• Anonym (Elsa)

Vinterkläder på sommaren i förorten?

Jag har under sommaren besökt flera olika socioekonomiskt utsatta områden och förundrats över varför ungdomarna i dessa områden går i varma tjocka jackor när alla andra går i korta shorts och linnen och liknande. Det är dyrare märken på vinterkläderna kan tilläggas.

Eftersom att det är förhållandevis vanligt att vara klädd såhär i många områden så kan det ju inte handla om en enstaka individ som fryser i 27 graders värme. 

Någon som vet varför man klär sig såhär plågsamt varmt? 

• Svar på tråden Vinterkläder på sommaren i förorten?
  • Kockobello

För att flasha med sitt bling bling.

Lol 

• cosinus

I min hemstad kom det en afrikan för att spela för det lokala laget. Han landade i Juli och det finns en helt fantastiskt rolig intervju med honom där han redogjorde för hur han gick in på Domus (japp det var ett Domus på den tiden) och med kroppsspråk skulle få dem att förstå att han behövde en dunjacka för att det var så satans kallt ute.

I min sons fotbollslag kom en kille från typ pakistan och han kom med underställ på träningarna hela första sommaren fast det var 25 grader och sol.

När jag var på semester i Spanien och det var 35 grader varmt såg vi en hel del lokalbefolkning som cyklade runt i jeans och långärmat. Roligast var den morgonen vi skulle iväg med våra spanska kompisar och det bara var 22 grader kl 8 på morgonen. Hela vår familj kom ner till bilarna i shorts och linne. De kom i jeans och jackor och verkade inte ens bekymrade över sitt val av klädsen när värmen gick över 30 grader senare under dagen.

Varmt är relativt och jag skulle tro att globalt sett klär vi av oss vid klart lägre temperaturer än många andra. 

• mammatill6

Trots att jag bott större delen av mitt liv i områden som präglats av segregation och så har jag aldrignupplevt det du beskriver.

• fornminne

Jag har inte heller sett så många gå klädda i tjocka kläder när det är riktigt varmt ute. Däremot är de ofta mer påklädda än medelsvensson. Och då syftar jag inte bara på kvinnor i heltäckande, utan även män i jeans och långärmad skjorta fast det är 25 grader ute. Svensken bredvid honom har shorts och linne.

Störst skillnad märker man dock runt 20 grader. Då åker tröjor och jackor på i vissa områden, medan de flesta svenskar fortfarande går relativt tunnklädda.

Jag tror att det beror på vad man är van vid. 20 grader är "kallt" i länder där det ofta är betydligt varmare än så. Å andra sidan har ju många i förorten växt upp i Sverige eller bott här länge och borde vara vana vid vårt klimat?

• Anonym (Elsa)
    fornminne skrev 2022-09-01 13:40:26 följande:

Jag har inte heller sett så många gå klädda i tjocka kläder när det är riktigt varmt ute. Däremot är de ofta mer påklädda än medelsvensson. Och då syftar jag inte bara på kvinnor i heltäckande, utan även män i jeans och långärmad skjorta fast det är 25 grader ute. Svensken bredvid honom har shorts och linne.

Störst skillnad märker man dock runt 20 grader. Då åker tröjor och jackor på i vissa områden, medan de flesta svenskar fortfarande går relativt tunnklädda.

Jag tror att det beror på vad man är van vid. 20 grader är "kallt" i länder där det ofta är betydligt varmare än så. Å andra sidan har ju många i förorten växt upp i Sverige eller bott här länge och borde vara vana vid vårt klimat?

Jag tänker på personer som är födda och uppvuxna i Sverige. 
  • fornminne
    Anonym (Elsa) skrev 2022-09-01 13:42:48 följande:
    Jag tänker på personer som är födda och uppvuxna i Sverige. 
    Ja, där går det ju inte att förklara med att de är vana vid ett varmare klimat. Men hur vet du att de du ser är uppväxta här, eller har bott här länge?
  • Anonym (Lite olika skäl:)

* För att en jacka döljer en tanig överkropp. Är viktigt att inte se svag ut.

* För att under en jacka kan man dölja grejer och förvara grejer i olika fickor. Eller se ut som man gör det.

* För att 23 grader svensk sommar med enstaka dagar upp mot 30 inte är så där värst varmt när man är från ett land med 40 grader varmt 4 månader i sträck. Så en jacka blir inte alls besvärlig på samma sätt.

