Anonym (Hej) skrev 2022-09-07 14:45:06 följande:
Usch vilken jobbig sits. Tycker att ovanstående person uttryckt det bra. För- och emotlistor är en bra start, sen får man kanske värdera varje punkt, "alltid önskat ett till barn" kanske är mer värt än "chefen kommer bli irriterad" t ex. Till sist är det nog magkänslan som får avgöra men det underlättar nog att lyfta alla aspekter först. Behövs större boende/bil, har ni råd med det? Om inte, skulle det funka ändå? Skulle ni orka med 4 barn, och börja om med en bebis? Och framförallt, hur vill du att ditt liv ska se ut om 5, 10, 15 år? Skulle du kunna leva med att ha gjort en abort eller är du en sådan som skulle gräma dig över det hela livet?
Er yngsta är inte så gammal dock, hade varit ett annat läge om ni haft tonåringar. En 5-åring kan både uppskatta och underlätta bebistiden mer än ett yngre barn gör, utan att åldersskillnaden är galen liksom.
Boendet är inget problem, ny bil kan vi köpa. Råd har vi.
Min man är helt säker på att han inte vill ha ett till barn. Han orkar inte säger han. Det är nog det som väger tyngst. Det är ju lika mycket hans barn även om det inte är hans slutgiltiga val. Hade han varit positiv hade jag nog inte tvekat så mycket. Då hade det blivit att behålla. Men han vill inte. Jag vill inte tvinga på honom ett barn han inte vill ha.