Är väl fortfarande en ganska ung ortentjej och går inte klädd sådär och skulle väl säga dom flesta inte gör det men finns deffo dom som går i dunväst eller rentav dunjacka ganska varma sommardagar. Det är i regel såna där lite tunnare dunjackor folk har, inte såna man har mitt i vintern.
Är själv född i Sverige men ändå rätt frusen av mig så visst klär jag mig väl kanske lite varmare än den som inte är frusen men så kan det väl va även för frusna etniska svenskar antar jag. Men är det 25 grader eller mer kör jag på linne, inte dunjacka.
Delvis kan det handla om att man är ny i Sverige och faktiskt tycker svensk sommar kan va lite sval för man är van vid hetare klimat. Mina föräldrar berättade det tog ett tag ställa om sig från tropiskt klimat till nordiskt klimat. Men för många är det nog att estetik går före funktion. Man vill va snygg och tuff och då får man lida pin och svettas som fan. 
Lite samma grej kan ses på våren vid Medelhavet typ 22 grader i luften då svenskar glassar på beachen i badkläder medans lokalbefolkningen tittar på iförda dunjackor. 
Anonym (Lite olika skäl:) skrev 2022-09-01 14:24:01 följande:
* För att en jacka döljer en tanig överkropp. Är viktigt att inte se svag ut.
* För att under en jacka kan man dölja grejer och förvara grejer i olika fickor. Eller se ut som man gör det.
* För att 23 grader svensk sommar med enstaka dagar upp mot 30 inte är så där värst varmt när man är från ett land med 40 grader varmt 4 månader i sträck. Så en jacka blir inte alls besvärlig på samma sätt.
* Jackan är snygg och dyr, så man vill visa upp den trots att det är sommar.
* För att en jacka blir som en rustning. Den skyddar inte mot en kula, men den dämpar kraften i ett slag och kan göra så att ett knivhugg inte alls blir lika djupt. Lite som bönder/fattiga gjorde när det var krig under medeltiden :) De förväntades ibland fungera som milis men hade inte råd med rustning, kanske inte ens en ringbrynja. Så de drog på sig flera lager kläder som substitut.
Du nailar en hel del där som deffo också är giltigt haha.

Anonym (Lite olika skäl:) skrev 2022-09-01 16:03:33 följande:
Jag växte faktiskt delvis upp i en förort men fördomarna blev jag inte av med ändå:)
Jag är, trots hudfärg, mest som hemma i nästan helsvensk avfolknings-håla på landet. WT, snus, plocka fram grillen redan i april, Bootyshorts och svanktatuering (har en mental sådan för jag är för mörk för att den skulle synas ändå). Sveriges enda kolsvarta WT och alldeles för bekväm i det:)
Haha så nu har man mött en kolsvart WT med. Inte för jag brukar använda begreppet annars för jag tycker det är rätt nedlåtande och används mest av ängslig medelklass med behov va lite fiiinare än andra. Men här blev det ju rätt kul och coolt dessutom.
Hälsar en kolsvart hiphopper från Norra Botkyrka.