• Anonym (förtvivlad kille.)

Hur fungera sambolagen??

Hej det är så att jag och min sambo har bott tillsammans i en lägenhet i snart 2år. hon står på kontraktet och jag är inneboende. vi har gjort slut ´för ungefär 2månader nu och jag har inte hittat mig en lägenhet än. jag har ingenstans att ta vägen och har inte gjort något för att hon ska slänga ut mig. hennes anledning är att hon är "less" precis som jag också är för jag blev dumpad. kan hon bara slänga ut mig ur lägenheten såhär eller måste man ansöka om att kasta ut någon? jag är snart bostadslös och hon bryr sig verkligen inte. söker lägenheter varje dag förövrig.

• Svar på tråden Hur fungera sambolagen??
  • Anonym (X)

Hade hon lägenheten innan ni blev tillsammans?

• Anonym (X)

Säg att du har 3 månaders uppsägningstid.

• Anonym (M)

Hon skall fe dig skriftlig uppsägning,  sedan har du 3 månader på dig innan hon kan kontakta kronofogden. 
    Du behöver komma därifrån. Inneboende, släkting... vad som helst, men kan inte bo kvar hos henne.

• Anonym (K)

Ja hon kan slänga ut dig ur sin lägenhet precis som hon vill. När sa hon att du skulle flytta ut, två månader sedan? Gav hon något slutdatum när du skulle vara ute? Det verkar dra ihop sig i vilket fall.

Sambolagen funkar som så att du har noll att hämta från hennes boende. Dessutom är det inte den lagen som går in när man ska flytta isär. Det finns regleringar kring boende på andra plan.

Den dagen hon tröttnar på dig rejält kan hon kontakta Kronofogden för avhysning om du vägrar lämna lägenheten. De kommer se till att du flyttar vare sig du vill eller inte.

Har du pratat med alla privata hyresvärdar? Har du kollat uthyrningsrum? Har du letat på landsbygden utanför stan? Har du letat i andra närliggande städer?

• Anonym (K)
    Anonym (X) skrev 2022-09-02 17:47:50 följande:

Säg att du har 3 månaders uppsägningstid.

Anonym (M) skrev 2022-09-02 17:48:20 följande:

Hon skall fe dig skriftlig uppsägning,  sedan har du 3 månader på dig innan hon kan kontakta kronofogden. 
    Du behöver komma därifrån. Inneboende, släkting... vad som helst, men kan inte bo kvar hos henne.

Det är inte ts som bestämmer uppsägningstiden och det finns ingen lag som säger att ts skulle ha tre månader på sig eftersom det gäller privatpersoner utan kontrakt.

• Anonym (M)
    Anonym (K) skrev 2022-09-02 17:51:13 följande:
    Anonym (M) skrev 2022-09-02 17:48:20 följande:

Det är inte ts som bestämmer uppsägningstiden och det finns ingen lag som säger att ts skulle ha tre månader på sig eftersom det gäller privatpersoner utan kontrakt.

Det har inte med kontrakt att göra utan att man kan begära avhysning av kronofogden 3 månader efter skriftligt besked att flytta ut. Här kan ev ts sambo vara tvungen att först ansöka om bodelning för att visa att de inte är sambos längre, men vid bodelning kommer högst sannolikt inte ts få ta över kontraktet. 
  • Anonym (K)
    Anonym (M) skrev 2022-09-02 18:00:19 följande:
    Det har inte med kontrakt att göra utan att man kan begära avhysning av kronofogden 3 månader efter skriftligt besked att flytta ut. Här kan ev ts sambo vara tvungen att först ansöka om bodelning för att visa att de inte är sambos längre, men vid bodelning kommer högst sannolikt inte ts få ta över kontraktet. 
    Jag misstänker att ts tjej bad honom flytta ut redan när de gjorde slut, då har det redan gått två månader. Skriftligt besked, det räcker med ett sms där hon skriver att hon vill ha ut honom eller en påminnelse om att hon redan datum X sa åt honom att flytta. Hur som helst, ut kommer han förr eller senare. Frågan är mest hur besvärligt det blir. Bodelningen har ingen inverkan på att han ska flytta i vilket fall, den biten behövs inte faktiskt.

vi flyttade in i lägenheten tillsammans. det är en hyresrätt som var nybyggd och vi är dom första som flyttat in i lägenheten. hon har sagt ett slutdatum på sista augusti vilket gått över på 2 dagar. men har ej skrivit ett kontrakt med mig om det eller med någon annan. hon har för kanske 1,5 månad sen kontaktat våran hyresvärd och frågat om jag kan ta över lägenheten men det går inte då jag inte har nog hör inkomst för det själv. men har ej sagt till mig att skrivit på något kontrakt med dom om att jag ska vara ute sista augusti. jag vet fan inte vad jag ska ta mig till. jag vet inte ens vad det är för person jag älskat och bott med. jag har ingen möjlighet att flytta in hos nån familje medlem eller vän

kan hon verkligen bara kasta ut mig såhär från ingenstans. måste man inte skriva ett kontrakt tillsammans. jag är verkligen inte insatt i detta med regler och lagar kring sånt här 

• Anonym (K)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-02 18:14:12 följande:

vi flyttade in i lägenheten tillsammans. det är en hyresrätt som var nybyggd och vi är dom första som flyttat in i lägenheten. hon har sagt ett slutdatum på sista augusti vilket gått över på 2 dagar. men har ej skrivit ett kontrakt med mig om det eller med någon annan. hon har för kanske 1,5 månad sen kontaktat våran hyresvärd och frågat om jag kan ta över lägenheten men det går inte då jag inte har nog hör inkomst för det själv. men har ej sagt till mig att skrivit på något kontrakt med dom om att jag ska vara ute sista augusti. jag vet fan inte vad jag ska ta mig till. jag vet inte ens vad det är för person jag älskat och bott med. jag har ingen möjlighet att flytta in hos nån familje medlem eller vän

kan hon verkligen bara kasta ut mig såhär från ingenstans. måste man inte skriva ett kontrakt tillsammans. jag är verkligen inte insatt i detta med regler och lagar kring sånt här 

Hon behöver inte skriva kontrakt med dig för uppsägningstiden. Det räcker att du är informerad. Hon har säkert bevis på att du vet om att du skulle ha varit ute sista augusti. Och ja, om du inte har råd att behålla lägenheten och hävda att få behålla den så är det en nollfråga, då är det du som ska flytta, och ja, hon har rätt att "kasta ut dig från ingenstans" (vilket det inte är, du har vetat i två månader att du skulle flytta).

Sooooom sagt, har du:
    Anonym (K) skrev 2022-09-02 17:50:17 följande:

Har du pratat med alla privata hyresvärdar? Har du kollat uthyrningsrum? Har du letat på landsbygden utanför stan? Har du letat i andra närliggande städer?

jag har pratat med privata hyresvärdar men det är bostadsbrist å min gamla hemstad och i den staden jag bor i just nu. söker som ett djur varje dag för att få tag i en lägenhet så fort som möjligt så jag slipper den här situationen för den äter upp mig.

Svar på tråden Hur fungera sambolagen??