• Anonym (K)

Hur fungera sambolagen??

Anonym (Ollie) skrev 2022-09-02 21:06:34 följande:
    Jag har läst och det enda jag ser är att jag har rätt i det jag skriver.
    Lägenheten inskaffades för gemensamt bruk och då spelar det ingen roll vem som står på kontraktet. Det står klart och tydligt i länken du själv la ut här.

Hyresnämnden kan även bestämma att någon får överta ett kontrakt om värden säger nej. Inte alltid givetvis men man kan alltid prova sin sak där.
    Men har du läst ts kommentarer? Han har inte råd att ta över lägenheten, inte ens Hyresnämnden kan kräva att han ska få hyra lägenheten om inkomsten är för låg.
  • Anonym (K)
    Anonym (Ollie) skrev 2022-09-02 21:16:05 följande:

Han skriver väl inte att han inte har råd? Bara att värden ansåg det. Många värdar ställer ganska höga krav trots att man själv vet att man har råd med sin egen budget.

Men det spelar väl ingen roll eftersom han inte vill ta över den, det som diskuteras är ju om hon kan slänga ut honom innan han hittar något nytt. Och det kan hon inte.
    Han kan bo kvar tills han hittat ett annat boende.  Och han verkar ju inte ligga på latsidan med det heller så förhoppningsvis för bådas skull hittar han något snart.

Många hyresvärdar idag kräver en inkomst på 2-3 ggr hyran, vilket de som företag har rätt att göra.

Vi kan vara oense tills korna kommer hem, när exet tröttnar och ringer Kf för avhysning visar det sig väl om hon har någon grund för det eller inte.
  • Anonym (K)
    Anonym (Hennes poäng) skrev 2022-09-03 10:31:39 följande:

TS, om du har ett betydligt större behov av lägenheten än vad ditt ex har så är det en bra idé att göra en bodelning. Men behöver hon den lika väl som du så är enda anledningen till att göra en bodelning att dra ut på tiden för utflytt. Den som står på kontraktet har första tjing. Hon har ju trots allt lagt ner alla sina köpoäng i lägenheten. Och köpoäng är guld. Hade hon inte haft dem hade ingen av er haft en lägenhet idag.

Hyresvärden har redan sagt att ts inte får ta över lägenheten pga för låg inkomst. Mitt hetaste tips är fortfarande att hitta nåt privat, om så bara ett rum. Finns också övernattningslägenheter på större orter.
  • Anonym (K)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-02 20:26:16 följande:

näe förstår att ingen vill bo med sitt ex. men är det viktigare att fara iväg att dejta andra människor än att kasta ut en person man en gång älskat ut på gatan?!?! man blir ju rent mörkrädd om jag ska vara ärlig.

Tillägg till förra personens kommentar. Antagligen är det inte för att hon ska kunna dejta, vilket hon kan göra var du än bor, utan att hon bara vill ha ut dig. Ni har gjort slut, självklart vill hon då inte bo tillsammans med dig längre heller.
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2022-09-03 12:45:29 följande:
    Men har de verkligen rätt att göra så när någon redan är folkbokförd där sedan länge?
    Ja det har de. Han står inte med på kontraktet, de har ingen skyldighet att hyra ut till honom om han inte lever upp till deras hyresvillkor.
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2022-09-03 12:47:12 följande:
    Då kanske ts kan kontakta Skatteverket och bevisa att han är folkbokförd till Rikshem. 
    Spelar ingen roll. Skillnaden här är att ts ex ska bo kvar så det är inte en lägenhet som ska bli tom annars.
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2022-09-03 12:58:59 följande:
    Vad jag vet får inte en hyresvärd kasta ut någon som är folkbokförd heller.
    Men nu är det inte ett sådant läge. Den som kastar ut ts är hans ex, inte hyresvärden. Även om hon hade gått med på att ts skulle ha kvar lägenheten så har hyresvärden ingen skyldighet att hyra ut till honom eftersom de anser att han inte har råd. Man kommer liksom inte förbi det hindret. De har sagt nej.
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2022-09-03 12:59:32 följande:
    Hon försökte skriva över kontraktet på honom.
    Ja det var ju snällt men hyresvärden sa nej, alltså måste ts flytta. Oavsett vad han och exet själva vill komma överens om så har de sagt nej, och det har de all rätt att göra iom att ts inte lever upp till deras hyreskrav. Om ts hade haft råd med lägenheten ensam så hade han enligt lag haft rätt att ta över den, men så är det alltså inte nu, tyvärr.
  • Anonym (K)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-03 18:49:15 följande:

och varför vi gjorde slut var inte av någon speciellt anledning. så som otrohet eller något allvarligt. för då hade jag accepterat och sett situationen från ett helt annat perspektiv. jag blev dumpad, jag har accepterat det, jag vill flytta härifrån, det är bostadsbrist och har ingen annanstans att ta vägen (hon vet om det) jag gör så gott jag kan för att flytta ut för både hennes skull och min? jag har inte gjort något annat än att försöka vara på good terms med henne. men allt jag bara får är skit lixom. gör en påriktigt mörkrädd för hon vet att jag inte vill bo kvar och att det är hon som skapar detta kaos och förstör våran "vänskapliga relation" som hon själv sagt att hon vill ha med mig. man förvånas aldrig av hur man trott man känner en människa men verkligen inte gör det...

Så på åtta minuter går du från "kan min pappa stå som borgenär för lägenheten" till "jag vill flytta härifrån"? Om du ska flytta ut så spelar det ingen roll vad hyresvärden har sagt.

Fortsätt leta boenden och tigga soffplats hos bekanta så du kan flytta ut så snart som möjligt istället för att hänga upp dig på hur mörkrädd du blir av att hon vill ha ut dig. Fattar du seriöst inte varför hon vill ha ut dig?? Ni har gjort slut, det är därför hon vill att du flyttar. Hon förväntade sig att du skulle vara ute för en vecka sedan, så länge du hänger dig kvar desto surare kommer hon att bli. Inte konstigt att hon tröttnar! Du måste förstå att det är inte hon som förstör er vänskapsrelation utan du, eftersom du aldrig flyttar ut. Jag vet att du inte hittar boende, det spelar ingen roll. Lös problemet. Det finns alltid en lösning. Snart kommer ni i ett läge där hon hatar dig och skiter i om du bor på gatan och då slänger hon väl ut dig med huvudet före på ett eller annat sätt. Är det så ni ska avsluta relationen...?
Svar på tråden Hur fungera sambolagen??