• AndreaBD

Barnarbete?

Anonym (vanlig tråkig mamma) skrev 2022-09-05 20:52:15 följande:

Hur tror du små företag skulle funka utan släkt och vänner som ställer upp?
    Jag jobbar med utbildning främst ungdomar och en del skulle man kunna tro är barn till TS. De kan inte räkna, vet inte hur man jobbar, är helt osociala så fort de inte får använda sin mobil. 
    Nu har vi ingen affär så mina ungar har fått hjälpa till i föreningarnas  cafe/uthyrning, hjälpa äldre släktingar/grannar mm.

Precis! Det är min erfarenhet också! Det finns numera barn som vet ingenting om hur man jobbar eller hur man pratar med folk. Det är inte för tidigt att få en första insyn i hur världen fungerar. 
  • AndreaBD
    Anonym (Pop) skrev 2022-09-06 21:51:06 följande:
    Anonym skrev 2022-09-06 21:08:42 följande:
    Det är väl skit samma vad folk tycker? Faktum kvarstår: Om TS försöker anmäla laglig handlingar så händer inget.
    Det är inte TS åsikter som är lag.

Så här säger svensk lag: 
    Barn under 13 får egentligen inte arbeta alls. Förbudet gäller dock inte lättare, ofarliga jobb inom en verksamhet som drivs av någon i den egna familjen och som saknar anställda. Det gäller inte heller försäljning av majblommor och andra hobbyliknande uppdrag. Barn under 13 får även jobba som statister eller skådespelare, med tillstånd från Arbetsmiljöverket.

Barn mellan 13 och 15 år får ta enklare och riskfria arbeten, till exempel assistera i en kiosk. Barnet får inte arbeta ensamt eller ansvara för kassan

Källa: https://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Amnen/Minderariga/

Men - vi vet ju inte om inte föräldern tog ut pengarna först, och lämnade bara lite växel. Det skulle jag göra. OM jag skulle lämna barnet där ensamt, vilket jag säkert skulle undvika.
Svar på tråden Barnarbete?