* Jackan är snygg och dyr, så man vill visa upp den trots att det är sommar.

* För att en jacka blir som en rustning. Den skyddar inte mot en kula, men den dämpar kraften i ett slag och kan göra så att ett knivhugg inte alls blir lika djupt. Lite som bönder/fattiga gjorde när det var krig under medeltiden :) De förväntades ibland fungera som milis men hade inte råd med rustning, kanske inte ens en ringbrynja. Så de drog på sig flera lager kläder som substitut.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Lite olika skäl:) skrev 2022-09-01 14:24:01 följande:

* För att under en jacka kan man dölja grejer och förvara grejer i olika fickor. Eller se ut som man gör det.

* För att 23 grader svensk sommar med enstaka dagar upp mot 30 inte är så där värst varmt när man är från ett land med 40 grader varmt 4 månader i sträck. Så en jacka blir inte alls besvärlig på samma sätt.

* För att en jacka blir som en rustning. Den skyddar inte mot en kula, men den dämpar kraften i ett slag och kan göra så att ett knivhugg inte alls blir lika djupt. Lite som bönder/fattiga gjorde när det var krig under medeltiden :) De förväntades ibland fungera som milis men hade inte råd med rustning, kanske inte ens en ringbrynja. Så de drog på sig flera lager kläder som substitut.

Fördomarna haglar.  

Förlåt, men jag har inte noterat att ungdomar i förorten skulle ha vinterkläder på sommaren. 
  • Anonym (Elsa)
    Mrs Moneybags skrev 2022-09-01 15:19:01 följande:
    Fördomarna haglar.  

Förlåt, men jag har inte noterat att ungdomar i förorten skulle ha vinterkläder på sommaren. 
    Jag tänker specifikt nu på Vårby, Husby, Rinkeby och Tensta nu. 
  • Anonym (Ida)

Haha ja detta fenomen har jag sett många gånger. Ungdomar ifrån orten som kommer med dunväst och balaklava mitt i sommaren. Handlar om att flasha sina dyra märkeskläder och kanske lättare att dölja typ knivar och droger i de kläderna. Svårt att se ut som en farlig orten-kille i shorts och piké-tröja. 

• Anonym (B)

För att de fryser kanske. Det finns många invandrare som gör det även i sommarvärmen. Sedan är det så att de där kläderna isolerar mot värmen också i vissa fall.

Mrs Moneybags skrev 2022-09-01 15:19:01 följande:
    Fördomarna haglar.  

Jag växte faktiskt delvis upp i en förort men fördomarna blev jag inte av med ändå:) 

Jag är, trots hudfärg, mest som hemma i nästan helsvensk avfolknings-håla på landet. WT, snus, plocka fram grillen redan i april,  Bootyshorts och svanktatuering (har en mental sådan för jag är för mörk för att den skulle synas ändå). Sveriges enda kolsvarta WT och alldeles för bekväm i det:)
  • flygrl
    Är väl fortfarande en ganska ung ortentjej och går inte klädd sådär och skulle väl säga dom flesta inte gör det men finns deffo dom som går i dunväst eller rentav dunjacka ganska varma sommardagar. Det är i regel såna där lite tunnare dunjackor folk har, inte såna man har mitt i vintern.

Är själv född i Sverige men ändå rätt frusen av mig så visst klär jag mig väl kanske lite varmare än den som inte är frusen men så kan det väl va även för frusna etniska svenskar antar jag. Men är det 25 grader eller mer kör jag på linne, inte dunjacka. 

Delvis kan det handla om att man är ny i Sverige och faktiskt tycker svensk sommar  kan va lite sval för man är van vid hetare klimat. Mina föräldrar berättade det tog ett tag ställa om sig från tropiskt klimat till nordiskt klimat. Men för många är det nog att estetik går före funktion. Man vill va snygg och tuff och då får man lida pin och svettas som fan.

Lite samma grej kan ses på våren vid Medelhavet typ 22 grader i luften då svenskar glassar på beachen i badkläder medans lokalbefolkningen tittar på iförda dunjackor.

