Inlägg från: Anonym (kvinna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kvinna)

För smala handleder

Anonym (För smala handleder) skrev 2022-09-04 15:16:06 följande:

Kan någon snälla svara. 

Måste ju finnas fler därute som har samma ångest som mig över smala handleder. Jag kan ju inte vara den enda med för smala handleder. 

Någon kunnig. Eller någon med erfarenhet. Snälla svara 

Jag kan dela med mig av min historia.

Jag har som du, extremt smala handleder. Alltid haft. Runt 13 cm skulle jag tro. Mina anklar likaså.

När jag tog studenten vägde jag 43 kg till mina 162 cm. Har fått samma kommentarer som du hela livet "Spetan" osv.

När jag började jobba och fick vettiga rutiner (rast med mat samma tider varje dag) gick jag upp till rimliga 50 kg. Handlederna hände det ingenting med. Lika smala. Fortfarande samma kommentarer om hur smal jag var. Men jag var nöjd, mådde bra, kände mig fin. Inte för smal som alla sa.

Runt 25-26 ändras ämnesomsättningen för många. Man blir liksom "vuxen" i kroppen. Få människor ser ut som tonåringar i figuren. För mig skedde det i samband med att jag blev arbetslös och stillasittande. Gick upp till 60 kg. Fortfarande samma smala handleder. Men kommentarerna hade nu ändrats till " du är så fin nu när du gått upp i vikt".

Nu är jag 39, har fått barn, väger ca 55 kg. Ganska mjuk utan synliga muskler. Men handleder och anklar är lika pinniga som när jag var 19.

Så vad ska jag säga till dig. Nej, går du upp i vikt kommer dina handleder inte ändras. Man får inte större skelett. Fettet lägger sig mest runt mage, rumpa, lår, bröst, ansikte och överarmar. Förhoppningsvis när du vuxit klart kommer din kropp ha ändrats sig så pass att ingen tänker på dina smala handleder. Ingen har i alla fall någonsin kommenterat mina utan att jag har påpekat det själv.

När folk här säger att du ska söka vård, menar dom pga ditt psykiska mående. Vården kan inte hjälpa dig få större handleder, men dom kan hjälpa dig acceptera dig själv.

{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden För smala handleder