• Vackerblumma9

    Min valp får utbrott, hjälp!

    Hej! Jag är sedan några veckor tillbaka ägare till en liten valp, han är hur söt som helst, visar kärlek, sover med mig, tittar alltid efter mig osv osv som en valp gör. Jag är ganska noga med min uppfostran med honom redan nu, så vi tränar lydnad osv ofta, men han är ganska envis.  

    men ibland får han utbrott, han har svårt att förstå när leken är slut, och biter mig tills huden spricker och jag börjar blöda, om jag skriker till eller börjar gråta så fortsätter han ändå bara, han hugger även mot mitt ansikte ibland helt utan förvarning. 


    jag har testat det mesta, att försöka få honom att bita i leksaker och så vidare, men ingenting funkar. Han blir liksom galen, och låser käkarna i mig och har dragkamp i mina kläder. 


    det som fick mig att skriva detta inlägg var att han precis visade ett jättekonstigt beteende, som han aldrig har gjort förr. Vi har haft kul ihop hela dagen, och nu när vi kom hem satte jag honom i soffan som vanligt då han brukar vilja somna där vid denna tid. Han verkar nästan rädd för mig trots att jag bara varit som vanligt mot honom, han börjar bita mig som en galning, och jag satte mig tillslut istället brevid soffan för att försöka äta ifred. Han börjar då skälla som en dåre på mig och ser helt vansinnig ut, jag sa ifrån, och försökte lugna honom, han blev bara argare och skällde mer och mer medan han stirrade i mina ögon, det höll på så ett bra tag. Tillslut röt jag ifrån och tog ner honom från soffan, då var han helt plötsligt jättelugn Igen. Efter ett tag tog jag upp honom då jag trodde att han skulle somna, då ser jag i ögonvrån hur han går till attackläge och försöker bita mig igen! 


    Det är en staffe, om det skulle spela någon roll.


    VAD SKA JAG GÖRA!? OCH VARFÖR GÖR HAN SÅ? Det gör sååå ont i mig för jag gör verkligen allt för att han ska må bra, ha kul men ändå lyda mig. 

  • Svar på tråden Min valp får utbrott, hjälp!
  • Anonym (hmm)

    Du leker antagligen alldeles för lite med hunden.


    Att gå i koppel på ENBART  cykelvägen med mobilen i handen (förmodligen) med den för att sen hålla den instängd är inget liv för en hund. Sen kanske tänderna kliar?


    Se till att ha en strumpa vid bus och tuggleksaker som är skönt när tänderna kliar.


    Sedan, sitt inte med huvudet i eller under hundens huvudnivå. 


    Att valpar använder munnen är en självklarhet. Ska du få ont av det eller bli ledsen eller rädd så bör du inte ha hund. Själv blev jag huggen av en hund som attackerade min för några dagar sedan. Inte bryr jag mig om det. Kändes knappt ens fast det gick hål och började blöda. Jag gillar hunden ändå. (känner den sedan tidigare). 


    Sen sover jag också med min hund. Men kommer du inte klara av det när den är större sen på riktigt så lär den sova på en skön madrass på golvet. Antagligen bättre så då du inte verkar förstå hunden något vidare. 


    Hunden kan även få behöva ha möjlighet till egen tid. Som ex ett släckt lugnt rum med en skön kudde men med alltid möjlighet till att få kontakt med dig när den vill.


    Framför allt då det är en valp! 


    Istället för att bli "ledsen" sårad" och leka offer så får du ger än mer energi till vad som krävs. Om hunden verkar visa tecken på att den är rädd för dig så tränar du den åt helvete fel dessutom. 


    Börja gå en valpkurs. Skaffa försäkring på hunden och förstå att hunden behöver få växa med 1 trygg person och ingen som bara har den när det passar för att sen festa med en massa folk och gapa o vråla i fyllan.


    O se till att ta en stelkrampsspruta på dig själv.


    Hunden testar gränserna. Ska du leka offer så kommer den köra över dig. 


    Begränsa hundens rörelse omfång med ex ett galler (ej bur) när den är odräglig och ge den sin bitleksak och vatten och några bitar mat och låt den vara. Dock under uppsikt utan att reagera på när den skäller utan beröm när den är lugn och då släpp ut den igen.

  • Jemp

    Hett tips är att anmäla dig till valpkurs så du får en tränare att bolla med. 

    Iom att ni verkar göra en del tycker jag snarare det låter som att han kan vara övertrött och behöva hjälp med passivitetsträning för att kunna slappna av. 

  • Anonym (Ursäkta dig)
    Anonym (hmm) skrev 2022-09-05 21:46:47 följande:

    Du leker antagligen alldeles för lite med hunden.


