• Spigger86

    Manlig barnmorska

    Skulle ni kunna tänka er att ha en manlig barnmorska när ni föder barn?

  • Svar på tråden Manlig barnmorska
  • Anonym (Japp)

    Jag hade en manlig läkare, så visst hade jag absolut kunnat tänka mig en manlig barnmorska. 

  • Anonym (alla)
    Spigger86 skrev 2022-09-02 09:37:32 följande:
    Manlig barnmorska

    Skulle ni kunna tänka er att ha en manlig barnmorska när ni föder barn?


    Absolut! Inga som helst problem. När jag har fött mina barn så har jag inte brytt mig ett spår vem som är i rummet och vad de har för kön. En kompetent och kunnig barnmorska är det man behöver, oavsett kön. 

    Har inga problem med manlig gynekolog heller. 
  • Anonym (Kvittar)

    Jag fick en manlig barnmorska när jag åkte in till gynakuten för blödningar. Var så orolig att jag knappt reflekterade över att han var man, ville bara veta att allt var bra med barnet. Tror nog jag skulle bry mig ännu mindre när det är dags att föda Tungan ute
    Får man välja i förväg så kanske jag hellre tar en kvinnlig.. mest för att jag tror en kvinna bättre kan relatera till hur smärtan känns osv och kan hjälpa mig så jag förstår hur jag ska hantera den. 

  • Anonym (alla)
    Anonym (Kvittar) skrev 2022-09-02 09:46:36 följande:

    Jag fick en manlig barnmorska när jag åkte in till gynakuten för blödningar. Var så orolig att jag knappt reflekterade över att han var man, ville bara veta att allt var bra med barnet. Tror nog jag skulle bry mig ännu mindre när det är dags att föda Tungan ute
    Får man välja i förväg så kanske jag hellre tar en kvinnlig.. mest för att jag tror en kvinna bättre kan relatera till hur smärtan känns osv och kan hjälpa mig så jag förstår hur jag ska hantera den. 


    Fast en kvinnlig barnmorska behöver ju inte ha upplevt en förlossning själv och kanske inte alls kan bättre relatera till hur du upplever smärtan. 
  • jeanette02

    Ja det hade varit helt ok. Hade kvinnliga med mina förlossningar, de gick ganska fort så hade inte så mycket kontakt med barnmorskorna egentligen. Fött tre barn. Hade en manlig barnmorska ngr gånger på Mvc, han var super. Mycket handlar ju om personkemin att man känner sig trygg typ. Men min trygghet på förlossningarna var mannen, inte personalen. Utan de gjorde sitt jobb. Vill inte ha en masa överdrivet daltande. 

  • Aliona

    Ja, jag vill ha en kompetent och empatisk person som barnmorska, bryt mig inte ett dugg om könet. 

  • jeanette02
    Anonym (alla) skrev 2022-09-02 09:48:00 följande:
    Fast en kvinnlig barnmorska behöver ju inte ha upplevt en förlossning själv och kanske inte alls kan bättre relatera till hur du upplever smärtan. 
    Precis, ett ganska vanligt problem tycker jag är att när jag som kvinna träffat viss kvinnlig vårdpersonal som minsann inte hade ont knappt, inte led av sin migrän exempel osv. Då kan ingen annan göra det heller typ.
    Empati och förståelse hänger inte ihop automatiskt med kvinnligt kön. 
  • AndreaBD
    Anonym (alla) skrev 2022-09-02 09:48:00 följande:
    Fast en kvinnlig barnmorska behöver ju inte ha upplevt en förlossning själv och kanske inte alls kan bättre relatera till hur du upplever smärtan. 
    Precis. Jag frågade barnmorskan första gången om hon fött barn själv och det hade hon inte. Däremot vet de antagligen hur mensvärk känns - i motsats till män - och kan då kanske föreställa sig hur det är om det är mycket starkare sån smärta.

    Jag skulle inte ha något emot manlig barnmorska heller. Som någon sa, det är personkemi och om de är professionella, så....
  • Anonym (Kvittar)
    Anonym (alla) skrev 2022-09-02 09:48:00 följande:
    Fast en kvinnlig barnmorska behöver ju inte ha upplevt en förlossning själv och kanske inte alls kan bättre relatera till hur du upplever smärtan. 
    Nej det är sant. Jag har bara erfarenhet av att försöka förklara mensvärk för sambon, hopplöst.. Obestämd medan om jag säger att jag har mensvärk till tjejkompisarna så vet dom precis.
Svar på tråden Manlig barnmorska