Inlägg från: Anonym (För smala handleder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (För smala handleder)

För smala handleder

Anonym (Otacksam) skrev 2022-09-04 17:23:21 följande:
    Fast personen skrev att det är bra att "ha någon med sig hos läkaren som kan ställa de frågor man själv glömt och som kan hjälpa en att komma ihåg vad läkaren sagt." Hen skrev ingenting om hur läkaren agerar. Du har fått bra svar från folk som verkar bry sig men du har verkligen taggarna utåt. 
    Jag är inte otacksam. Jag förstår att det var ett bra förslag som säkert funkar för många men jag trivs bättre själv. Jag menar bara på att det jag behöver är en lyhörd läkare. Som vill lyssna. Som verkligen bryr sig. 

Jag har ändå ingen som kan följa med mig. Mina föräldrar bryr sig ändå inte om mig. 

Elvie hur lång och hur mycket väger du?

Om du är normalviktig kanske dina handleder inte ser så smala ut?....  Kanske kan det ge dig mer självförtroende....

Jag är trådsmal. Spinkig. 

Jag menar att det är svårt att få en ny homeostas för kroppen. Alltså att vilja äta mer. Därför går det långsamt framåt. Sen att det höjs med ett höjs istället för 3 det är inte det jag bryr mest om 

Elvie du är en sådan godhjärtad person 💗💗💗

Anonym krkf:

Jag tänkte att det kan ha en positiv påverkan eftersom D-vitamin påverkar skelettet. Att den inte blir skör och kan utvecklas och växa som den ska. Jag har inte ärvt mina föräldrars skelett. 

Tycker du kan ha snällare ton. 

Anonym (abc) skrev 2022-09-05 00:07:48 följande:

Du har fått en osund fixering på handlederna. Om man blir retad för något så är det sällan fel på det egentligen utan att folk söker något att reta sig på och tar det första de kan komma på. Min kusin blev retad för sina långa fingrar och det är klart att ingen egentligen brydde sig om det, det var bara något de hittade att anmärka på (och så här i efterhand jättemärkligt för långa fingrar brukar betraktas som fint + att han hade en stor näsa så det hade väl varit mer logiskt att rikta in sig på den).

Jag är lika lång som du, väger 10 kg till (och mycket äldre, över 40) och har alltid känt mig fin med mina smala handleder (som jag aldrig mätt men var tvungen att mäta nu och de är 13 cm).

Har fått mycket kommentarer om mina smala handleder genom åren men alltid tagit det dom en komplimang. Min dotter (14) har också kommenterat men då med tillägget att hon är glad över att ha ärvt dom för att det är fint och lite speciellt (på ett bra sätt ) att ha dom.

Det du kan göra om du känner att hela armarna är smala är att träna. Fett vet du inte var det sätter sig men musklerna styr du själv. Köp hantlar och träna dina armar så kommer du bli jättefin med smala graciösa armar men som ändå har muskler. Jag har alltid haft muskulösa armar och tyckt det varit fint med de smala handlederna till.

Ett stort tack till dig❤❤❤❤

Jag ska ta till mig alla råd du skrev och försöka vara nöjd med mig själv. 

Hej, Bibbi!
    Nej, jag vet inte varför jag har fått D- vitamin brist. 
    Men antar att jag varit ute för lite i vintras samt att i vintras var jag nedstämd så det var en period jag inte åt tillräckligt. 
    Ingen i min familj har D-vitamin brist. 
    Det blir så varje vinter. Varje sommar könner jag mig så mycket mer full av energi, mindre nedstämd och lite starkare. D-vitamin måste vara anledningen. 
    Har dock inte tagit tabletterna nu i sommar för jag tänkte att det är sommar och att jag är ute mycket men det är kanske fel tänkesätt... man kanske ska ta den ändå 

Sen som någon skrev så täcker jag armarna under sommaren. 

Men försöker vara ute i trädgården utan att täcka armarna för att exponera mer hud för sol. 

Anonym (Bibbi) skrev 2022-09-04 18:21:38 följande:

Trist. Jag har också haft otur och hamnat hos ointresserade läkare ett par gånger. Så bortkastad tid! Man får vara envis och söka igen hos någon annan, och själv leta efter information. 