    Att gå i koppel på ENBART  cykelvägen med mobilen i handen (förmodligen) med den för att sen hålla den instängd är inget liv för en hund. Sen kanske tänderna kliar?


    Se till att ha en strumpa vid bus och tuggleksaker som är skönt när tänderna kliar.


    Sedan, sitt inte med huvudet i eller under hundens huvudnivå. 


    Att valpar använder munnen är en självklarhet. Ska du få ont av det eller bli ledsen eller rädd så bör du inte ha hund. Själv blev jag huggen av en hund som attackerade min för några dagar sedan. Inte bryr jag mig om det. Kändes knappt ens fast det gick hål och började blöda. Jag gillar hunden ändå. (känner den sedan tidigare). 


    Sen sover jag också med min hund. Men kommer du inte klara av det när den är större sen på riktigt så lär den sova på en skön madrass på golvet. Antagligen bättre så då du inte verkar förstå hunden något vidare. 


    Hunden kan även få behöva ha möjlighet till egen tid. Som ex ett släckt lugnt rum med en skön kudde men med alltid möjlighet till att få kontakt med dig när den vill.


    Framför allt då det är en valp! 


    Istället för att bli "ledsen" sårad" och leka offer så får du ger än mer energi till vad som krävs. Om hunden verkar visa tecken på att den är rädd för dig så tränar du den åt helvete fel dessutom. 


    Börja gå en valpkurs. Skaffa försäkring på hunden och förstå att hunden behöver få växa med 1 trygg person och ingen som bara har den när det passar för att sen festa med en massa folk och gapa o vråla i fyllan.


    O se till att ta en stelkrampsspruta på dig själv.


    Hunden testar gränserna. Ska du leka offer så kommer den köra över dig. 


    Begränsa hundens rörelse omfång med ex ett galler (ej bur) när den är odräglig och ge den sin bitleksak och vatten och några bitar mat och låt den vara. Dock under uppsikt utan att reagera på när den skäller utan beröm när den är lugn och då släpp ut den igen.


    Du verkar ha väldiga problem med TS. Du skriver otroligt tyket mot hen iallafall. hen skrev dessutom att detta beteende aldrig varit förr. Hur vet du att dom inte lekt hela dagen? Och leka offer? jag har blivit biten sjukt många gånger, och självklart kan jag fortfarande gråta när någon av mina valpar lyckas bita i hälsenan, eller dylikt. Det gör ONT. 
  • Vackerblumma9
    Jemp skrev 2022-09-05 21:56:03 följande:

    Hett tips är att anmäla dig till valpkurs så du får en tränare att bolla med. 

    Iom att ni verkar göra en del tycker jag snarare det låter som att han kan vara övertrött och behöva hjälp med passivitetsträning för att kunna slappna av. 


    Jag har faktiskt planerat att vi ska gå en valpkurs framöver! Vi hittar på ganska mycket om dagarna, och leker mycket.
    Det låter faktiskt rimligt att han kan vara övertrött, nu när du påpekar det! Vi har börjat passitivitetsträna lite smått, men han har otroligt svårt att slappna av, att hålla honom tills han lugnar sig osv som man läser att andra gör funkar tyvärr inte. Jag får nog införskaffa en liten valphage här hemma som han kan vara i när han behöver varva ner! Tack för tips och svar! 
  • Vackerblumma9

    Anonym (hmm):

    nu får du väl ändå ge dig. Vi leker så mycket som vi behöver leka. och jag tränar honom helt korrekt, men en valp är envis, har du missat det?
    Varför är du så sjukt bitter? Han har självklart en bra försäkring, och är med mig hela tiden så att jag skulle lämna honom för att festa osv är bara konstigt att ens uttala sig om.


    du skriver själv att du blivit biten osv, men du verkar inte förstå hur ont det gör? Jag gråter inte för att få någon sympati. Jag gråter när det gör RIKTIGT JÄVLA ONT. 


    inte direkt första bettet jag fått heller dessutom. 


    sök hjälp. Du verkar inte må bra, eftersom du strävar så hårt efter att trycka ner mig.
    Tråkigt, väldigt tråkigt att du finner nöje i att såra andra,

  • Anonym (hmm)
    Anonym (Ursäkta dig) skrev 2022-09-05 22:09:34 följande:
    Du verkar ha väldiga problem med TS. Du skriver otroligt tyket mot hen iallafall. hen skrev dessutom att detta beteende aldrig varit förr. Hur vet du att dom inte lekt hela dagen? Och leka offer? jag har blivit biten sjukt många gånger, och självklart kan jag fortfarande gråta när någon av mina valpar lyckas bita i hälsenan, eller dylikt. Det gör ONT. 

    ahh är trött. Inte meningen att låta så tyken. O nej har inget emot ts. Bara reagerade på "hunden reagerar inte när jag är ledsen". jag vet hur ont det kan göra att bli huggen av en hund då jag blev det på min 5 års dag och har fortfarande snea tänder efter det då man aldrig satte in någon tandställning på mig. Men om valpen biter dig i hälen så har du inte gett den ALL uppmärksamhet, ej heller förebyggt. Så kan tycka att det är självförvållat. 


