Anonym (Mor) skrev 2022-10-24 09:19:40 följande:
Nu har det gått ytterligare tid sen tråden skrevs och ingenting har blivit bättre. VI har haft möte med mentor, som lovade att ge extrauppgifter. Om dottern hinner klart, får hon en ny uppgift, som på dotterns beskrivningar är ungefär samma som uppgiften innan. I matten, innebär det att hon målar en bild efter siffror, typ 1=grönt, 2=blått, etc. I svenskan får hon skriva korta ord till bilder, typ orm, stol, eller kort.
I slutet av förra veckan kom hon hem och berättade att hon egentligen älskar matte, men inte den matten hon gör i skolan, utan den där man får räkna och lära sig något. Hon är trött på att rita cirklar och klippa ut siffror. Hemma löser hon barnsudoku, och blev överlycklig när hon lärde sig ställa upp tal, för nu kan hon addera tusental och det är ju så roligt. Hemma läser hon en kapitelbok på över 100 sidor på ett par timmar. I skolan får hon, om hon ska läsa, läsa enkla faktaböcker, som vänder sig till de allra mest läsovana, enligt baksidestexten.
I helgen kom det också fram att roligast med skolan var att gå på fritids, för då får hon pyssla och leka och läsa vilka böcker hon vill.
Min dotter är på intet sätt extrem i sin begåvning. Det krävs rätt enkla anpassningar för att möta hennes behov. Kanske kan man låna matteark från ettan, till att börja med. Eller låta henne läsa mer avancerade böcker. Ge henne ett korsord, istället för att hon ska skriva enstaviga ord. Men från skolan verkar det väldigt avancerat.
Jag vet inte riktigt hur vi ska gå vidare med detta. Skolan var rätt tydlig med att de tycker vi ska vänta till utvecklingssamtalen i början av nästa år, men jag tycker att det är långt dit.
Jag hade ju liknande oro. Här går det ändå bra hittills verkar det som, sonen trivs (huvudsaken nu) även om han också konstaterar att han inte lär sig något. Klart det blir roligare på fritids dock när man tragglar en bokstav per vecka men läser hemma. Det pratar vi ju inte om inför honom dock.
Nåja, det var inte det jag skulle skriva.
Tips jag fått från andra:
Efterlys samarbete över årskurserna så läromaterial eller en del lektioner kan ske med ettan.
Kolla om det är ok att ni tar med egna läroböcker hon kan använda när hon är klar.
Efterlys att de går till biblioteket och barnen får välja ut egna böcker.
Jag hade också hört mig för (det kanske ni gör) om de identifierar några kunskapsluckor hon kan jobba djupare med (det räknar jag att min son har, att vissa grunder kan saknas även om han i vissa delar ligger flera år före).