Manlig barnmorska
Skulle ni kunna tänka er att ha en manlig barnmorska när ni föder barn?
Skulle ni kunna tänka er att ha en manlig barnmorska när ni föder barn?
Jag vill ha en barnmorska som kan utföra sitt jobb och stötta mig genom hela arbetet. Det spelar inte om om hon har snopp, om han har snippa, är randig eller rutig.
Min spontana reaktion på frågan var nej. Men så funderade jag lite till på varför jag reagerade så. Och svaret var: för att jag vill ha någon som förstår hur det känns att föda barn. Och nästa tanke: frågade jag barnmorskan som var med under förlossningen om hon fött barn. Nej det gjorde jag inte, jag hade ingen aning om huruvida hon visste hur det känns att föda barn.
Jag hade en ganska krisartad förlossning med en manlig läkare närvarande som utförde undersökningar, inga problem. Där och då brydde jag mig inte, jag var trygg i deras kompetens och professionalism. Om jag skulle genomgå en till förlossning hade jag nog inte haft problem med en manlig barnmorska så länge han var lyhörd och allt annat man förväntar sig från en BM. Men det sagt så har jag full förståelse för de som inte kan tänka sig en manlig bm för man är extremt utsatt och visar upp sina känsligaste delar både fysiskt och psykiskt och då kan det vara viktigt att det är någon av samma kön närvarande.
Årets bästa tråd!
Jag önskar jag kunde säga att jag tycker att alla ska kunna få ha exakt vilket yrke de vill. Jag tycker dock att det är jäkligt skumt/skevt när en man vill bli gynekolog. Ja, faktiskt. Det enda jag kan tänka är för att de är ganska unga när de väljer sin medicinska bana och kanske tycker det vore häftigt med kvinnounderliv.- ursäkta om detta inte är sanningen, men jag har så svårt annars för att förstå varför man väljer detta yrke (som man). De har säkert bra betalt också, så det är säkert en anledning.
Det kanske inte handlar om själva kroppen heller alltid, utan kanske någon slags omedveten känsla av makt? Kvinnan ligger i gynstolen och du som man/gynekolog får en speciell roll. Det får en kvinnlig gynekolog också, men jag tror att 99% av kvinnor ändå känns sig gnuttan mer avslappnade när det är en kvinnlig som ska in och gröpa i en.
Samma som att jag tänker det är lite skumt om kvinnor vill bli urologer och träffa män med penisproblem. Varför väljer man det?
Att bli BM som man däremot, kanske mer handlar om bebisarna, att man tycker det är fint att få hjälpa barn till världen och att man då inte tänker speciellt mycket på kvinnokroppar - jag ser därmed en skillnad på gynekologer och bm. (jag fattar att andra säkert tycker att jag skriver en massa knasigheter nu, men jag vet flera som tänker likadant).
Har personligen stött på en manlig läkare, när jag skulle kolla om jag var gravid. Han var så jäkla konstig och jag, som innan tänkte att det spelar ingen roll vad det är för läkare, var tvungen att prata med BM efteråt, att det inte alls kändes ok, det besöket. Såg på henne att jag inte var den första som sagt samma sak.
Vid mina förlossningar har jag inte haft tid att grubbla över könet på den personal som hjälpte mig.
Årets bästa tråd!
Med tanke på bristen på vårdpersonal generellt känns det både naivt och bortskämt att förvänta sig att kunna välja bort manlig barnmorska. Ni som förväntar er att kunna välja, menar ni då att manlig personal ska skickas hem och kvinnlig personal kallas in från ledig dag? Välj gärna, men då tycker jag att ni ska vara beredda att betala för privat vård.