• Anonym (Bonnie)

Hon har svinkallt i sovrummet

Jag har i maj flyttat in till min nu sambo och hennes barn. Allt har funkat Jättebra.

Sommaren har varit varm, men nu börjar hösten ändå smyga sig på. Det har varit under 10 på nätterna i alla fall några timmar, idag är det bara 12 just nu.

I morse glömde 12-åringen en grej till skolan uppe på rummet och tänkte springa upp med skorna på men jag, som stod högst upp i trappan på väg ner sa att jag hämtar, vilket hon var ok med. Så jag gick in på hennes rum, och herregud vad kallt det var. Det var ju svinkallt i rummet, säkert inte mer än 14-15 grader. Jag gick ner med hennes pryl och frågade om hon glömt stänga fönstret igår kväll. Nä, sa hon och sprang. Jag sa till hennes mamma att vi kanske behöver påminna henne att stänga på kvällen men hon sa att ungen är hopplös och trivs med att ha öppet och typ går i ide i kylan på vintern så hon får svårt att komma upp men hon vet inte hur hon ska lösa det för om fönstret är stängt kan ungen inte sova.

Frågor till er på familjeliv:
    Kan det verkligen vara nyttigt att ha såååå kallt i sovrummet?
    Har ni tips påatt lösa det där med vinteridet?
    Hur påverkar det egentligen elförbrukningen att ha så kallt i ett rum? 

• Svar på tråden Hon har svinkallt i sovrummet
  • Friger

Jag kan ha nedåt 12-13 grader på morgonen innan jag eldat när det är kallt ute på vintrarna. Jag brukar gå ner i pannrummet i kallingarna och elda samtidigt som jag dricker kaffe.

Sådant som gör män av mesar. Mina ungar är friska och starka.

Är det bara ett rum som är kallt kan du kolla om det bildats luftficka eller liknande i radiatorn om den är vattenburen. Enklaste saken du kan göra själv. Googla "lufta radiator". Finns massor av klipp på youtube om hur du gör.

• Anonym (M)

Ja, det är bra att ha kallt när man sover. 14-15 grader är ju inte ens speciellt kallt egentligen. De flesta har det alldeles för varmt. 
    Däremot borde ni slå av elementen om hon har öppet fönster annars eldar ni verkligen för kråkorna. 

• Anonym (M)

Som referens: På dagis norröver så låter man barn sova ute (i vagn) ned till -10. Så 14-15 grader är som sagt inte speciellt kallt att sova i. 

• Anonym (Bonnie)
    Friger skrev 2022-09-02 15:30:37 följande:

Jag kan ha nedåt 12-13 grader på morgonen innan jag eldat när det är kallt ute på vintrarna. Jag brukar gå ner i pannrummet i kallingarna och elda samtidigt som jag dricker kaffe.

Sådant som gör män av mesar. Mina ungar är friska och starka.

Är det bara ett rum som är kallt kan du kolla om det bildats luftficka eller liknande i radiatorn om den är vattenburen. Enklaste saken du kan göra själv. Googla "lufta radiator". Finns massor av klipp på youtube om hur du gör.

Alltså, det är kallt för att hon har öppet. Elementen är inte påslagna än. 
  • Anonym (Bonnie)
    Anonym (M) skrev 2022-09-02 15:51:24 följande:

Ja, det är bra att ha kallt när man sover. 14-15 grader är ju inte ens speciellt kallt egentligen. De flesta har det alldeles för varmt. 
    Däremot borde ni slå av elementen om hon har öppet fönster annars eldar ni verkligen för kråkorna. 

Intressant, det visste jag inte. Jag har gärna själv lite svalare i sovrummet men inte så jäkla kallt som det var där inne.

Elementen är inte på än, men jag ska fråga min sambo hur de gör senare på hösten. 
  • Anonym (Bonnie)
    Anonym (M) skrev 2022-09-02 15:54:40 följande:

Som referens: På dagis norröver så låter man barn sova ute (i vagn) ned till -10. Så 14-15 grader är som sagt inte speciellt kallt att sova i. 

