pengar. Sluta lägga pengar på en massa runtomkringsaker och onödiga myndigheter så kan vi satsa på kärnverksamheten istället. 

Tycker "Mer med till folket" beskriver det bra ovan. 

Jag tror att Med har potential att bli riktigt stora på sikt och att de framförallt kommer locka till sig missnöjda M-väljare. 

• klyban
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-31 15:24:10 följande:
    Du har i annan tråd uttryckt dig positivt kring kommunism. Förnekar du?

Saklighet får du nog uppbringa, då du tar det ur sist sammanhang.
    Och nått säger mig du inte kommer med någon saklighet vad jag faktiskt sagt heller,

Svar på tråden Medborgelig samling, vad är de?