• Jemp

Barn i F-klass som redan saknar utmaning

Vi har haft diskussioner med både skolan och förskolan inför starten nu för vår son. Hittills uttrycker han att det är lätt men ännu ingen besvikelse. 

Men i alla fall: skolan har gett väldigt positivt intryck i förväg med möjligheter att anpassa, inledande tankar om olika sätt att utmana mer och de ägnar mycket tid nu åt att utvärdera vad barnen kan. Öppna upp dialog med skolan så snart som möjligt, tänker jag.

• Jemp
    Anonym (S) skrev 2022-09-02 13:51:53 följande:
    Förstår inte varför ni inte pratat med skolan om detta tidigare, och om att hoppa över en klass. Nog måste ni föräldrar förstått att det er dotter kan inte är saker man gör i förskoleklass. 
    Fast är bästa lösningen verkligen alltid att hoppa över klasser? Jag är tveksam. 
  • Jemp
    Citronella skrev 2022-09-02 15:21:22 följande:

Jag tror du har missförstått vad förskolan är, det är inte som skolan (som du har märkt) det kommer inte ändras i höst det är såhär det ska vara. Fast hon kommer bli mycket yngre än sina klasskamrater tycker jag att hon ska hoppa över förskolan att ge henne svårare uppgifter löser inget hon kommer bara i otakt. Leker hon med ettorna på rasten låter det som att hon rent socialt är på deras nivå också. 

Ts barn har slutat förskolan... 
  • Jemp
    Citronella skrev 2022-09-02 16:08:58 följande:
    Jag menar såklart förskoleklass. Det är förvirrande när de heter nästan samma sak. 
    Förvirrande kan jag hålla med om. Men barn har rätt till anpassningar till sin nivå för att få lagom med utmaning. Givetvis är det skolans ansvar att möta upp.
  • Jemp
    Citronella skrev 2022-09-02 20:18:56 följande:
    Det var helt ärligt inte så stor skillnad när jag var i den åldern heller. Dagis och 6- års (som det hete då) var i princip samma sak. Det var ingen skillnad för min dotter heller (hon är 10 idag) Förskoleklass är ett bra sätt för barn som inte gått på dagis/förskolan att komma in i rutinen och att träffa vänner men kunskapsmässigt är det ganska värdelöst. Jag är okej med det men jag ser det inte som en del av skolan heller (fast det rent officiellt räknas som det) 
    Jemp skrev 2022-09-02 16:20:40 följande:
    Förvirrande kan jag hålla med om. Men barn har rätt till anpassningar till sin nivå för att få lagom med utmaning. Givetvis är det skolans ansvar att möta upp.
    Hade det gällt ett ämne hade jag hållit med dig men nu verkar det vara precis allt. Barnet hamnar då i otakt, när den riktiga skolan början kommer barnet redan kunna allt för den årskursen. Då är det bättre att hoppa över förskoleklassen helt och börja direkt i ettan. 
    Eftersom nästan alla barn går förskola åtminstone nåt eller ett par år innan skolan börjar tycker jag det verkar vara motiverat med större skillnad. Många verkar ju hamna i den här sitsen och nivån låg (min 4åring lär sig liknande...)

Jag vet såklart inte vad som är bäst för ts barn men har funderat en del kring det här med att hoppa över, jag är skeptisk. Absolut att det är bra när alternativet finns för de det passar, men inte alltid bästa lösningen. Mitt barn är född i januari och därmed visserligen nära ettorna i ålder också. Men kompisarna är de i samma årskull och han är ny i skolan kring rutiner, byggnader osv. Sen lite andra "problem" som kan bli känsligare med åldern. Så rutiner behöver han komma in i och säkert träna på att sitta tyst osv också (även om det blir lättare med utmaningar...)
    För hans del handlar det inte heller bara om att han har lärt sig tidigt. Det är ett intelligent och kunskapstörstigt barn som lär sig fort och gör snabba analyser och samband. Han redogör för evolution, räknar multiplikation, läser men ej hela böcker. Finns säkert glapp i kunskapen också dock, hans intresse har styrt. Men poängen är att han inte bara har med sig mycket kunskap in till skolstarten, utan också lär sig fort. En klass kan man väl hoppa över med sen då? Om han drar ifrån även ettorna? Då tror jag mer på anpassning. 
    Sen är det givetvis så att ingen vet hur han utvecklas i framtiden, om han kommer fortsätta ha lika lätt eller om det stannar av. Mitt mål är att han ska fortsätta tycka det är roligt, få fortsätta vara motiverad och stimulerad. 
  • Jemp
    Anonym (Ylva) skrev 2022-09-03 08:59:22 följande:

Forskning rekommenderar sällan att hoppa över klasser.