Fast det är ju inte 8-10 timmar i streck. 
  • klyban

Jag älskar kallt sovrum, du sover så sjukt gott då.

Och en favorit när man fiska i sjöar tidigt på våren med minus på nätterna, är mycket goda minnen av sjön sömn.
    Och lägger du på en större fors på detta, så är det inte säkert man vaknar på länge för det är så sjukt sövande och gött.

Och det låter som denna tjej också gillar detta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (lll)

Har man bara en varm skön säng så är det rätt skönt att det är svalt i rummet. Vi har ofta fönstret lite på glänt långt in på hösten (inte på vintern dock) 

• Anonym (M)
    Anonym (Bonnie) skrev 2022-09-02 16:26:04 följande:
    Fast det är ju inte 8-10 timmar i streck. 
    Vad är det du tror skall hända egentligen? Jag menar så länge man har ett täcke som håller en varm (och det finns det ju täcken som gör) så är ju den svala luften som kommer utifrån i allmänhet bättre för t.ex luftrören än den varma torra inomhusluften vi har i våra hem. 
    Yngre barn som får (lindrigare) astma/krupp brukar de ju rekomendera att man öppnar fönstret åt just för att få den där svala luften. 

Skulle det bli för kallt så vaknar man ju, så det är ju inte som att man fryser ihjäl i sömnen (om man är någorlunda frisk). 
  • Anonym (Bonnie)
    Anonym (M) skrev 2022-09-02 16:33:43 följande:
    Vad är det du tror skall hända egentligen? Jag menar så länge man har ett täcke som håller en varm (och det finns det ju täcken som gör) så är ju den svala luften som kommer utifrån i allmänhet bättre för t.ex luftrören än den varma torra inomhusluften vi har i våra hem. 
    Yngre barn som får (lindrigare) astma/krupp brukar de ju rekomendera att man öppnar fönstret åt just för att få den där svala luften. 

Skulle det bli för kallt så vaknar man ju, så det är ju inte som att man fryser ihjäl i sömnen (om man är någorlunda frisk). 
    Jag tänker på det där som hennes mamma/min sambo sa att ungen får svårt att vakna när hon har öppet fönster och kallt i rummet på vintern. Mamman säger, har frågat mer nu när hon slutat jobba, att det absolut har med kylan att göra och inte mörkret/vinterdepression.
  • Spucks

Det är hälsosamt att sova i ett svalt sovrum. Jag har alltid fönstret öppet eller, under vintern, på glänt under natten. Fast hos blir det sällan under 0° (dagtid, natt blir det nog kallare). Jag har aldrig elementen på i sovrummet.

• Anonym (M)
    Anonym (Bonnie) skrev 2022-09-02 17:34:35 följande:
    Jag tänker på det där som hennes mamma/min sambo sa att ungen får svårt att vakna när hon har öppet fönster och kallt i rummet på vintern. Mamman säger, har frågat mer nu när hon slutat jobba, att det absolut har med kylan att göra och inte mörkret/vinterdepression.
    Det är väl snarare så att hon bör lägga sig tidigare om hon har svårt att komma upp på morgonen. 
  • Anonym (Kylslagen)

Jag är inte någon som älskar sommarvärmen på nätterna. Svårt att sova trots flera fläktar.
    Vintertid så står mitt fönster öppet hela hela dygnet, inte vidöppet men öppet en decimeter ungefär.
    Elementen här hemma är bara på i köket och vardagsrum, resten är avstängda.

• cosinus
    Anonym (Bonnie) skrev 2022-09-02 17:34:35 följande:

Sover man där det är riktigt kallt vill man ogärna ur sängen för det är inte jätteskönt precis när man stiger upp.

man sover också gärna ganska stilla så man inte sparkar in luft under täcket. 

vi åkte ofta till stugan när jag var barn och den var väl typ 5 grader när vi kom fram vintertid. Sov gott under tjocka täcken och filtar men inte tusan skuttade man ur sängen på morgonen. Tog 2-3 dagar innan man eldat grundvarmt i huset. 

Svar på tråden Hon har svinkallt i sovrummet