• olof 45

Hur fungera sambolagen??

Jag tycker ni alla är oerhört hårda mot TS...

Kärlekshistorier kan ta slut, och det är sorgligt. Ännu mer sorgligt är det om man bott ihop och en av personerna måste hitta en annan boendelösning hux flux, vilket inte är så lätt.

Ni alla verkar tycka att TS på något sätt snyltar på sitt ex fast han aktivt letar efter en alternativ bostad - många ANTAR att han inte letar tillräcklkigt intensivt men inget vet ett skit om det.

TS FRÅGA grundar sig från rädsla att hamna på gatan, på riktigt. Alltså KAN hon slänga ut honom nu eftersom hon muntligt och på eget bevåg satt sista augusti som utflyttsadatum.

Svaret är NEJ ts, det kan hon inte! Dels kan du kräva en bodelning enligt samolagen och under den tiden kan hon inte sänga ut dig, för under den tiden är lägenheten bådas. Om du inte vill göra en bodelning (en anmälan om det måste skickas in till rätten), så kan hon inte heller kasta ut dig innan det gått TRE MÅNADER efter en SKRIFTLIG avhysning. 

Så TS kan berätta för sitt ex att detta är en jobbig situation, men hon får ge sig lite till tåls för hon har inte laglig rätt att kasta ut honom eftersom de flyttat in samtidigt och är sambos, och det finns inget annat kontrakt mellan er som säger att två månaders uppsägning är det som gäller. Tre månader MINST är vad som gäller om kontrakt saknas. 

Med det sagt - jag skulle inte sluta försöka hitta ett annat ställe... Men du behöver inte ha ångest för att bli utkastad.

• olof 45
    Anonym (K) skrev 2022-09-05 17:39:30 följande:
    De har ju gjort slut, varför ska hon fortsätta leva med ett ex....? Hur länge då? Bostadsmarknaden kommer nog aldrig bli så mycket lättare än den är just nu, bostadsbrist är en skuta man inte vänder på bara några år, annars hade det väl gjorts redan. Så hur många år ska hon tvingas bo med ett ex tycker du?
    Det var hennes beslut att avsluta relationen, men tyngden av att hitta en ny bostad har på något vis hamnat enbart på honom.

Vi alla FÖRSTÅR att hon inte vill bo med sitt ex, men iaf jag tänker att det är en soppa som BÅDA TVÅ måste lösa, och att försöka stressa TS till att flytta ut genom att lura honom till att tro att någon magisk tidsgräns redan passerat, det är inte snyggt!

Hon måste ju också anpassa sig till lagar och bestämmelser. Även om hon nu inte verkar vara godhjärtad eller särskilt förstående.

Det kunde lika gärna varit hon som var sambo med någon som bara satt sitt eget namn på lägenheten...
  • olof 45
    Anonym (K) skrev 2022-09-06 15:17:42 följande:

Man behöver inte vara varken "godhjärtad eller förstående" när man har gjort slut och ens ex hänger kvar som en blodigel. Inget händer såvitt exet ser så jag kan förstå att hon tröttnar på att han ska försvinna.

Du ver kar inte heller vara godhjärtad eller förstående. helt onödigt att utmåla TS som någon som "hänger kvar som en blodigel" - han letar ju bostad!

Jisses vad man ofta tänker att man hoppas att FL inte representerar folk i genomsnitt... FL:are verkar gilla att dra förhastade slutsatser, överdriva och trycka ner folk...
  • olof 45
    Anonym (momma) skrev 2022-09-06 20:49:04 följande:

Det är en hyresrätt så det är hyresvärdens egendom. 

Han har inte råd att ta över den. Då återstår bara att flytta. 

Hyresrättskontrakt ingår också i sambolagen.

Det där om att han inte har råd att ta över den vet vi faktiskt ingenting om - bara att TS ex påstått det. 

Jag tycker TS ska fortsätta leta ny bostad och flytta så snart som möjligt MEN utan att ligga sömnlös av fruktan att hamna på gatan. För han kan definitivt vinna tid genom att begära en bodelning. Och genom att kräva skriftlig avhysning.

