• Anonym (X2)

Hur fungera sambolagen??

Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-03 18:41:02 följande:

Hej Ts här! tack för alla igen som försöker hjälpa mig med problemet. jag själv har inte haft kontakt med hyresvärden utan de är hon själv som kontaktat dom och dom har sagt jag inte uppfyller kraven för att kunna hyra lägenheten. jag har pengar så det är inte problemet men min inkomst är för låg för att kunna få fortsätta hyra lägenheten (enligt vad hon säger) vet ni om det går att typ min far går in som borgesman för det? som sagt pengar har genom ett stort arv. men det det är inkomsten som är för låg. 

Då kan du ju köpa en lägenhet, om du fått ett stort arv.
  • Anonym (X2)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-03 19:06:44 följande:

har inte en fast tjänst. så får inte ta lån.

Men du vill ändå ta över lägenheten?

Om din pappa kan hjälpa dig med denna lägenheten, kan han hjälpa dig med någon annan också. Annars kan du flytta hem till honom. Eller köp en husvagn. Eller vandrarhem. Du har ju pengar, så självklart kan du lösa det och slippa bo på gatan. 
  • Anonym (X2)
    Anonym (....) skrev 2022-09-03 19:38:55 följande:
    Problemet är nog att ts inte vill flytta och vill acceptera att det är slut. 
    Känner det också. Billigare att snylta på någon annan, och inte behöva använda sina egna pengar. Antagligen därför det tog slut.
  • Anonym (X2)
    Anonym (m.,-n 98yikå) skrev 2022-09-04 10:07:25 följande:
    Ja, de har rätt att neka om de anser att personen inte har tillräcklig inkomst. Om sambon dött hade de dock inte kunnat neka den efterlevande parten att bo kvar. (Om jag minns rätt ang dödsfall) 
    Fast nu ska ju inte TS ha ihjäl sitt ex, så det hjälper ju inte TS.
  • Anonym (X2)
    Anonym (?) skrev 2022-09-04 12:57:25 följande:
    Han hade låg inkomst men ett arv. 
    Men det vill han ju inte använda till boende, då hade han ju redan flyttat.
  • Anonym (X2)
    Anonym (?) skrev 2022-09-04 13:02:22 följande:

Hur går det ts? Ställ frågan till någon jurist. Då får du säkrare svar än från en massa flare som bara tycker.

Jag vet att enligt sambolagen så har ni lika stor rätt till lägenheten även om bara hon står på kontraktet. Det är däremot ovanligt att någon som fått den med sina poäng kan förlora den till den andra. Men nu verkar hon vara redo att skriva över den på dig så ring och fråga Rikshem själv och säg att du har varit folkbokförd där lika länge som hon och att pengar inte är något problem. Oavsett har hon ingen rätt att slänga ut dig på gatan innan bodelning gjorts.

Är inte så säker på att hon är villig att lämna den till TS, att hon ringde kan ju vara för att visa att han inte får ta över den, pga osäker inkomst.
    Att TS inte löst detta, trots ett stort arv, visar att han inte är handlingskraftig, han kunde ju själv ringt t ex. Han kunde ju redan för 2 månader sedan tagit reda på sina rättigheter. Nej,TS stannar kvar för att slippa använda sitt arv. 
  • Anonym (X2)
    Anonym (?) skrev 2022-09-04 13:04:52 följande:
    Kanske har han inte så mycket pengar då han skrev att han inte får ta lån.

Har en vän som satt i en rävsax efter skilsmässan då bodelningen gav en massa pengar men hon fick ändå inte köpa en bostad pga sjukskrivning.
    Han behöver inte köpa ett boende, han kan bo på vandrarhem eller köpa en husvagn. Om han velat. Det finns en lösning. 
  • Anonym (X2)
    Anonym (?) skrev 2022-09-04 13:17:12 följande:
    Ja för då skriver man:

?jag har pratat med privata hyresvärdar men det är bostadsbrist å min gamla hemstad och i den staden jag bor i just nu. söker som ett djur varje dag för att få tag i en lägenhet så fort som möjligt så jag slipper den här situationen för den äter upp mig.?
    Han har ju pengar för att lösa det. Så han har ju bevisligen inte gjort allt. Om nu detta äter upp honom, varför inte ta in på ett vandrarhem så länge samt skaffa ett fast jobb så han försörja sig?
  • Anonym (X2)
    Anonym (?) skrev 2022-09-05 17:31:20 följande:

Att kasta ut någon på gatan som man levt med är svinigt när det är sådan bostadsbrist. 

Att skälla ut någon som ber om hjälp och är förtvivlad och påstå att han snyltar, inte letar och ska ut och allt vad det är, är svinigt.

Han har snart bott där i tre månader sedan de gjorde slut, så ja det är på tiden att han fixar något eget. Han har pengar och en pappa som kan ställa upp.

Han är vuxen, han får börja ta vuxenansvar, skaffa ett jobb han kan försörja sig på. Som alla andra. 

Och det är inte svinigt att inte vilja bo ihop med sitt ex. Konstig slutsats. 

• Anonym (X2)
    olof 45 skrev 2022-09-08 10:21:54 följande:
    tvärtom, jag försöker få folk att hålla igen med sina förhastade slutsatser, och försöker få TS att lägga sin tid på att hitta ny bostad, istället för att ha ångest.

ganska sympatiskt av mig, skulle jag säga :)
    Anser du att han inte lägger sin tid på att söka bostad? 
  • Anonym (X2)
    Anonym (?) skrev 2022-09-08 15:01:59 följande:

Nu hade hon försökt få över kontraktet på honom så hon verkar inte så desperat.

En bodelning avgör vem som får ta över eftersom de båda har lika stor rätt till bostaden. Ett skäl kan vara vem som har svårast att hitta en ny..

Ett annat skäl är vem som har råd...

Nu verkar TS inte vilja göra bodelning eller ta reda på om han får ta över lägenheten, eftersom han inte gjort det och det redan gått över två månader. 
Svar på tråden Hur fungera sambolagen??