Inlägg från: Anonym (alla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (alla)

Manlig barnmorska

Spigger86 skrev 2022-09-02 09:37:32 följande:
    Manlig barnmorska

Skulle ni kunna tänka er att ha en manlig barnmorska när ni föder barn?

Absolut! Inga som helst problem. När jag har fött mina barn så har jag inte brytt mig ett spår vem som är i rummet och vad de har för kön. En kompetent och kunnig barnmorska är det man behöver, oavsett kön. 

Har inga problem med manlig gynekolog heller. 
  • Anonym (alla)
    Anonym (Kvittar) skrev 2022-09-02 09:46:36 följande:

Jag fick en manlig barnmorska när jag åkte in till gynakuten för blödningar. Var så orolig att jag knappt reflekterade över att han var man, ville bara veta att allt var bra med barnet. Tror nog jag skulle bry mig ännu mindre när det är dags att föda Tungan ute
    Får man välja i förväg så kanske jag hellre tar en kvinnlig.. mest för att jag tror en kvinna bättre kan relatera till hur smärtan känns osv och kan hjälpa mig så jag förstår hur jag ska hantera den. 

Fast en kvinnlig barnmorska behöver ju inte ha upplevt en förlossning själv och kanske inte alls kan bättre relatera till hur du upplever smärtan. 
  • Anonym (alla)
    Anonym (Magic Mike) skrev 2022-09-02 10:39:03 följande:
    Har du frågat dig varför män vill jobba som gynekologer...?
    Varför skulle det vara en intressant fråga? De flesta väljer väl yrke och inriktning utifrån intresse och fallenhet. Gynekologi är säkert ett mycket spännande fält med varierande arbetsuppgifter. 
  • Anonym (alla)
    Gullvivor skrev 2022-09-02 11:17:26 följande:
    Undrar samma.. av allt man kan välja att jobba med så väljer de att bli gynekologer. Lite skumt ändå.
    Varför skulle det vara skumt?

Under läkarutbildningen ser man en hel massa olika områden. Och då märker man kanske att sjukdomar som påverkar de kvinnliga reproduktionsorganen är ett spännande och intressant fält, där man kan göra nytta. 

Finns i så fall en massa jobb där man kan fundera över varför man skulle välja dem. 
  • Anonym (alla)
    Gullvivor skrev 2022-09-02 12:49:19 följande:
    Jag menade inte att det skulle vara något sexuellt, är ju som du skriver inte direkt friska underliv det handlar om. Men känns ändå rätt skumt när män väljer att jobba med det tycker jag.
    Fast jag fattar inte varför du tycker det? Är det lika skumt att män väljer att jobba som tandläkare, som butiksansvarig eller som brevbärare? Vad är det som är så skumt enligt dig? Och varför skulle en kvinna hellre arbeta som gynekolog?
Svar på tråden Manlig barnmorska