• Anonym (Ångest)

Ångest kring namn

Hallå, behöver verkligen ventilera lite.

Har en som på 7 månader som är världens finaste men jag mår inte bra när det kommer till hans namn. Jag hade bestämt ett namn (A) redan innan graviditeten men ca. 3 månader innan förlossningen sa sambon att namnet inte kändes rätt för honom. Då letade vi nya namn och jag föreslog ett namn (B) som jag hade tyckt om som ung. Sambon accepterade förslaget och tyckte att det va ett perfekt namn. Jag velade fortfarande och avvaktade tills vi faktiskt såg sonen. Efter förlossningen kändes B väldigt rätt och det passade sonen perfekt. Frid och fröjd tänkte jag och skickade in namnblanketten. När sonen var ca 1 månad började jag ångra mig. Jag ångrade att jag inte stod på mig och litade på min magkänsla. Jag tog upp det med sambon som sa att jag skulle ge det tid, att det skulle kännas bättre med tiden. Ytterligare några månader gick och jag kommer på mig själv med att tänka på namnet A hela tiden. Jag känner en stark lust till att ropa A till sonen och inte B. Det hela förvärrades när en släkting slängde en taskig kommentar om det namn som han har idag. Då kände jag verkligen för att byta. Återigen tänkte vi att vi får ge det mer tid för han passar sååå bra i sitt namn och det är ett fint namn i sig och inget konstigt. Men ändå sitter jag här nu och har ångest över att jag inte valde A ändå. Nu har vi även haft dop och namnet B finns överallt och alla känner till det så det har blivit en del av honom. Jag berättade för sambon att jag fortfarande har ångest och han har gått med på att byta tilltalsnamnet till A och ha B som ett andranamn. Men nu har jag börjat få kalla fötter inför bytet?!!! Hur f*n gör man? Hur f*n gör folk? Känns som att alla har det så enkelt när dem ska bestämma namn utom jag. Nu står jag här igen och tänker på om jag ska byta eller inte. Är rädd för att ångra mig åt båda hållen, för att byta och för att inte byta. 

• Svar på tråden Ångest kring namn
  • Anonym (Ångest)
    Embla twopointoh skrev 2022-09-03 18:19:04 följande:
    Med efterkonstruktion menar jag inte att du inte gillade namnet innan eller inte ville att sonen skulle heta det, utan att du nu säger att det blev fel i beslutsprocessen, samtidigt som du i TS säger att namnet kändes rätt för sonen när du såg honom och att du då tyckte att han passade i namnet. Jag tror helt enkelt att du nu med facit i hand så att säga, tillskriver dig själv tankar och känslor som du egentligen inte hyste vid det tillfället. Men, jag känner ju inte dig, så jag kan såklart ha fel.

De flesta människor minns negativa/dåliga saker mer än de bra/positiva, de liksom etsar sig fast i minnet. Det är när man börjar hänga fast sig vid de negativa sakerna såpass mycket att man inte minns eller kan ta till sig de bra sakerna som man nog kan behöva hjälp att hantera det.

Jag är av den bestämda åsikten att i princip ingen blir retad för sitt namn, inte egentligen. De som retas, de hittar alltid ett sätt att reta någon på, oavsett vad den utsatta personen råkar heta. Har denne inte ett namn som går att rimma på eller liknande, ja då hittar mobbarna något annat att använda. Det finns ju hur många personer som helst med "retbara" namn som inte blir retade för namnet. Det handlar alltså mer om andra omständigheter om någon blir retad.

Även om DU inte kan komma på hur man retas med namnet A, kan jag i princip garantera dig att en eventuell mobbare säkert kan komma på något, om denne vill ... Dessutom, de kanske retar din son för hans efternamn? Skulle du aldrig förlåta dig själv då heller?

