Inlägg från: Anonym (Elvie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elvie)

För smala handleder

Jag är 40 år och har alltid haft smala handleder.
    Har aldrig kunnat ha armband och dyl som inte går att ställa in.

De är 13 cm runtom strax under knölen. Jag har väl aldrig riktigt haft problem med det, dock fick jag som ung höra kommentarer om min tunnare kropp precis som du.

Problemet ligger inte i att du har smala armar, problemet ligger i kommentarerna du får och att du känner att din kropp inte duger, att det är fel på den.

Du måste öva på att inte ta åt dig och att säga ifrån. När någon säger något, fråga lugnt varför de kommenterar din kropp. Att du inte kommenterar deras kroppar och förväntar dig samma respekt tillbaka.

Lösningen är inte att förändra din kropp, lösningen är att acceptera den men att inte acceptera kommentarerna. Det är inte ok att prata om andras kroppar oavsett om man är smal, tjock, lång, kort osv. 

Du duger och är fin precis som du är! Glöm aldrig det.

• Anonym (Elvie)

Försök också förstå vad kommentarer grundar sig i.
    Den här personen gav mig en kommentar som jag blev ledsen/arg över. 

Är personen orolig för mig men uttrycker det på fel sätt?

Isåfall kan du prata med personen om hur du upplever kommentaren. En orolig person kommer att lyssna och ta till sig.

Var det bara en tanklös kommentar, ett skämt, personen förstod inte att jag blir ledsen och arg för personen menade inget illa?

Prata med personen och förklara att du blir ledsen. En person som inte menar något illa kommer be om ursäkt och sluta.

Ville personen att jag skulle bli ledsen och arg över kommentaren?

Om det är så, så bottnar det ju sig i något annat. Tex avundsjuka eller att personen vill trycka ner andra för att själv må bättre.
    Dessa personer gå inte alltid att prata med, och då kan man behöva besluta sig för att utesluta dem ur sitt liv.

• Anonym (Elvie)
    Anonym (För smala handleder) skrev 2022-09-04 17:39:05 följande:

Elvie hur lång och hur mycket väger du?

Om du är normalviktig kanske dina handleder inte ser så smala ut?....  Kanske kan det ge dig mer självförtroende....

Jag är trådsmal. Spinkig. 

164 cm lång.
    I din ålder vägde jag runt 48-50 kg. Nu runt 56 kg.

Jag har smala armar och ben. Större runt midja/mage.

Men det spelar ju egentligen ingen roll hur man ser ut. Tror du att du hade trivts med dig själv om du fått snälla kommentarer, eller inga kommentarer?
    För det största problemet här är ju att det är många som inte varit snälla mot dig.
    Jag tror att du kan lyckas komma till insikt om att du är fin som du är, duger som du är. En del är smala andra tjocka precis som vissa är långa och andra korta.

Tänk hur många modeller som ses som idealet, de har samma kroppsform som du. 
    Låt inte andras kommentarer trycka ner dig. Försök sträcka på ryggen, tänka att här är jag, sån här är jag född, så här ser jag ut och det är OK. 
    Om andra har problem med det och är elaka betyder inte att du måste ta det till dig.
    Börja säga ifrån som jag skrev. Ifrågasätt varför de vill göra dig ledsen. Säg till direkt, acceptera inga dumma kommentarer.
Svar på tråden För smala handleder