• Cottagevibes

    Individualiserad föräldraförsäkring

    Hej 


     


    Mitt första inlägg på familjeliv :)
     


    Jag skulle vilja höra lite andra perspektiv på individualiserad föräldrapenning. 


    Det är något som skaver för mig med detta som jag har svårt att sätta fingret på. 


     


    Och nej, pappan till mitt barn vill inte inte ta ansvar eller liknande, han ser jättemycket fram emot sin föräldraledighet och vi tjänar inte på att jag är hemma längre då jag tjänar mer i mitt yrke. 


    Det är jag som vill vara hemma. Jag känner en sån enorm ?urkraft? (i brist på annat ord) att jag vill vara hemma med mitt barn så mycket som möjligt och det passar oss. 


     


    Ja jag vet inte. Jag förstår ju på det stora hela ur ett samhällsperspektiv varför detta är viktigt - men är det rätt ände att börja i? Känns som att många dagar kommer brinna inne och det främst kommer drabba barnen som får börja på förskola tidigare. Tänker att det också innebär svårigheter för den parten som kanske vill satsa på karriär, oavsett om det är mamman eller pappan. 


    Är det bara jämställt om det är exakt lika? 


     


    Vad tycker ni? 

  • Svar på tråden Individualiserad föräldraförsäkring
  • Tow2Mater
    Konstigt första inlägg, men jag biter.

    Det handlar ju delvis om jämställdhet, dvs statskassan ska betala jämstallt for både den hemmavarande mamman som den hemmavarande pappan. Sen är det ju barnets bästa att få vara hemma med båda sina foräldrar. Varje familj har sedan utover det staten betalar, full frihet att vara hemma hur länge de vill, om de finansierar det själva (genom sparande, jobbyten, hemmafru/man, etc).

    Familjer kräver inte att få dela hur de vill på semesterveckor, de är individuella. Likaså ska foräldaveckorna vara. Och innan någon drar ensamma-mamman-som-inte-har-barnomsorg kortet; det kan addresseras  i enskilda fall om behov uppstår, t ex i forsta hand genom statlig overforing av dagar från den oansvarige som inte använder en del av dagarna for att täcka forsta året tills forskola finns tillgänglig.

    Eftersom TS inte tillåter anonyma svar, gissar jag tråden kommer bli tunn då få kommer våga skriva i ämnet under sina nick.

  • Jemp

    Jag är för en jämställd föräldraförsäkring. Däremot är jag i dagsläget tveksam till att den ska vara helt låst 50/50 just för att jag anar att många barn får börja för tidigt. 

    Att satsa på karriären kan man ju dock göra alla andra år. Att föräldrarna delar lika är en enorm fördel för barnet och dess relationer. Så det är klokt att dela även om du som mamma vill vara hemma. 

  • Jemp

    Ang rätt ände: ju fler dagar som låses desto mer jämställt har uttaget blivit... 

  • Alexi

    Staten ska inte bidra till att föräldrar gör dåliga val för samhället. Däremot kan ju föräldrar göra hur dåliga val de vill om de bekostar det själva. 


    för barnets bästa är ju att få ordentlig tid och ordentlig relation till båda sina föräldrar. Jag tror också föräldrarnss relation blir mycket bättre på lång sikt av att båda är ordentliga föräldralediga och tar ansvar. 

  • Anonvm

    Jag gillar oftast inte när staten genom sina tafatta försök till social ingenjörskonst försöker manipulera och styra medborgarna till att "göra rätt"...

    Men detta är nog undantaget som bekräftar regeln.

    Det syns mycket tydligt i statistiken att om folk tillåts välja helt själva så faller vi så lätt o bekvämt in våra socialt konstruerade "könsroller" och precis alla inblandade förlorar på det...

    För mig finns inget mer naturligt att modern och fadern skall gå in i föräldraskapet på lika villkor, det ska från statens sida ställas precis samma krav och förväntningar på båda.
    Utöver just föräldraförsäkringen så går ju även fastställandet av faderskapet och därmed även frågan om barnets juridiska vårdnad hand i hand med detta, men det kanske får ses som ett sidospår i just denna tråd, även om det i praktiken är avgörande för hur FL dagarna fördelas....

    Kort och krasst så skulle alla inblandade gå ur det hela som vinnare om män och kvinnor delade föräldraledigheten mer jämt emellan sig.

    Männen behöver dock en spark i arslet på gruppnivå att komma med i matchen, även om de har vaknat upp ordentligt nu bara senaste generationen....

    Män kvinnorna behöver en omskakning för att nyktra till och inse att de behöver ta ett kliv tillbaks och på allvar släppa in männen som jämlikar, de gör både sig själva, sin partner och inte minst barnet en björntjänst genom att låta sig styras av sina "urkrafter" att de ska vara barnets primära förälder.....

    Min röst faller på mitt eget förslag att FL delas 50/50 och är helt låst till vardera förälder, samtidigt som faderskapet ska fastställas innan födsel så att barnet föds med 2 vårdnadshavare utan tjafs.
    De som sen inte anser sig kapabla att tillsammans göra ett vettigt upplägg för hur barnets omsorg skall fördelas dem emellan fram till förskolestarten får ansöka om någon form av dispens och argumentera för sin sak hos socialen eller vilken myndighet som nu blir bäst lämpad att hantera dessa frågor....

  • Hum Hum Humla

    Jag tycker det är helt rimligt att staten lägger sig i hur bidrag fördelas. Det finns ju möjlighet att vara ledig längre (utan att bli av med jobbet) om man försörjer sig själv under tiden. 
    Däremot kanske 50/50 känns lite oflexibelt, jag tänker t.ex. på lärare som kan ha svårt att börja/sluta en föräldraledighet mitt under en termin. Så det är nog bra om några dagar går att överföra mellan föräldrarna. 

  • Orangebeans
    Jemp skrev 2022-09-04 20:46:39 följande:

    Ang rätt ände: ju fler dagar som låses desto mer jämställt har uttaget blivit... 


    Vad konstigt att utfallet blir mer som man vill när man tvingar folk att göra som man vill, snarare än låter de välja själva.
  • Orangebeans

    Resultat blir och har redan börjat bli (har läst om hur folk gör detta) att folk väljer att ena föräldern har egen vårdnad, trots att de är i en samborelation, för att ena föräldern ska få alla föräldradagar. Verkligen det bästa och tryggaste för barnet va. Men så är det när man mot en stor majoritet av folkets vilja ändå ska påtvinga folk sin egen ideologi - folk hittar sätt att undgå det och leva som de vill och passar dem. 

  • Tow2Mater
    Orangebeans skrev 2022-09-04 21:31:17 följande:
    Resultat blir och har redan börjat bli (har läst om hur folk gör detta) att folk väljer att ena föräldern har egen vårdnad, trots att de är i en samborelation, för att ena föräldern ska få alla föräldradagar. Verkligen det bästa och tryggaste för barnet va. Men så är det när man mot en stor majoritet av folkets vilja ändå ska påtvinga folk sin egen ideologi - folk hittar sätt att undgå det och leva som de vill och passar dem. 
    Dags att dra ner totala antalet dagar då, det ser man ju.
Svar på tråden Individualiserad föräldraförsäkring