Jag tycker som sagt att det inte är riktigt sunt med detta ältande. Det bästa du kan göra, även för dins sons skull, är nog att acceptera A och gå känslomässigt vidare.
    Du har nog rätt i allt du skriver. Jag ska försöka klura ut hur jag ska börja acceptera namnet B och sluta älta, på egen hand. Får ge det lite tid så får jag prata med någon om det inte blir bättre. Men kan inte låta bli att tänka att jag kan väl inte vara den enda som ångrat sitt barns namn? Måste finnas fler som haft samma tankar och faktiskt bytt. 
  • Xenia
    Anonym (Ångest) skrev 2022-09-03 16:13:55 följande:

Sambon valde namnet till förstfödda sonen så nu var det min tur att välja, han sa att jag fick välja vilket namn jag ville och han skulle inte lägga sig i. Trots det så sa han ändå att A inte kändes rätt och jag rycktes med och blev påverkad av honom. 

Jag blir lätt påverkad av vad andra tycker och har lättare för att minnas dem dåliga sakerna än dem bra sakerna, därav har den taskiga kommentaren satt sig ordentligt och jag är orolig för att barnet kommer få det svårt i livet?att andra retar honom pga namnet. Jag är så himla rädd och orolig för det. Att liksom veta att det finns risk för att han kommer att bli retad och jag gör inget åt det (genom att byta då). Jag kommer aldrig förlåta mig själv om han sen i framtiden kommer hem från skolan och berättar att han blivit retad för sitt namn..något som min magkänsla säger att det finns risk för. Därför tror jag att namnet A har förstärkts ännu mer för jag hittar inget som han kan bli retad för om han hade fått A som namn. 

Sambon höll alltså inte sitt löfte. Åas, barnets namn ska accepteras av bägge föräldrarna tycker jag. Bägge av er gillade B, även om det inte var ditt förstaval. Så nu vill du köra över sambon. Vad han känner betyder tydligen inte så mycket. Åas är han väl inte lika fixerad vid namnet som du.

Du har verkligen hängt upp dig på namnet. Varför skulle namnet vara det enda som de kan reta sonen för? De kan reta honom för vad som helst. Kanske hans utseende. Ska du ta på dig ansvaret då också, det är ju dina (och sambons) arvsanlag som ger honom hans utseende. Eller om han skulle vara osäker och velig (brås på dig?), då blir han ett lätt byte för mobbare.

Jag kan förstå rädslan för att ens barn blir mobbat men inte varför barnet skulle bli det pga sitt namn. Jag hade funderat i förväg på vad jag skulle göra om mitt barn blev mobbat. Ringa klassläraren, rektor, skolstyrelsen, lokaltidningen. I värsta fall byta skola. Och hon blev retad pga sin klädsel men inte av sin egen klass. Men det var en kort tid.

Om din son skulle bli retad (alla blir väl iofs retade någon gång), så ska du stödja din son. Inte redan i förväg ge mobbarna rätt (det var vi som valde fel namn).
  • Anonym (Ångest)
    Xenia skrev 2022-09-04 19:09:23 följande:
    Sambon höll alltså inte sitt löfte. Åas, barnets namn ska accepteras av bägge föräldrarna tycker jag. Bägge av er gillade B, även om det inte var ditt förstaval. Så nu vill du köra över sambon. Vad han känner betyder tydligen inte så mycket. Åas är han väl inte lika fixerad vid namnet som du.

Du har verkligen hängt upp dig på namnet. Varför skulle namnet vara det enda som de kan reta sonen för? De kan reta honom för vad som helst. Kanske hans utseende. Ska du ta på dig ansvaret då också, det är ju dina (och sambons) arvsanlag som ger honom hans utseende. Eller om han skulle vara osäker och velig (brås på dig?), då blir han ett lätt byte för mobbare.

Jag kan förstå rädslan för att ens barn blir mobbat men inte varför barnet skulle bli det pga sitt namn. Jag hade funderat i förväg på vad jag skulle göra om mitt barn blev mobbat. Ringa klassläraren, rektor, skolstyrelsen, lokaltidningen. I värsta fall byta skola. Och hon blev retad pga sin klädsel men inte av sin egen klass. Men det var en kort tid.

