Inlägg från: Anonym (Ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja)

Bodelning

Ditt privata lån och din reavinst från förra huset räknas inte med. Hennes uträkning är korrekt.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-01 11:52:40 följande:

Jag tolkar lagen som såhär:

Gällande reavinsten. 

Den tillhör numera eran nya fastighet. Även om du står på skatteskulden så tillhör uppskovet den nya fastigheten och ska således tillhöra samboegendomen. 

Vad gäller privata skulder, såsom privat Blanco så ska dessa först och främst betalas med dina egna medel och tillgångar. Saknas tillgångar till detta får detta tas upp i samboegendomen Innan nettovärdet räknas ut. 

Rätta mig gärna om jag har fel.

Det finns två reavinster, ts har en sedan tidigare med uppskov, vid den här försäljningen uppstod en ny reavinst som delas på båda parter. Den från förra husförsäljningen ska ts stå för själv eftersom det var hans eget hus och det ingår inte i bodelningen.

TS har inte specificerat vad blancolånet användes till så där får jag passa på att lägga in en brasklapp för min förra kommentar också eftersom det först beror på om det är relaterat till det gemensamma boendet (ska ingå i bodelningen) eller om det är ett privat lån (ska täckas av ts egna medel i första hand osv, precis som du skrev).
Svar på tråden Bodelning