Hur fungera sambolagen??
näe förstår att ingen vill bo med sitt ex. men är det viktigare att fara iväg att dejta andra människor än att kasta ut en person man en gång älskat ut på gatan?!?! man blir ju rent mörkrädd om jag ska vara ärlig.
näe förstår att ingen vill bo med sitt ex. men är det viktigare att fara iväg att dejta andra människor än att kasta ut en person man en gång älskat ut på gatan?!?! man blir ju rent mörkrädd om jag ska vara ärlig.
och varför vi gjorde slut var inte av någon speciellt anledning. så som otrohet eller något allvarligt. för då hade jag accepterat och sett situationen från ett helt annat perspektiv. jag blev dumpad, jag har accepterat det, jag vill flytta härifrån, det är bostadsbrist och har ingen annanstans att ta vägen (hon vet om det) jag gör så gott jag kan för att flytta ut för både hennes skull och min? jag har inte gjort något annat än att försöka vara på good terms med henne. men allt jag bara får är skit lixom. gör en påriktigt mörkrädd för hon vet att jag inte vill bo kvar och att det är hon som skapar detta kaos och förstör våran "vänskapliga relation" som hon själv sagt att hon vill ha med mig. man förvånas aldrig av hur man trott man känner en människa men verkligen inte gör det...
Du har pengar genom ett "stort arv". Då ska det inte vara några problem att köpa en lägenhet utan lån. Det ska inte heller vara något problem att ordna boende på annat håll.
Verkar mera som att du inte vill acceptera att det är slut, i te vill flytta och stannar kvar bara för att jävlas.
Fattar inte varför alla är så aggressiva mot ts. Hon försökte föra över lägenheten på honom. Det är inte han som försöker sno den. Det är alltså stor bostadsbrist om någon missat det. Två mån är ingen lång tid för att föröka fixa en bostad.
Ts om du har pengar kan du inte köpa något med hjälp av din familj?
Din fråga beror på omständigheterna. I det fall paret flyttade in tillsammans, för gemensam användning och detta är er permanenta bostad utgör hyresrätten samboegendom enligt 3 § sambolagen (SamboL) se lagen.nu/2003:376. Då spelar det ingen roll om endast en av samborna står på kontraktet. Vid en separation ska bodelning göras inom ett år om en av partnerna begär det. Då ska gemensamt bohag och bostad delas lika. Kommer man inte överens så tillfaller hyresrätten den som bäst behöver den enligt 16 § SamboL.
Så nej hon kan inte bara kasta ut dig, inte ge dig uppsägningstid när du ska va ute ur lght. Den ska delas enligt sambolagen. Generellt så brukar hyresvärden kräva att man tjänar 3ggr årshyran i årsinkomst, så kostar lägenheten tex 8000kr/månad så ska du ha en årsinkomst på minst 288000kr.