• Trana123

BIM oktober - 2022

Slänger in en ny tråd för oss med BIM i oktober! 

Själv fick jag min första mens idag sen jag slutade med minipiller den 23 augusti! 

nu är jag redo att skaffa ett syskon, har en dotter sen innan som snart blir 2 år :) 

jag hade en cykel på 28 dagar innan jag åt p-piller så min förväntade bim är så isåfall 6/10 om det håller sig så! 

6/10 Trana123

• Svar på tråden BIM oktober - 2022
  • Drömmar22

Hej! Hoppar också in här. Försöker med första barnet. Fick tidigt missfall i augusti, har nu fått en mens och hoppas på att lyckas denna gång. Om kroppen är i fas efter missfallet nu ska BIM vara 4/10.

Håller tummarna för alla oss!

4/10 ettanvandarnamn123
    4/10 Drömmar22
    5/10 ametisten91
    5/19 katch91
    6/10 Trana123 
    6/10 Hannis1983 
    6/10 TrueResolution
    10/10 andromeda236
    11/10 Jojjans
    20/10 Ellie0411

• Jojjans
    ametisten91 skrev 2022-09-10 22:04:15 följande:

Det är frustrerande det här att det bara är några få dagar i månaden man faktiskt kan göra något, och resten bara är en lång väntan. Väntan på att mensen ska ta slut, väntan på ÄL och sen väntan på att se om det blev något. Det passar inte alls min personlighetstyp, som vill att saker ska hända NU NU NU när jag har bestämt mig för något xD 

känner precis likadant! Är en doer som vill få saker gjort och trivs inte alls med att bara vänta. Försöker dock hitta grejer jag kan göra för att dels må bra själv och också
    stärka fertiliteten. Så då håller jag huvudet fokuserat lite på annat i väntan?

• Ettanvandarnamn123

Jag var nog mest otålig och besatt av att veta allt första månaden, men känns som att jag har släppt det nu och lever ett ?normalt? liv igen. Förutom att jag försöker tänka på att inte dricka för mycket kaffe och alkoholen har jag slopat helt.

Hur hade ni gjort i denna situation?
    Har några företagsfester där jag gärna hade velat dricka med kollegorna, hela sommaren när vi har haft AW har jag mest druckit alkoholfritt och samma med alla bröllop jag varit på. Brukar inte dricka så ofta men är så sugen på en redig fylla när hela kontoret sluts upp i stor fest. 

Festerna kommer att ske några dagar efter nästa ägglossning.

På ett sätt vill jag köra all in med fest så som min man har kunnat göra iom att det inte är säkert att jag blir gravid denna gången och då känns det onödigt att ha ?missat? ett tillfälle att verkligen festa loss även om jag har riktigt kul utan alkohol och brukar köra alkoholfritt 90% av fester jag går på (han har minskat på alkoholintaget under vissa fester men gått all in på en). Men samtidigt vill man ju inte riskera att det påverkar fertiliteten på något sätt. Fostret är jag inte orolig över då det inte hunnit bildas en moderkaka om jag hade varit gravid. 

Nu när jag skriver detta känner jag att det är dumt att chansa, så får festa på utan alkohol som jag brukar göra ändå! 

Jag stör mig på allt jag behöver gå igenom och tänka på medan min man kan leva sitt liv som vanligt i princip? men går allt vägen så är det ju värt det eftersom graviditeten är något häftigt som tyvärr inte min man kan uppleva. Så det har ju sina för- och nackdelar. 

• Katch91
    Jojjans skrev 2022-09-11 07:57:31 följande:

känner precis likadant! Är en doer som vill få saker gjort och trivs inte alls med att bara vänta. Försöker dock hitta grejer jag kan göra för att dels må bra själv och också
    stärka fertiliteten. Så då håller jag huvudet fokuserat lite på annat i väntan?

Har du några tips Skrattande
  • Jojjans
    Ettanvandarnamn123 skrev 2022-09-11 08:56:52 följande:

Jag var nog mest otålig och besatt av att veta allt första månaden, men känns som att jag har släppt det nu och lever ett ?normalt? liv igen. Förutom att jag försöker tänka på att inte dricka för mycket kaffe och alkoholen har jag slopat helt.

Hur hade ni gjort i denna situation?
    Har några företagsfester där jag gärna hade velat dricka med kollegorna, hela sommaren när vi har haft AW har jag mest druckit alkoholfritt och samma med alla bröllop jag varit på. Brukar inte dricka så ofta men är så sugen på en redig fylla när hela kontoret sluts upp i stor fest. 

Festerna kommer att ske några dagar efter nästa ägglossning.