Anonym (Lite olika skäl:) skrev 2022-09-01 14:24:01 följande:

Du nailar en hel del där som deffo också är giltigt haha.
    Anonym (Lite olika skäl:) skrev 2022-09-01 16:03:33 följande:
    Jag växte faktiskt delvis upp i en förort men fördomarna blev jag inte av med ändå:) 

Jag är, trots hudfärg, mest som hemma i nästan helsvensk avfolknings-håla på landet. WT, snus, plocka fram grillen redan i april,  Bootyshorts och svanktatuering (har en mental sådan för jag är för mörk för att den skulle synas ändå). Sveriges enda kolsvarta WT och alldeles för bekväm i det:)
    Haha så nu har man mött en kolsvart WT med. Inte för jag brukar använda begreppet annars för jag tycker det är rätt nedlåtande och används mest av ängslig medelklass med behov va lite fiiinare än andra. Men här blev det ju rätt kul och coolt dessutom.
    Hälsar en kolsvart hiphopper från Norra Botkyrka. Solig

flygrl skrev 2022-09-01 22:05:27 följande:
    Är väl fortfarande en ganska ung ortentjej och går inte klädd sådär och skulle väl säga dom flesta inte gör det men finns deffo dom som går i dunväst eller rentav dunjacka ganska varma sommardagar. Det är i regel såna där lite tunnare dunjackor folk har, inte såna man har mitt i vintern.

Är själv född i Sverige men ändå rätt frusen av mig så visst klär jag mig väl kanske lite varmare än den som inte är frusen men så kan det väl va även för frusna etniska svenskar antar jag. Men är det 25 grader eller mer kör jag på linne, inte dunjacka. 

Delvis kan det handla om att man är ny i Sverige och faktiskt tycker svensk sommar  kan va lite sval för man är van vid hetare klimat. Mina föräldrar berättade det tog ett tag ställa om sig från tropiskt klimat till nordiskt klimat. Men för många är det nog att estetik går före funktion. Man vill va snygg och tuff och då får man lida pin och svettas som fan.

Lite samma grej kan ses på våren vid Medelhavet typ 22 grader i luften då svenskar glassar på beachen i badkläder medans lokalbefolkningen tittar på iförda dunjackor.

Du nailar en hel del där som deffo också är giltigt haha.
    Anonym (Lite olika skäl:) skrev 2022-09-01 16:03:33 följande:

Haha så nu har man mött en kolsvart WT med. Inte för jag brukar använda begreppet annars för jag tycker det är rätt nedlåtande och används mest av ängslig medelklass med behov va lite fiiinare än andra. Men här blev det ju rätt kul och coolt dessutom.
    Hälsar en kolsvart hiphopper från Norra Botkyrka. Solig

Skål  skål fast inte i rödvin utan i sockerdricka med hb från kolsvart nånstans i Värmland  :D
  • Anonym (Citronpaj)

För att det är på modet där. Ja, jag vet, jag frågade nyss. 

• flygrl
    Anonym (Lite olika skäl:) skrev 2022-09-02 01:18:52 följande:
    Skål  skål fast inte i rödvin utan i sockerdricka med hb från kolsvart nånstans i Värmland  :D
    Och jag skippar hb (hembränt antar jag?) och skålar i enbart sockerdricka! Skål Flört
  • Anonym (Idag)
    Kockobello skrev 2022-09-01 13:00:26 följande:
    Vinterkläder på sommaren i förorten?

För att flasha med sitt bling bling.

Lol 

Såg du det idag. Det blir ju kallare på kvällarna nuförtiden. Har tjejerna märkes jackor? 
  • Anonym (Jo)
    flygrl skrev 2022-09-07 20:48:52 följande:
    Och jag skippar hb (hembränt antar jag?) och skålar i enbart sockerdricka! Skål Flört
    Samma här
  • flygrl
    Anonym (Idag) skrev 2022-09-07 20:53:43 följande:
    Såg du det idag. Det blir ju kallare på kvällarna nuförtiden. Har tjejerna märkes jackor? 
    En del har deffo märkesjackor.
    Anonym (Jo) skrev 2022-09-08 21:20:21 följande:
    Samma här
     Cheers! Skål
  • Anonym (Idag)
    flygrl skrev 2022-09-09 18:03:27 följande:
    En del har deffo märkesjackor.
    Anonym (Jo) skrev 2022-09-08 21:20:21 följande:
    Samma här
     Cheers! Skål
    Cheers. Är det många som klär sig elegant fina kappor?
Svar på tråden Vinterkläder på sommaren i förorten?