• Anonym (K)

Hur fungera sambolagen??

Ja hon kan slänga ut dig ur sin lägenhet precis som hon vill. När sa hon att du skulle flytta ut, två månader sedan? Gav hon något slutdatum när du skulle vara ute? Det verkar dra ihop sig i vilket fall.

Sambolagen funkar som så att du har noll att hämta från hennes boende. Dessutom är det inte den lagen som går in när man ska flytta isär. Det finns regleringar kring boende på andra plan.

Den dagen hon tröttnar på dig rejält kan hon kontakta Kronofogden för avhysning om du vägrar lämna lägenheten. De kommer se till att du flyttar vare sig du vill eller inte.

Har du pratat med alla privata hyresvärdar? Har du kollat uthyrningsrum? Har du letat på landsbygden utanför stan? Har du letat i andra närliggande städer?

• Anonym (K)
    Anonym (X) skrev 2022-09-02 17:47:50 följande:

Säg att du har 3 månaders uppsägningstid.

Anonym (M) skrev 2022-09-02 17:48:20 följande:

Hon skall fe dig skriftlig uppsägning,  sedan har du 3 månader på dig innan hon kan kontakta kronofogden. 
    Du behöver komma därifrån. Inneboende, släkting... vad som helst, men kan inte bo kvar hos henne.

Det är inte ts som bestämmer uppsägningstiden och det finns ingen lag som säger att ts skulle ha tre månader på sig eftersom det gäller privatpersoner utan kontrakt.

• Anonym (K)
    Anonym (M) skrev 2022-09-02 18:00:19 följande:
    Det har inte med kontrakt att göra utan att man kan begära avhysning av kronofogden 3 månader efter skriftligt besked att flytta ut. Här kan ev ts sambo vara tvungen att först ansöka om bodelning för att visa att de inte är sambos längre, men vid bodelning kommer högst sannolikt inte ts få ta över kontraktet. 
    Jag misstänker att ts tjej bad honom flytta ut redan när de gjorde slut, då har det redan gått två månader. Skriftligt besked, det räcker med ett sms där hon skriver att hon vill ha ut honom eller en påminnelse om att hon redan datum X sa åt honom att flytta. Hur som helst, ut kommer han förr eller senare. Frågan är mest hur besvärligt det blir. Bodelningen har ingen inverkan på att han ska flytta i vilket fall, den biten behövs inte faktiskt.
  • Anonym (K)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-02 18:14:12 följande:

vi flyttade in i lägenheten tillsammans. det är en hyresrätt som var nybyggd och vi är dom första som flyttat in i lägenheten. hon har sagt ett slutdatum på sista augusti vilket gått över på 2 dagar. men har ej skrivit ett kontrakt med mig om det eller med någon annan. hon har för kanske 1,5 månad sen kontaktat våran hyresvärd och frågat om jag kan ta över lägenheten men det går inte då jag inte har nog hör inkomst för det själv. men har ej sagt till mig att skrivit på något kontrakt med dom om att jag ska vara ute sista augusti. jag vet fan inte vad jag ska ta mig till. jag vet inte ens vad det är för person jag älskat och bott med. jag har ingen möjlighet att flytta in hos nån familje medlem eller vän

kan hon verkligen bara kasta ut mig såhär från ingenstans. måste man inte skriva ett kontrakt tillsammans. jag är verkligen inte insatt i detta med regler och lagar kring sånt här 

Hon behöver inte skriva kontrakt med dig för uppsägningstiden. Det räcker att du är informerad. Hon har säkert bevis på att du vet om att du skulle ha varit ute sista augusti. Och ja, om du inte har råd att behålla lägenheten och hävda att få behålla den så är det en nollfråga, då är det du som ska flytta, och ja, hon har rätt att "kasta ut dig från ingenstans" (vilket det inte är, du har vetat i två månader att du skulle flytta).

Sooooom sagt, har du:
    Anonym (K) skrev 2022-09-02 17:50:17 följande:

Har du pratat med alla privata hyresvärdar? Har du kollat uthyrningsrum? Har du letat på landsbygden utanför stan? Har du letat i andra närliggande städer?

