• Anonym (…)

Hur fungera sambolagen??

Hur går det ts? Ställ frågan till någon jurist. Då får du säkrare svar än från en massa flare som bara tycker.

Jag vet att enligt sambolagen så har ni lika stor rätt till lägenheten även om bara hon står på kontraktet. Det är däremot ovanligt att någon som fått den med sina poäng kan förlora den till den andra. Men nu verkar hon vara redo att skriva över den på dig så ring och fråga Rikshem själv och säg att du har varit folkbokförd där lika länge som hon och att pengar inte är något problem. Oavsett har hon ingen rätt att slänga ut dig på gatan innan bodelning gjorts.

• Anonym (…)
    Anonym (X2) skrev 2022-09-04 12:58:48 följande:
    Men det vill han ju inte använda till boende, då hade han ju redan flyttat.
    Kanske har han inte så mycket pengar då han skrev att han inte får ta lån.

Har en vän som satt i en rävsax efter skilsmässan då bodelningen gav en massa pengar men hon fick ändå inte köpa en bostad pga sjukskrivning.
  • Anonym (…)
    Anonym (X2) skrev 2022-09-04 13:07:24 följande:
    Är inte så säker på att hon är villig att lämna den till TS, att hon ringde kan ju vara för att visa att han inte får ta över den, pga osäker inkomst.
    Att TS inte löst detta, trots ett stort arv, visar att han inte är handlingskraftig, han kunde ju själv ringt t ex. Han kunde ju redan för 2 månader sedan tagit reda på sina rättigheter. Nej,TS stannar kvar för att slippa använda sitt arv. 
    Ja för då skriver man:

?jag har pratat med privata hyresvärdar men det är bostadsbrist å min gamla hemstad och i den staden jag bor i just nu. söker som ett djur varje dag för att få tag i en lägenhet så fort som möjligt så jag slipper den här situationen för den äter upp mig.?

• Anonym (…)

Vilken tur att vi tydligen inte har någon svår bostadsbrist i Sverige längre..

• Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-04 13:06:40 följande:
    Det spelar ingen roll. Har hittills inte hört talas om en hyresvärd som accepterar den premissen, möjligen då om man hyr privat av någon som bara har någon enstaka lägenhet, en liten stuga på tomten eller liknande. Ett arv kan spenderas. En inkomst är en trygghet.
    Ja då är det väl inte så konstigt att ts har svårt att hitta en ny bostad.
  • Anonym (…)

Som vanligt på FL sparkas det mer än ges råd. Man blir som ts säger mörkrädd för hur sviniga människor kan vara..

• Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-05 16:03:54 följande:
    Vad är det som är svinigt?

Att kasta ut någon på gatan som man levt med är svinigt när det är sådan bostadsbrist. 

Att skälla ut någon som ber om hjälp och är förtvivlad och påstå att han snyltar, inte letar och ska ut och allt vad det är, är svinigt.

• Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-05 17:39:30 följande:
    De har ju gjort slut, varför ska hon fortsätta leva med ett ex....? Hur länge då? Bostadsmarknaden kommer nog aldrig bli så mycket lättare än den är just nu, bostadsbrist är en skuta man inte vänder på bara några år, annars hade det väl gjorts redan. Så hur många år ska hon tvingas bo med ett ex tycker du?

Ett par månader är ingen skälig tid. 

Och inget ursäktar att hålla på att anklaga någon ni inte vet ett skit om på nätet..

• Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-05 17:58:19 följande:
    Jo, det är exakt vad det är. Tre månader verkar vara kutym, nu sa exet iofs två månader men även om ts börjar tjafsa så kommer han inte få mer än till slutet av september på sig, och där är vi snart. Så exet måste ju vara jättesvinig som "bara" ville ge honom två månader istället för tre, en värld av skillnad....
    Fast nu ingår bostaden i samboegendom eftersom de flyttade dit tillsammans. Hon har ingen rätt att kasta ut honom överhuvudtaget..
  • Anonym (…)
    Anonym (momma) skrev 2022-09-08 10:23:17 följande:
    Han har ju själv sagt att han inte har någon fast tjänst och inte tillräckligt hög inkomst. Dessutom är de ju hennes köpoäng som har fixat lägenheten. Förmodligen hennes inkomst och fasta tjänst också. Ska han snuva henne på detta rätt under näsan på henne? Hur rättvist är det? Hon har väl också behov av att bo någonstans, eller är det mest synd om TS för att han vill bo kvar?

Nu hade hon försökt få över kontraktet på honom så hon verkar inte så desperat.

En bodelning avgör vem som får ta över eftersom de båda har lika stor rätt till bostaden. Ett skäl kan vara vem som har svårast att hitta en ny..

• Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-08 10:30:16 följande:
    Så fint av dig :) Jag har själv gett ts ganska många förslag om var han kan leta bostad men har inte fått någon respons på det. Jag tror som sagt inte att han ringt ALLA hyresvärdar på orten samt de närliggande. Det är bara ett exempel förstås, men enligt min erfarenhet, hur illa man än har det så finns det en lösning. Han har en pappa t ex. Hans pappa har säkert en soffa. Ts blir inte hemlös i värsta fall, men han verkar samtidigt inte kunna se de lösningar som faktiskt finns.
    Det vet du inget om..
    olof 45 skrev 2022-09-08 14:48:04 följande:
    Nej, det är inte "mest synd om" TS MEN det är en fråga om att inte kasta ut en person på gatan... En person man sagt sig älska en gång...

Jag tror som sagt också (och har sagt det upprepade gånger!) att TS kommer behöva flytta snarast. Jag säger bara att han inte behöver känna sig extra pressad av tidsgränser som hans ex satt upp, som inte är förankrade vid gällande lagar och regler...
    Det är just därför dessa lagar finns. Fick rövhålen här bestämma skulle det finnas betydligt fler uteliggare..
  • Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-08 19:02:38 följande:
    En gång i tiden ja. Inte nu längre. Snart kommer hon att hata ts till och med, om inget händer rätt snart.

Ts ex vet säkert inte om att det finns lagar mm som reglerar tiden men hon har sagt åt honom att flytta ut, och även med skillnaden mellan två och tre månader så är vi snart där. Sista september närmar sig med stormsteg... Efter det kan hon, om hon börjar kolla upp lagarna, begära handräckning.
    Varför ljuger du? De har inte ens gjort en bodelning.
  • Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-08 20:17:23 följande:
    Varför är du så sjukt aggressiv?
    Är man aggressiv om man undrar varför du ljuger?
Svar på tråden Hur fungera sambolagen??