På ett sätt vill jag köra all in med fest så som min man har kunnat göra iom att det inte är säkert att jag blir gravid denna gången och då känns det onödigt att ha ?missat? ett tillfälle att verkligen festa loss även om jag har riktigt kul utan alkohol och brukar köra alkoholfritt 90% av fester jag går på (han har minskat på alkoholintaget under vissa fester men gått all in på en). Men samtidigt vill man ju inte riskera att det påverkar fertiliteten på något sätt. Fostret är jag inte orolig över då det inte hunnit bildas en moderkaka om jag hade varit gravid. 

Nu när jag skriver detta känner jag att det är dumt att chansa, så får festa på utan alkohol som jag brukar göra ändå! 

Jag stör mig på allt jag behöver gå igenom och tänka på medan min man kan leva sitt liv som vanligt i princip? men går allt vägen så är det ju värt det eftersom graviditeten är något häftigt som tyvärr inte min man kan uppleva. Så det har ju sina för- och nackdelar. 

jag är inne på det du själv skriver; just dagarna efter äl är nog dagarna jag helst skulle unna mig en fylla eftersom det då varken påverkar äggkvaliten på det nyss släppta ägget och inte heller är mitt i en eventuell implantation. 
    däremot håller jag ju inte med om att mannen kan göra vad som helst. Självklart påverkas spermakvaliten av tex alkohol och annat. Läst om många män som ätit zink, försökt miska på stillasittande och självklart avstått alkohol för att boosta sin del i det. 

• Jojjans
    Katch91 skrev 2022-09-11 09:42:14 följande:
    Har du några tips Skrattande

för fertilitetens (och PMSens) skull Så dricker jag typ inget kaffe, försöker undvika stresspåslag, sover ordentligt och äter Thorne prenatal. Har också försökt få i mig extra näringstät mat. har tagit d-vit-boost typ andra/tredje dagen med fertilt sekret. 

men i övrigt försöker jag så mycket som möjligt göra sånt jag blir glad av, pyssla med egna små projekt, träffa vänner som verkligen ger mig något, planera för framtiden, så att jag generellt känner mig harmonisk och har en fin framtidstro gällande mitt liv oavsett hur det kommer gå med bebisverkstaden. jag kanske kan kalla det plan-b-planering. Att jag redan nu försöker bädda för att välmåendet i mitt liv inte ska hänga på att vi blir gravida, utan försöker fylla det med så mycket mening som möjligt förebyggande så att det inte ska vara så tungt om vi skulle behöva acceptera att vi bara kommer få ett barn.

• Katch91

Klokt Jojjans!!!!
    likt Dig med kost occh tillskot, dricker heller inget kaffe :)

Men märker att jag har svårt att fokusera på flera saker samtidigt. Jag blir lite väl enkelspårig när jag bestämt mig för något. Lite därför jag funderar På att avskaffa familjeliv eftersom jag blir så himla engagerad här inne och lite Svårt att bryta fokuset ibland. 

• Ettanvandarnamn123

@jojjans

jag läste sedan på om alkohol och mannen men kände att texten blev så lång till slut, innan har jag bara läst att man ska dricka under 5 enheter i veckan, och det har han gjort om man inte räknar med två svensexor. Men läste sedan om att mannen också ska avstå alkohol helt helst, dels för att minska missfall och sånt vid ägglossning men också för att genetiken som förs över kan ändras och ge hjärtfel och annat i fostret.

så det känns ju ändå som att mannen ska behöva avstå detta med. Ska ta upp det med min man och är han inte villig att avstå det i några månader så är han ju inte redo att skaffa barn (jag kommer ju få avstå det mycket längre än honom oavsett) och då börjar jag med p-piller igen. (Det är han som har pushat om barn mer än mig)

• Barbrastreisand

Hoppar in här med nu då tant röd hälsade på idag! Fjärde (?) försöket till syskon. Förra cykeln var ovanligt lång troligen pga covid, håller tummarna att det inte blir samma sak denna månad. 

4/10 ettanvandarnamn123
    4/10 Drömmar22
    5/10 ametisten91
    5/19 katch91
    6/10 Trana123 
    6/10 Hannis1983 
    6/10 TrueResolution
    10/10 andromeda236
    11/10 Jojjans

12/10 Barbrastreisand 
    20/10 Ellie0411
  • Cocachins

Hej, fick mens idag och med en 26 dagarscykel borde mensen komma 8/10. Blir egentligen 2:a riktiga seriösa försöket, för gången innan det lyckades vi missa att tajma ägglossningen rätt. 

4/10 ettanvandarnamn123
    4/10 Drömmar22
    5/10 ametisten91
    5/19 katch91
    6/10 Trana123 
    6/10 Hannis1983 
    6/10 TrueResolution
    8/10 Cocachins
    10/10 andromeda236
    11/10 Jojjans

12/10 Barbrastreisand 
    20/10 Ellie0411