• Anonym (Boende)

Hur fungera sambolagen??

Finns stora problem med lagen om besittning, hon står på kontraktet, hyresvärden är på hennes sida ang vem som får bo kvar i lägenheten, hon har den stora rätten att vara kvar.

Tar man dina alternativ är att någon från din familj går in som säkerhet gentemot hyresvärden att du får hyra lägenheten, får du ingen som utgör säkerheten, ingen bostad.

Ditt ex har varslat dig om uppsägning, som många skriver, ca 3 månader.

Ditt ex kan sedan be hyresvärden byta lås när du inte är hemma, du får avtala tid om att komma o hämta dina ägodelar. ev ersättning man kan begära som utkastad är bara hyran man betalt, som vid nästan alla skilsmässor uppstår det en bitter stämning, hårda ord kan utdelas som exempel den dagen du kommer hem och inser att låset är bytt, dessa ord använder sig sedan ditt ex av vid ev tingsrätt och vinner.

Råd flytta så snart du kan, ev hem till föräldrar, familj, be att få hämta dina möbler vid senare tillfälle. så slipper du bli utelåst en dag.

• Anonym (Boende)
    Anonym (?) skrev 2022-09-03 09:48:04 följande:

Men om hon försökt skriva över lägenheten på dig kan väl inte Rikshem neka om du redan är folkbokförd där? Det räcker väl med att hon flyttar. Flyttade ni in samtidigt har ju du lika stor rätt till den. 

Problemet är att han inte är skriven på kontraktet, den dagen TS sambo säger upp kontraktet ska bägge vara ut ur lägenheten.

Jag har en kompis som bott hemma hela sitt liv, mamman bodde i en hyresrätt, han betala hyran och to hand om henne resterande sista år, när hon gick bort blev lägenheten uppsagd.
    Han var tvungen att gå via skattemyndigheten, bevisa att han var född där samt bott o varit skriven där hela sitt liv 45 åriga liv. det gav han rätten att "bo kvar"
  • Anonym (Boende)
    Anonym (Hennes poäng) skrev 2022-09-03 10:31:39 följande:

TS, om du har ett betydligt större behov av lägenheten än vad ditt ex har så är det en bra idé att göra en bodelning. Men behöver hon den lika väl som du så är enda anledningen till att göra en bodelning att dra ut på tiden för utflytt. Den som står på kontraktet har första tjing. Hon har ju trots allt lagt ner alla sina köpoäng i lägenheten. Och köpoäng är guld. Hade hon inte haft dem hade ingen av er haft en lägenhet idag.

In direkt spelar det ingen roll, har man bytt lås har inte den andra rätt att bryta sig in, sedan måste avhysta sambon ansöka till tingsrätt för att få rätt att komma in, detta tar i regel flera månader, genom dessa månader är personen avhyst enligt gällande regler på 3 månader och rätten kan inte döma en person igen, hur sjuk det än kan låta så är lagen sådan, och man tvingar inte någon att tvingas bo tillsammans efter en rättstvist i såna här fall.

Man blir endas ersättningsskyldig för ev hyror motparten betalat samt några minder kostnader.
    Varav rätten tittar på tiden före låset blev bytt, var det 3 månader, jag då ligger TS pyrt till.
  • Anonym (Boende)
    Anonym (....) skrev 2022-09-03 17:09:38 följande:
    Det är dock inte så att hon kastar ut dig bara sådär. Hon har gått sig ett datum på när du ska flytta. 
    Ta bara så här, jag hyrde ut mitt hus till en person jag inte kände, jag var ännu skriven i huset för skatte regler, vi räknades som sambo.
    Men personen börja slarva med hyran, jag sa upp kontraktet i förtid, han hävda han har kontrakt, jag bad han ringa en advokat så han får lite koll, personen flytta ut samma månad.
    Som inne boende har man inga rättigheter, det gäller bara att hitta vad man ska gå på, sedan är det bara kasta ut personen, och det vad vad jag lovade personen, varav jag skicka han till en advokat.
    Jag meddelade att jag kommer hem till huset, byter kod o lås om inte hyran kommer in, systemet o klagotiden till tingsrätten kommer ge mig alla rättigheter, jag skiter fullständigt i vad hyresgästen tycker o tänker, betalar han inte, jag tar det rättsligt, liknande med en som betalar i tid.
Svar på tråden Hur fungera sambolagen??