• Anonym (…)

Hur fungera sambolagen??

Men om hon försökt skriva över lägenheten på dig kan väl inte Rikshem neka om du redan är folkbokförd där? Det räcker väl med att hon flyttar. Flyttade ni in samtidigt har ju du lika stor rätt till den. 

• Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-03 10:50:19 följande:
    Hyresvärden har redan sagt att ts inte får ta över lägenheten pga för låg inkomst. Mitt hetaste tips är fortfarande att hitta nåt privat, om så bara ett rum. Finns också övernattningslägenheter på större orter.
    Men har de verkligen rätt att göra så när någon redan är folkbokförd där sedan länge?
  • Anonym (…)
    Anonym (Boende) skrev 2022-09-03 10:03:14 följande:
    Problemet är att han inte är skriven på kontraktet, den dagen TS sambo säger upp kontraktet ska bägge vara ut ur lägenheten.

Jag har en kompis som bott hemma hela sitt liv, mamman bodde i en hyresrätt, han betala hyran och to hand om henne resterande sista år, när hon gick bort blev lägenheten uppsagd.
    Han var tvungen att gå via skattemyndigheten, bevisa att han var född där samt bott o varit skriven där hela sitt liv 45 åriga liv. det gav han rätten att "bo kvar"
    Då kanske ts kan kontakta Skatteverket och bevisa att han är folkbokförd till Rikshem. 
  • Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-03 12:52:10 följande:
    Ja det har de. Han står inte med på kontraktet, de har ingen skyldighet att hyra ut till honom om han inte lever upp till deras hyresvillkor.
    Vad jag vet får inte en hyresvärd kasta ut någon som är folkbokförd heller.
  • Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-03 12:54:05 följande:
    Spelar ingen roll. Skillnaden här är att ts ex ska bo kvar så det är inte en lägenhet som ska bli tom annars.
    Hon försökte skriva över kontraktet på honom.
  • Anonym (…)

Fattar inte varför alla är så aggressiva mot ts. Hon försökte föra över lägenheten på honom. Det är inte han som försöker sno den. Det är alltså stor bostadsbrist om någon missat det. Två mån är ingen lång tid för att föröka fixa en bostad.

Ts om du har pengar kan du inte köpa något med hjälp av din familj?

• Anonym (…)
    Anonym (hmm) skrev 2022-09-03 21:20:56 följande:

Din fråga beror på omständigheterna. I det fall paret flyttade in tillsammans, för gemensam användning och detta är er permanenta bostad utgör hyresrätten samboegendom enligt 3 § sambolagen (SamboL) se lagen.nu/2003:376. Då spelar det ingen roll om endast en av samborna står på kontraktet. Vid en separation ska bodelning göras inom ett år om en av partnerna begär det. Då ska gemensamt bohag och bostad delas lika. Kommer man inte överens så tillfaller hyresrätten den som bäst behöver den enligt 16 § SamboL.

Så nej hon kan inte bara kasta ut dig, inte ge dig uppsägningstid när du ska va ute ur lght. Den ska delas enligt sambolagen.  Generellt så brukar hyresvärden kräva att man tjänar 3ggr årshyran i årsinkomst, så kostar lägenheten tex 8000kr/månad så ska du ha en årsinkomst på minst 288000kr. 

De flyttade in samtidigt. Det är därför jag undrar om hyresvärden har rätt att neka att ts bor kvar själv.
  • Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-04 09:31:08 följande:
    Ts har ingen fast inkomst. Jag skulle tro att det är en god grund för att neka boende.
    Om man plötsligt blir arbetslös har inte hyresvärdar rätt att kasta ut dig heller.
  • Anonym (…)
    Anonym (qqq) skrev 2022-09-04 11:27:56 följande:
    Man måste alltid kunna betala hyran. Även vid detta exempel måste ju den efterlevande klara av sin hyra på något sätt. 
    Ja och enligt ts kunde han det.
  • Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-04 12:48:17 följande:
    Han har ingen fast inkomst så jag ser inte hur han kan garantera det.
    Han hade låg inkomst men ett arv. 
Svar på tråden Hur fungera sambolagen??