Om din son skulle bli retad (alla blir väl iofs retade någon gång), så ska du stödja din son. Inte redan i förväg ge mobbarna rätt (det var vi som valde fel namn).
    Säger inte emot dig men hans utseende kan jag inte göra något åt, det är inget som jag kan påverka. Namnet kan jag ju påverka, genom att redan nu (typ försent) undvika namn som kan ge taskiga kommentarer. 

Sambon säger egentligen att han inte bryr sig så mycket och att det bara är ett namn men att A ändå inte kändes rätt och B känns helt rätt. Jag har ju också känt att B är rätt men inte längre?nu vill jag bara gråta så fort någon säger hans namn. 
  • Xenia
    Anonym (Ångest) skrev 2022-09-04 23:44:08 följande:
    Säger inte emot dig men hans utseende kan jag inte göra något åt, det är inget som jag kan påverka. Namnet kan jag ju påverka, genom att redan nu (typ försent) undvika namn som kan ge taskiga kommentarer. 

Sambon säger egentligen att han inte bryr sig så mycket och att det bara är ett namn men att A ändå inte kändes rätt och B känns helt rätt. Jag har ju också känt att B är rätt men inte längre?nu vill jag bara gråta så fort någon säger hans namn. 
    Men som någon skrev, barn brukar inte retas för namn nuförtiden. Det finns så många olika namn.

Om någon skulle reta din son för hans namn, tro mig, då har de redan valt ut honom som mobboffer. Då skulle de hittat på något annat att reta honom för om det inte gick att reta honom för namnet.

Jag tycker du tänker bakvänt, som om det alltid är mobboffrets (el hens föräldrars) fel att det blir mobbat. Det är alltid mobbarnas fel och skolans ansvar att stoppa det.

Finns ju många flickor som heter Lisa, Maja, Nora trots att det går att hitta fula öknamn på det. Eller pojkar som heter Nils/Nisse.

Det bästa du kan göra för din son är att se till att han får ett gott självförtroende och att han alltid kan anförtro sig åt er.

Det verkar lite sjukligt att vara så fixerad vid namnet, som om det bestämde hans framtid. Du måste prata med någon professionell.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Ångest) skrev 2022-09-04 23:44:08 följande:

Alltså, både du och sambon var överens om att B kändes rätt, och du var nöjd fram tills att någon kommenterade namnet. Efter det har du inte kunnat släppa kommentaren och blivit så fixerad vid sonens namn att du har ångest. Det är inte sunt, och det är inte egentligen något fel på namnet.

Jag tror att om ni byter till namn A, så är det som att sätta plåster på ett brutet ben, grundproblemet ligger kvar under ytan. Förr eller senare kommer du att få ångest över något annat, något som kanske inte går att lösa med ett plåster.
  • Anonym (Ångest)

Kan inte citera?

Precis som exempel på namnet Nora *ora så hör jag vad hans namn rimmar på så fort jag säger namnet. Det har verkligen etsat sig i huvudet och jag tror att alla andra tänker så. Fasar över när jag ska ropa hans namn på förskolan exempelvis för då känns det som alla andra hör vad det rimmar på. 

i Jakten på det ?perfekta? namnet har det verkligen blivit som att hela hans liv och framtid hänger på namnet. 

• Anonym (Allmänna måendet?)

Hur mår du för övrigt? Om du har en bra BVC-sköterska så tycker jag att du ska prata lite med henne nästa gång du går dit. 

• Embla twopointoh
    Anonym (Ångest) skrev 2022-09-06 12:47:07 följande:

Kan inte citera?

Precis som exempel på namnet Nora *ora så hör jag vad hans namn rimmar på så fort jag säger namnet. Det har verkligen etsat sig i huvudet och jag tror att alla andra tänker så. Fasar över när jag ska ropa hans namn på förskolan exempelvis för då känns det som alla andra hör vad det rimmar på. 

i Jakten på det ?perfekta? namnet har det verkligen blivit som att hela hans liv och framtid hänger på namnet. 