• Anonym (K)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-02 18:22:00 följande:

jag har pratat med privata hyresvärdar men det är bostadsbrist å min gamla hemstad och i den staden jag bor i just nu. söker som ett djur varje dag för att få tag i en lägenhet så fort som möjligt så jag slipper den här situationen för den äter upp mig.

Bra att du fortsätter leta iaf. Närliggande orter då? Uthyrningsrum via Blocket eller nåt? Försökt annonsera i nån lokalgrupp om att du söker boende? Köp en husvagn...?
  • Anonym (K)
    Anonym (Jordabalken) skrev 2022-09-02 18:44:29 följande:
    Det där stämmer inte. Det finns prejudikat och det ses som jämförbart med ett hyresförhållande även utan kontrakt mellan  sambos. Därmed är det Jordabalken som ska tillämpas när samboskap upphör och om sambolagen inte kan tillämpas för vem som har rätt till bostaden. Mer specifikt det som kallas hyreslagen (Jordabalken 12 kap). Så enligt Jordabalken 12 kap 4 § 1 stycket är det tre månaders uppsägningstid om de som fd sambos inte kan komma överens om annat. Observera att det är lite mer än tre månader eftersom det står att avtalet upphör att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen.

Enligt 12 kap 8 § ska uppsägningen vara skriftlig om hyresförhållandet - i detta fall samboskap - varat mer än 3 månader. Så om de varit sambos i mer än tre månader och uppsägningen fås skriftligt först idag är det alltså först vid årsskiftet som "avtalet" upphör. Har de varit sambos kortare än tre månader så är det datumet för muntliga uppsägningen som gäller och det månadsskifte som infaller närmast efter tre månader från det datumet.
    Fine, så ts har en månad till på sig. Tyvärr tror inte jag att det hjälper. Han hittar ju ingenstans att bo verkar det som.
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-02 18:37:26 följande:
    har kikat runt överallt tyvärr. facebook,blocket,ringt privata hyresvärdar, frågat runt mina kontakter om dom har något

hon fixade ju lägenheten med sina köpöäng genom rikshem. men jag har stått på lägenheten sen vi flyttade tillsammans, står inte på kontraktet men är folkbordförd. 

blir så förvirrad. kan hon eller kan hon inte kasta ut mig från en dag till en annan?Gråter
    Tekniskt sett kommer det sluta i "från en dag till en annan" om du inte frivilligt flyttar, för snart har din uppsägningstid gått, även om man räknar till sista september. Prata med soc om akutboende?
    Anonym (Ollie) skrev 2022-09-02 18:56:19 följande:

https://lawline.se/answers/fraga-om-vem-som-har-ratt-till-hyresratt-nar-enbart-en-star-pa-kontraktet

Det bästa är att få till en bodelning. Jag vet inte hur det fungerar dock om hyresvärden säger nej till dig. Det beror ju också på om vem av er som har störst behov av den.

Men slänga ut dig kan hon inte om ni flyttade in samtidigt. Så du har ju tid på dig att hitta något annat.

Spelar ingen roll. Ts har inte råd att ta över lägenheten och han har redan fått nej från hyresvärden pga för liten inkomst. Så jo, hon kan slänga ut honom, och den tiden går snart ut.
  • Anonym (K)
    Anonym (Ollie) skrev 2022-09-02 20:18:12 följande:
    Hon bor ju hos honom också, rent krasst. Det är deras gemensamma lägenhet de bor i, även om bara hon står på kontraktet.
    Anonym (K) skrev 2022-09-02 19:35:54 följande:
    Fine, så ts har en månad till på sig. Tyvärr tror inte jag att det hjälper. Han hittar ju ingenstans att bo verkar det som.Tekniskt sett kommer det sluta i "från en dag till en annan" om du inte frivilligt flyttar, för snart har din uppsägningstid gått, även om man räknar till sista september. Prata med soc om akutboende?Spelar ingen roll. Ts har inte råd att ta över lägenheten och han har redan fått nej från hyresvärden pga för liten inkomst. Så jo, hon kan slänga ut honom, och den tiden går snart ut.
    De skaffade lägenheten för samboskap.
    Hon kan inte bara slänga ut honom oavsett.
    Även om han inte får bo där ensam, så får han ju bo där nu.

