• Anonym (Ollie)

Hur fungera sambolagen??

Flyttade ni in tillsammans så har hon inte rätt att bara slänga ut dig. Isåfall får man göra bodelning och se vem som har störst behov av kontraktet. Finns det barn inblandat, om du eller hon har kan det bli så att den som har barn har störst behov och får behålla.
    Är ni båda folkbokförda på adressen?
    Kan ni försöka få till ett lägenhetsbyte där ni byter er större mot två mindre lägenheter?

• Anonym (Ollie)
    Anonym (X) skrev 2022-09-02 18:34:20 följande:
    TS skriver att exet frågat värden om att överta kontraktet och han får inte det då han har för lite inkomst.
    Ja då blir det ju svårare.
    Exet kan dock inte slänga ut honom eftersom båda flyttade in samtidigt, lägenheten var alltså skaffad för sambobruk. Så länge de båda folkbokförde sig samtidigt, annars är det ju svårt att bevisa att han bott där från dag 1.
  • Anonym (Ollie)
    Anonym (M) skrev 2022-09-02 20:11:38 följande:
    "Utan någon som helst anledning..."?
    Du är ett ex. Ingen vill bo med sitt ex. Hur skall hon kunna gå vidare med singelliv och dejting på ett vettigt sätt om du bor hos henne?
    Hon bor ju hos honom också, rent krasst. Det är deras gemensamma lägenhet de bor i, även om bara hon står på kontraktet.
    Anonym (K) skrev 2022-09-02 19:35:54 följande:
    Fine, så ts har en månad till på sig. Tyvärr tror inte jag att det hjälper. Han hittar ju ingenstans att bo verkar det som.
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-02 18:37:26 följande:
    har kikat runt överallt tyvärr. facebook,blocket,ringt privata hyresvärdar, frågat runt mina kontakter om dom har något

hon fixade ju lägenheten med sina köpöäng genom rikshem. men jag har stått på lägenheten sen vi flyttade tillsammans, står inte på kontraktet men är folkbordförd. 

blir så förvirrad. kan hon eller kan hon inte kasta ut mig från en dag till en annan?Gråter
    Tekniskt sett kommer det sluta i "från en dag till en annan" om du inte frivilligt flyttar, för snart har din uppsägningstid gått, även om man räknar till sista september. Prata med soc om akutboende?Spelar ingen roll. Ts har inte råd att ta över lägenheten och han har redan fått nej från hyresvärden pga för liten inkomst. Så jo, hon kan slänga ut honom, och den tiden går snart ut.
    De skaffade lägenheten för samboskap.
    Hon kan inte bara slänga ut honom oavsett.
    Även om han inte får bo där ensam, så får han ju bo där nu.

Det finns lagar om sådant här, för att skydda de som inte står på kontraktet. Man kan tycka vad man vill om det, men så är det.

De får stå ut med att bo ihop tills ts lyckas fixa något annat helt enkelt.
  • Anonym (Ollie)
    Anonym (K) skrev 2022-09-02 20:31:44 följande:
    Klart hon kan slänga ut honom. De har gjort slut. Han varken får eller har möjlighet att ta lägenheten själv, så det är han som ska flytta. Hon har meddelat att hon vill att han ska flytta ut. That's it. Han kan inte hänga sig kvar i all evighet för det. Ja, det finns lagar men enligt Familjens jurist finns ingen reglerad tidsgräns för när en sambo ska flytta ut och ts har fått på sig till den sista augusti att flytta. Enligt en annan källa gäller tre månader och i så fall har ts fram till sista september på sig. Ts ex kan alltså begära handräckning efter den sista september för att få ut ts, om han inte flyttar frivilligt innan dess. Om du har annan info så varsågod att dela med dig.

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-isar-skilja-sig--separera/hur-lange-kan-man-bo-i-en-bostad-efter-separation/

kunskapskassa.com/bibliotek/artikel/read/87339-vad-galler-vid-separation-hyresratt

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-isar-skilja-sig--separera/tvinga-sambo-att-flytta/
    Din första länk gäller en bostadsrätt.

Din andra länk visar att det jag säger är rätt, att hyresrätten ska ingå i bodelning oavsett vem som står på kontraktet då den införskaffades för gemensamt bruk. Ts kan inte slängas ut förrän bodelning är gjord.