Jag har ett barn som har svårt att gå upp i vikt och blivit tipsad om näringsdryck - alltså INTE proteindryck. De kan man dricka efter att man ätit, som tillskott. Men de ska inte ersätta måltider. 

Hej, Bibbi :) 
    Ja, det är verkligen bortkastad tid. 

Stort tack för ditt tips. Vilken fantastisk mamma din dotter har. Jag önskade att min mamma brydde sig om mig, så som du bryr dig om din dotter. När alla hennes väninnor sa till henne att jag är för smal och när skolsköterskan sa det så brydde hon sig ej. 

Jag tycker att man som förälder ska ta ansvar om man ser att sitt barn är för underviktigt. Sen att det inte går är en annan sak. Men att visa att man bryr sig och finns, det är nog det viktigaste. 
    Anonym (Krkf) skrev 2022-09-05 17:51:04 följande:

Har hört att det går åt D-vitamin om man är stressad, däremot funderar jag själv på om det inte kan vara tvärtom. Att man får stress pga vitaminbrist då vitaminer påverkar allt möjligt i kroppen. 

Vilken intressant fakta! Kände inte till det. 

Jag har själv varit stressad under en längre period. (kronisk stress). Då har det mycket möjligt så att det gått åt D-vitamin. 

Men kan också vara så som du säger att det är reversibel. 
    Anonym (kvinna) skrev 2022-09-05 21:02:16 följande:
    Jag kan dela med mig av min historia.

Jag har som du, extremt smala handleder. Alltid haft. Runt 13 cm skulle jag tro. Mina anklar likaså.

När jag tog studenten vägde jag 43 kg till mina 162 cm. Har fått samma kommentarer som du hela livet "Spetan" osv.

När jag började jobba och fick vettiga rutiner (rast med mat samma tider varje dag) gick jag upp till rimliga 50 kg. Handlederna hände det ingenting med. Lika smala. Fortfarande samma kommentarer om hur smal jag var. Men jag var nöjd, mådde bra, kände mig fin. Inte för smal som alla sa.

Runt 25-26 ändras ämnesomsättningen för många. Man blir liksom "vuxen" i kroppen. Få människor ser ut som tonåringar i figuren. För mig skedde det i samband med att jag blev arbetslös och stillasittande. Gick upp till 60 kg. Fortfarande samma smala handleder. Men kommentarerna hade nu ändrats till " du är så fin nu när du gått upp i vikt".

Nu är jag 39, har fått barn, väger ca 55 kg. Ganska mjuk utan synliga muskler. Men handleder och anklar är lika pinniga som när jag var 19.

Så vad ska jag säga till dig. Nej, går du upp i vikt kommer dina handleder inte ändras. Man får inte större skelett. Fettet lägger sig mest runt mage, rumpa, lår, bröst, ansikte och överarmar. Förhoppningsvis när du vuxit klart kommer din kropp ha ändrats sig så pass att ingen tänker på dina smala handleder. Ingen har i alla fall någonsin kommenterat mina utan att jag har påpekat det själv.

När folk här säger att du ska söka vård, menar dom pga ditt psykiska mående. Vården kan inte hjälpa dig få större handleder, men dom kan hjälpa dig acceptera dig själv.

// {#emotions_dlg.flower}
    Tack. Du är fin. 

Jag har fått kommentarer och blickar trots att jag inte påpekat det själv. 

När vi hade bad sa min idrottslärare att jag har spagettiarmar. De andra flinade. Han skämtade om det. Jag gick till toaletten och grät efterrått. Hatade och hatar bad. Hatar spegeln också. 

Jag har fått så många andra kommentarer, behandlingar, osv

De har varit av olika kategorier: Skämt, Omtanke (alltså att personen vill bry sig), nedvärdering. På sistone/ senare år har det blivit mer av nedvärderande typen. Alla i min ålder ser ju inte ut så.

Jag kommer nog aldrig att acceptera mig själv. 

Anonym Krkf:
    Jag undrade inte om man kan ändra skelettet. Det vet jag att det inte går, efter puberteten.

Jag undrade bara om fett kan förbättra utseendet av smala handleder/ öka diametern. Då det inte finns muskler där. 

Anonym krkf:

Konstigt att du har 20 när du är ute i solen och äter kost som är D-vitamin berikad och lever sunt. 

Är det ärftligt? Har du mörkare hud? Har du haft kronisk stress? 

Svar på tråden För smala handleder