Har du exempel/lästips? Jag funderar som sagt en del på detta men det är inte mitt område egentligen. 
  • Jemp
    Anonym (Snille på barnkalas) skrev 2022-09-03 09:49:23 följande:
    Vad många föräldrar missar är att skolan är en förberedelse för arbetslivet.
    Man får ett nytt arbete, det menas inte att man får göra som man vill eller har kunskap till, utan man måste följa arbetsplatsens riktlinjer, vare sig man är läkare, forskare, utvecklare, designer osv. arbetsgivaren bestämmer likt skolan gör vad man ska göra och hur saker ska göras, det samma gäller även vid värnplikt, man ska "lära" rätta sig under befälet.

Tar man dessa grunder skolan lär ut, förstår man varför och hur det senare kommer tillämpas i det vuxna livet.
    Självklart bestämmer skolan? Men lika självklart har barn rätt att utvecklas. Både vuxna och barn mår bra av en stimulerande aktivitet där de trivs och som har bra arbetsmiljö. 
  • Jemp
    Anonym (Mor) skrev 2022-10-24 09:19:40 följande:

Nu har det gått ytterligare tid sen tråden skrevs och ingenting har blivit bättre. VI har haft möte med mentor, som lovade att ge extrauppgifter. Om dottern hinner klart, får hon en ny uppgift, som på dotterns beskrivningar är ungefär samma som uppgiften innan. I matten, innebär det att hon målar en bild efter siffror, typ 1=grönt, 2=blått, etc. I svenskan får hon skriva korta ord till bilder, typ orm, stol, eller kort. 

I slutet av förra veckan kom hon hem och berättade att hon egentligen älskar matte, men inte den matten hon gör i skolan, utan den där man får räkna och lära sig något. Hon är trött på att rita cirklar och klippa ut siffror. Hemma löser hon barnsudoku, och blev överlycklig när hon lärde sig ställa upp tal, för nu kan hon addera tusental och det är ju så roligt. Hemma läser hon en kapitelbok på över 100 sidor på ett par timmar. I skolan får hon, om hon ska läsa, läsa enkla faktaböcker, som vänder sig till de allra mest läsovana, enligt baksidestexten.

I helgen kom det också fram att roligast med skolan var att gå på fritids, för då får hon pyssla och leka och läsa vilka böcker hon vill. 

Min dotter är på intet sätt extrem i sin begåvning. Det krävs rätt enkla anpassningar för att möta hennes behov. Kanske kan man låna matteark från ettan, till att börja med. Eller låta henne läsa mer avancerade böcker. Ge henne ett korsord, istället för att hon ska skriva enstaviga ord. Men från skolan verkar det väldigt avancerat.

Jag vet inte riktigt hur vi ska gå vidare med detta. Skolan var rätt tydlig med att de tycker vi ska vänta till utvecklingssamtalen i början av nästa år, men jag tycker att det är långt dit. 

Jag hade ju liknande oro. Här går det ändå bra hittills verkar det som, sonen trivs (huvudsaken nu) även om han också konstaterar att han inte lär sig något. Klart det blir roligare på fritids dock när man tragglar en bokstav per vecka men läser hemma. Det pratar vi ju inte om inför honom dock. 
    Nåja, det var inte det jag skulle skriva.

Tips jag fått från andra:
    Efterlys samarbete över årskurserna så läromaterial eller en del lektioner kan ske med ettan. 
    Kolla om det är ok att ni tar med egna läroböcker hon kan använda när hon är klar. 
    Efterlys att de går till biblioteket och barnen får välja ut egna böcker. 

Jag hade också hört mig för (det kanske ni gör) om de identifierar några kunskapsluckor hon kan jobba djupare med (det räknar jag att min son har, att vissa grunder kan saknas även om han i vissa delar ligger flera år före). 
Svar på tråden Barn i F-klass som redan saknar utmaning