Det finns lagar om sådant här, för att skydda de som inte står på kontraktet. Man kan tycka vad man vill om det, men så är det.

De får stå ut med att bo ihop tills ts lyckas fixa något annat helt enkelt.
    Klart hon kan slänga ut honom. De har gjort slut. Han varken får eller har möjlighet att ta lägenheten själv, så det är han som ska flytta. Hon har meddelat att hon vill att han ska flytta ut. That's it. Han kan inte hänga sig kvar i all evighet för det. Ja, det finns lagar men enligt Familjens jurist finns ingen reglerad tidsgräns för när en sambo ska flytta ut och ts har fått på sig till den sista augusti att flytta. Enligt en annan källa gäller tre månader och i så fall har ts fram till sista september på sig. Ts ex kan alltså begära handräckning efter den sista september för att få ut ts, om han inte flyttar frivilligt innan dess. Om du har annan info så varsågod att dela med dig.

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-isar-skilja-sig--separera/hur-lange-kan-man-bo-i-en-bostad-efter-separation/

kunskapskassa.com/bibliotek/artikel/read/87339-vad-galler-vid-separation-hyresratt

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-isar-skilja-sig--separera/tvinga-sambo-att-flytta/
  • Anonym (K)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-02 20:48:51 följande:

tack för alla som försöker hjälpa mig med olika tips och råd. men (K) du förstår väl själv att jag inte vill bo kvar här?!? att jag inte har någon annanstans att ta vägen? hade du själv kastat ut en människa du en gång älskat som ej gjort dig något ont. like cmon, jag bor inte precis kvar här bekvämt och mår som nån jävla kung om dagarna. utan jag kämpar för att ta mig från det här helvetet? handlar om att visa respekt för människor vilket vissa verkar sakna helt och hållet

Nej jag vet att du inte vill bo kvar och att du inte hittar något boende men du måste ju försöka prata med soc eller annonsera om att bli inneboende eller nåt. Du kan ju inte bo på gatan.

Ja, jag skulle också säga åt ett ex att flytta ut om vi hade gjort slut. Hur han löser det är hans problem. Jag vet inte om ditt ex förstår att du verkligen försöker men endera dagen lär hon bli så less att hon verkligen ringer KF så jag hoppas du löser det innan dess. Det har liksom gått två månader redan.

Varför gjorde hon slut egentligen?
  • Anonym (K)
    Anonym (Ollie) skrev 2022-09-02 20:59:21 följande:
    Din första länk gäller en bostadsrätt.

Din andra länk visar att det jag säger är rätt, att hyresrätten ska ingå i bodelning oavsett vem som står på kontraktet då den införskaffades för gemensamt bruk. Ts kan inte slängas ut förrän bodelning är gjord.

Tredje länken beskriver en situation där någon bott i sin lägenhet sedan innan och någon flyttar in. Vilket INTE är samma som i ts fall.

Du måste förstå att det som ligger till grund här är att de skaffade lägenheten för gemensamt bruk. De får göra en bodelning helt enkelt. Detta kan göras även om hyresvärden idag säger nej till att ts får bo där ensam. Han får bo där nu och kan inte kastas ut.
    Läs vad som står om lagen i de där länkarna istället för att haka upp dig på detaljer som inte hör till.
  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2022-09-02 20:57:43 följande:
    Nej jag vet att du inte vill bo kvar och att du inte hittar något boende men du måste ju försöka prata med soc eller annonsera om att bli inneboende eller nåt. Du kan ju inte bo på gatan.

Ja, jag skulle också säga åt ett ex att flytta ut om vi hade gjort slut. Hur han löser det är hans problem. Jag vet inte om ditt ex förstår att du verkligen försöker men endera dagen lär hon bli så less att hon verkligen ringer KF så jag hoppas du löser det innan dess. Det har liksom gått två månader redan.

Varför gjorde hon slut egentligen?
    Ok, det där lät lite väl hårt, det förstår jag, men även om man gör slut som totala vänner, no hard feelings alls, så skulle jag också tröttna efter några månader.
Svar på tråden Hur fungera sambolagen??