Tredje länken beskriver en situation där någon bott i sin lägenhet sedan innan och någon flyttar in. Vilket INTE är samma som i ts fall.

Du måste förstå att det som ligger till grund här är att de skaffade lägenheten för gemensamt bruk. De får göra en bodelning helt enkelt. Detta kan göras även om hyresvärden idag säger nej till att ts får bo där ensam. Han får bo där nu och kan inte kastas ut.
  • Anonym (Ollie)
    Anonym (K) skrev 2022-09-02 21:04:05 följande:
    Läs vad som står om lagen i de där länkarna istället för att haka upp dig på detaljer som inte hör till.
    Jag har läst och det enda jag ser är att jag har rätt i det jag skriver.
    Lägenheten inskaffades för gemensamt bruk och då spelar det ingen roll vem som står på kontraktet. Det står klart och tydligt i länken du själv la ut här.

Hyresnämnden kan även bestämma att någon får överta ett kontrakt om värden säger nej. Inte alltid givetvis men man kan alltid prova sin sak där.
  • Anonym (Ollie)
    Anonym (K) skrev 2022-09-02 21:10:28 följande:
    Men har du läst ts kommentarer? Han har inte råd att ta över lägenheten, inte ens Hyresnämnden kan kräva att han ska få hyra lägenheten om inkomsten är för låg.

Han skriver väl inte att han inte har råd? Bara att värden ansåg det. Många värdar ställer ganska höga krav trots att man själv vet att man har råd med sin egen budget.

Men det spelar väl ingen roll eftersom han inte vill ta över den, det som diskuteras är ju om hon kan slänga ut honom innan han hittar något nytt. Och det kan hon inte.
    Han kan bo kvar tills han hittat ett annat boende.  Och han verkar ju inte ligga på latsidan med det heller så förhoppningsvis för bådas skull hittar han något snart.

• Anonym (Ollie)
    Anonym (X) skrev 2022-09-02 21:24:10 följande:
    Kan du länka till regeln som säger att hyresnämnden kan kräva att han får lägenheten utan att ha råd med den?
    Det har jag aldrig skrivit.
  • Anonym (Ollie)
    Anonym (K) skrev 2022-09-02 21:31:32 följande:
    Många hyresvärdar idag kräver en inkomst på 2-3 ggr hyran, vilket de som företag har rätt att göra.

Vi kan vara oense tills korna kommer hem, när exet tröttnar och ringer Kf för avhysning visar det sig väl om hon har någon grund för det eller inte.
    Lagen är lagen oavsett vad du tycker att vi är oense om.

Nu vet iallafall ts vad som gäller. Jag lämnar tråden.
  • Anonym (Ollie)

Kommer tillbaka ändå kan inte låta bli.

Det är exets köpoäng och hon står på kontraktet. MEN det är INTE HENNES lägenhet eftersom de flyttade in samtidigt. Det är BÅDAS lägenhet.

Hon kan inte kasta ut honom. Inte ens om han inte får överta kontraktet, för så länge hon bor kvar är det även hans lägenhet och tvärtom.

Den dagen bodelning är gjord kommer en av dem få flytta. Men innan dess så är det bådas rättighet att bo där.

Om hyresvärden säger nej till ts kan hyresnämnden ändå tvinga värden att säga Ja om DE anser att ts har råd. Annars får han den inte.

Det enda som kan tvinga honom att flytta ut är om 1, sambon säger upp kontraktet eller 2, bodelning görs och den tillldelas henne.

Man kan tycka vad man vill om det här men så är lagen! Och det är väl tur.
    Det kunde lika gärna varit ts som stod på kontraktet med jobb som hotade att kasta ut sin fattiga flickvän och DÅ hade det givetvis låtit annorlunda här i tråden.

Ts har rätt att bo kvar tills han hittar något annat, enligt lag. Vill exet något annat får hon se till att bodelning blir gjord helt enkelt.

• Anonym (Ollie)

https://lawline.se/answers/12408

klart och tydligt hur det fungerar när en hyresrätt är införskaffa för gemensamt bruk.

Köpoäng och vem som står på kontraktet är ej relevant!

Svar på tråden Hur fungera sambolagen??