"Alla andra" tänker inte så, du och din man gjorde det ju inte när ni namngav sonen till det, eller hur? Du låter en enda kommentar från en enda person förstöra allt.

Ta namnet som var vanligast på nyfödda pojkar förra året, Noa/Noah. Det rimmar på toa. Tror du verkligen, att alla de tusentals pojkar som heter Noah i Sverige blir retade för sitt namn? Att ingen av de föräldrar som kallat sitt barn för Noah insåg vad det rimmade på? Och framför allt, tror du att pojkarnas hela liv och framtid hänger på att deras namn rimmar på toa?  (Vem vet, de kanske blir rörmokare och har det perfekta firmanamnet, Noa-Toa VVS-service).

• Anonym (Ångest)
    Embla twopointoh skrev 2022-09-06 13:14:12 följande:
     "Alla andra" tänker inte så, du och din man gjorde det ju inte när ni namngav sonen till det, eller hur? Du låter en enda kommentar från en enda person förstöra allt.

Ta namnet som var vanligast på nyfödda pojkar förra året, Noa/Noah. Det rimmar på toa. Tror du verkligen, att alla de tusentals pojkar som heter Noah i Sverige blir retade för sitt namn? Att ingen av de föräldrar som kallat sitt barn för Noah insåg vad det rimmade på? Och framför allt, tror du att pojkarnas hela liv och framtid hänger på att deras namn rimmar på toa?  (Vem vet, de kanske blir rörmokare och har det perfekta firmanamnet, Noa-Toa VVS-service).
    Haha fick verkligen ett gott skratt av sista meningen, tack ska du ha! Namnet är nog laddat med negativitet och ångest för mig nu, får försöka ?programmera? om det med positivitet. Kommentaren var från en person men jag gjorde misstaget i att söka i massa forum för att se om andra tänkte på samma och gissa vad jag fann?jo att vissa gjorde det och andra inte men det som fastnade var ju självklart det negativa?därav har jag fått för mig att alla andra tänker så när dem hör namnet. Jag vill verkligen tacka er för att ni orkat peppa mig och få mig att tänka ur andra perspektiv. Jag ska jobba på mig själv och se hur det blir. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (Ångest) skrev 2022-09-07 14:55:12 följande:
    Haha fick verkligen ett gott skratt av sista meningen, tack ska du ha! Namnet är nog laddat med negativitet och ångest för mig nu, får försöka ?programmera? om det med positivitet. Kommentaren var från en person men jag gjorde misstaget i att söka i massa forum för att se om andra tänkte på samma och gissa vad jag fann?jo att vissa gjorde det och andra inte men det som fastnade var ju självklart det negativa?därav har jag fått för mig att alla andra tänker så när dem hör namnet. Jag vill verkligen tacka er för att ni orkat peppa mig och få mig att tänka ur andra perspektiv. Jag ska jobba på mig själv och se hur det blir. 
    Det var så lite så.

Det absolut mest positiva med namnet A, är ju att en alldeles underbar, fantastisk liten person heter det, din son. Jag tror att när det gått en tid sedan den där kommentaren och dina känslor lugnat sig lite, så kommer de positiva associationerna med hans namn, sonen själv, att överskugga vad namnet råkar rimma på.

Det är ju inte helt ovanligt att man ogillar ett namn av någon anledning, och så lär man känna någon med det namnet eller så får ett barn i ens närhet heta det. I början kanske man tänker "stackars människa, vilket fult namn", men sedan "växer" personen in i sitt namn och till slut är namnet så förknippat med personen att det vore otänkbart att han eller hon skulle heta något annat.

Jag är övertygad om att det kommer att kännas mycket bättre med sonens namn om några månader.
Svar på tråden Ångest kring namn