    Som ex, tror du valpen väljer att bita dig hellre än någon rolig leksak som är doppad i någon got köttsås eller bara doftar leverpastej? Eller i lek strumpan?


    Och jag skrev inte att man inte fick få ont. Men att sätta sig o böla är ju lite väl överdrivet.  Tyder på självömkande. O ser snarare problemet i att när du eller ts eller liknande tröttnar så brister ni ut i fullt utbrott vilket gör valpen tillfälligt rädd men sen känner att den behöver skälla ut er för att återfå sin värdighet igen. 


    Jag blev biten av en 2 årig hund i fredags 2 gånger i full attack (mot minin) bara det att jag försökte splittra dom och blev huggen. Tror den biter lite hårdare än en valp. Visserligen så kan valpar ha sylvassa tänder. Men återigen så är det ju överdrivet att sätta sig o börja böla över att en valp nafsar lite. 


    Har för övrigt tagit han om en av dom värsta av dom värsta hundarna. O när den högg mig så fick jag ont, Men vi gjorde det till en lek istället så den gick ifrån aggressiv tiil skoj och då lyssnade tydligare på när man reagerade med "Aj!" och pussar därefter där man fick ont. 


    Ska sova nu iallafall önskar er båda lycka till. 

  • Jemp
    Vackerblumma9 skrev 2022-09-05 22:13:30 följande:
    Jag har faktiskt planerat att vi ska gå en valpkurs framöver! Vi hittar på ganska mycket om dagarna, och leker mycket.
    Det låter faktiskt rimligt att han kan vara övertrött, nu när du påpekar det! Vi har börjat passitivitetsträna lite smått, men han har otroligt svårt att slappna av, att hålla honom tills han lugnar sig osv som man läser att andra gör funkar tyvärr inte. Jag får nog införskaffa en liten valphage här hemma som han kan vara i när han behöver varva ner! Tack för tips och svar! 
    Kolla upp en övning som heter ryggsäcken, gällande passivitet. Och belöna när den går och lägger sig+lägg på kommando. 

    Nästa gång jag köper valp kommer passiviteten vara bland det första jag lär in.  
  • Anonym (hmm)
    Anonym (hmm) skrev 2022-09-05 22:32:23 följande:

    Tyder på självömkande. O ser snarare problemet i att när du eller ts eller liknande tröttnar så brister ni ut i fullt utbrott vilket gör valpen tillfälligt rädd men sen känner att den behöver skälla ut er för att återfå sin värdighet igen. 


    Självkänsla*. Inte värdighet.
  • Anonym (hmm)
    Vackerblumma9 skrev 2022-09-05 22:13:30 följande:
    Jag har faktiskt planerat att vi ska gå en valpkurs framöver! Vi hittar på ganska mycket om dagarna, och leker mycket.
    Det låter faktiskt rimligt att han kan vara övertrött, nu när du påpekar det! Vi har börjat passitivitetsträna lite smått, men han har otroligt svårt att slappna av, att hålla honom tills han lugnar sig osv som man läser att andra gör funkar tyvärr inte. Jag får nog införskaffa en liten valphage här hemma som han kan vara i när han behöver varva ner! Tack för tips och svar! 
    Hundar slappnar av när dom blir uttråkade eller inte har någon förhoppning om att få som dom vill för stunden.
    Ge valpen den tid som behövs för att lugna ner sig hur mycket den än protesterar. Det är så man visar att man är boss. Inte genom att hålla fast hunden eller andra sjukt idiotiska saker med den som ex nypas eller slå eller nerlagd på rygg ( som många jag har träffat har påstått). Jävla idioter rent ut sagt. Alltså dom.. inte ni i tråden. 
  • Dexter dot com

    Du skriver att du tränar lydnad och haft roligt ihop hela dagen....en så liten valp behöver komma ut och rastas ofta, bli trygg med dig och närområdet och sova. Låter som du överstimulerar valpen och att den får alldeles för mycket nya intryck och då reagerar med överslagshandlingar när den helt enkelt inte orkar mer.
    Naturligtvis behöver en valp få leka men lydnadsträning och vara igång hela dagen är på tok för tidigt.

Svar på tråden Min valp får utbrott, hjälp!