Jag tycker förvisso synd om tjejen som tvingas bo med sitt ex MEN ännu mer synd om någon som annars står bostadslös! Ena problemet handlar om lätt irritation och obekvämhet, det andra handlar om extrem rädsla och obekvämhet!
  • olof 45
    Anonym (K) skrev 2022-09-08 10:04:02 följande:
    Ptja, jag bryr mig inte om vad du tror om mig. Jag talar utifrån hur jag kan tänka mig att hans ex resonerar, hon är nog rejält less vid det här laget. Ts säger att han letar bostad, men han hittar ju inget, så i hennes ögon kan det lika gärna vara något han bara säger.

Ja jisses.... Du drar förhastade slutsatser om mig, överdriver och försöker trycka ner mig. Hur var det egentligen med ditt goda hjärta där...?
    jag sa att du "verkar vara", vilket baseras helt på dina inlägg. Var har jag överdrivit eller dragit förhastade slutsatser?
  • olof 45
    Anonym (K) skrev 2022-09-08 10:13:54 följande:
    Ja men bara man skriver "verkar" så kan man kalla någon vad som helst, eller hur? Du påstår att jag målar ut ts som en blodigel, t ex, och sen igen det där "verkar" då, och det går ju att titta på dina andra kommentarer också i tråden om man vill se samma tendens, där det "verkar" som att du tar en aggressiv och konfrontativ ton, fullt av överdrifter och förhastade slutsatser. Men som sagt, det är så det "verkar" för min del. Vi kan ju återgå till ämnet annars.
    olof 45 skrev 2022-09-08 10:04:31 följande:
    Det där om att han inte har råd att ta över den vet vi faktiskt ingenting om - bara att TS ex påstått det. 
    TS berättar att han inte har fast inkomst. Han har själv inte pratat med hyresvärden men jag är inte förvånad att de inte skulle godkänna att han tog över kontraktet.
    tvärtom, jag försöker få folk att hålla igen med sina förhastade slutsatser, och försöker få TS att lägga sin tid på att hitta ny bostad, istället för att ha ångest.

ganska sympatiskt av mig, skulle jag säga :)
  • olof 45
    Anonym (momma) skrev 2022-09-08 10:23:17 följande:
    Han har ju själv sagt att han inte har någon fast tjänst och inte tillräckligt hög inkomst. Dessutom är de ju hennes köpoäng som har fixat lägenheten. Förmodligen hennes inkomst och fasta tjänst också. Ska han snuva henne på detta rätt under näsan på henne? Hur rättvist är det? Hon har väl också behov av att bo någonstans, eller är det mest synd om TS för att han vill bo kvar?
    Nej, det är inte "mest synd om" TS MEN det är en fråga om att inte kasta ut en person på gatan... En person man sagt sig älska en gång...

Jag tror som sagt också (och har sagt det upprepade gånger!) att TS kommer behöva flytta snarast. Jag säger bara att han inte behöver känna sig extra pressad av tidsgränser som hans ex satt upp, som inte är förankrade vid gällande lagar och regler...
  • olof 45
    Anonym (X2) skrev 2022-09-08 14:54:51 följande:
    Anser du att han inte lägger sin tid på att söka bostad? 
    nej
  • olof 45
    Anonym (K) skrev 2022-09-08 19:02:38 följande:
    En gång i tiden ja. Inte nu längre. Snart kommer hon att hata ts till och med, om inget händer rätt snart.

Ts ex vet säkert inte om att det finns lagar mm som reglerar tiden men hon har sagt åt honom att flytta ut, och även med skillnaden mellan två och tre månader så är vi snart där. Sista september närmar sig med stormsteg... Efter det kan hon, om hon börjar kolla upp lagarna, begära handräckning.
    "Sista September" som sista dag beror ju på om hon meddelade sig i skrift eller inte...
  • olof 45
    olof 45 skrev 2022-09-15 11:57:09 följande:
    "Sista September" som sista dag beror ju på om hon meddelade sig i skrift eller inte...
    Plus såklart det jag sagt tidigare - att det itne är hennes lägenhet innan bodelning fastslagit det
Svar på tråden Hur fungera sambolagen??