• Pajosu

Dela 50/50 när båda är lediga? Trots en är föräldraledig

Hej, skulle vilja veta vad ni andra tycker om detta. Jag är föräldraledig med vår 1åriga dotter medan min sambo jobbar heltid. Han jobbar kvällar/nätter och helger och har sovande jour, han får oftast sova på nätterna men händer nån gång då då att han blir väckt. Han jobbar var 3e helg, från fredag eftermiddag till måndag morgon. Övriga veckor jobbar han 1-2 pass i veckan (från eftermiddag till morgonen dagen efter). Med det schemat är han ändå hemma ganska mycket på dagarna. Jag anser att då han är ledig ska vi dela ungefär 50/50 vad gäller hushållsarbete och att ta hand om dottern. Men han anser att han har rätt till mer vila och egentid än mig för att han har jobbat på ett ?riktigt? jobb och haft det jobbigare än mig, medan jag ?bara? varit hemma med dottern. Jag är inte jättepetig att allt ska vara exakt lika men som det är nu gör jag nog ca 80% av allt med hemmet (diska, tvätta, städa osv) samt ta hand om dottern, trots att han är hemma. Det gör att jag känner mig väldigt ouppskattad och ... typ utnyttjad, för han verkar varken se allt jag gör eller förstå att jag gör mer än han, eller att det faktiskt kan vara minst lika jobbigt att ta hand om dottern som att jobba på ett ?riktigt? jobb. Senaste tiden har jag känt mig så trött och utmattad och då ?tål? jag ännu mindre av denna (enligt mig) orättvisa, och vi bråkar så ofta kring just detta.

Vad har ni för åsikter kring detta? Hur fördelar ni sysslorna när den ena är föräldraledig och den andra jobbar?

/ trött mamma

• Svar på tråden Dela 50/50 när båda är lediga? Trots en är föräldraledig
  • Pajosu

Väldigt snart! Om ca 1 månad. Då ska han vara hemma i 4 månader. Så kanske det bli bättre då när vi får känna på den andras sida?

Känns ju dock fel om jag ska förvänta mig att han ska göra 80% av allt då, men också så sjukt orättvist om vi ska dela lika när jag jobbar om vi inte gjorde det när han jobbade. 

• Aliona
    Pajosu skrev 2022-09-12 01:17:42 följande:

Väldigt snart! Om ca 1 månad. Då ska han vara hemma i 4 månader. Så kanske det bli bättre då när vi får känna på den andras sida?

Känns ju dock fel om jag ska förvänta mig att han ska göra 80% av allt då, men också så sjukt orättvist om vi ska dela lika när jag jobbar om vi inte gjorde det när han jobbade. 

Jag håller med om att det är fel att den som går hemma ska behöva göra mer. Självklart har båda behov av och rätt till vila! Men samtidigt: Du har argumenterat för att ni ska dela lika. Han gick inte med på det, och du fick ge efter. Då är det ju det som gäller - han vilar mer när han jobbar och du vilar mer när du jobbar. Du ska absolut inte först behöva göra det mesta när du är hemma och sen dela lika när det är hans tid att serva dig! Han kommer säkert förstå att han hade fel, och får lära sig en läxa till nästa gång. Tänk på att det är nu ni lägger grunden för jämlikheten i ert fortsatta familjeliv, så stå på dig! 
  • Anonym (Hmm..)

Jag tycker han har helt rätt. Du är ju faktiskt hemma hela tiden medan han jobbar heltid. När du börjar jobba får han ta 80% av hushållet.

• Madida

Självklart borde ni dela lika när han är hemma. Det är ingen semester att vara hemma med barn. Fråga om han anser att samma regler gäller sen när du börjar jobba?

• Anonym (Linn)

Självklart ska de regler han satt upp gälla även när du börjar att jobba och han är hemma! 

Håll hårt på det, det är enda sättet som polletten kanske ramlar ner på. Gör du lika mycket fast du jobbar kommer era roller att bli cementerade. Du blir den som jobbar plus sköter det mesta kring hem och barn. 
    Han jobbar och gör litegrann och är jättenöjd. Tycker att ni gör lika mycket och att du inte ska klaga. Du själv går snart på knäna och blir bitter på din man. 

Förbered honom redan nu med att du så ser fram emot att börja jobba. Att verkligen få ha ledig tid när jobbet är klart, inte som nu när det pågår dygnet runt och man är aldrig riktigt ledig. Att det alltid är något i hushållet som ska göras men snart blir det inte samma press och det ska bli såå skönt! 

Han kommer att vilja dra in dig i sina göromål sen, men stå på dig. 

• Anonym (S)

Varför ska du ta mer av hushållsarbetet?
    Du är hemma med dottern, hon är ditt  "jobb".
    Det är ju inte hemmafru du är...

Städning, matlagning, tvätt etc etc ska såklart delas på. Det kommer ni ju ändå behöva göra den dagen som ni båda jobbar...lika bra att att hitta formen för det nu.

Men mannen lever ju farligt eftersom han ska träda in i föräldraledigheten snart...jag skulle verkligen inte vara så kaxig om jag var han...
    Som man bäddar får man ligga...

Mitt tips är ju att skriva lista över allt du gjort under din sk ledighet. Den listan får han när du går till jobbet...

• Anonym (E)

Har han inte varit hemma föräldraledig fattar han inte vad det innebär. Men det är bra, han har bestämt att den som är hemma gör i stort sett allt dygnet runt även när båda är hemma. HAN har bestämt detta så du ska inte känna något dåligt samvete eller liknande när det nu snart är hans tur. Se till att inte göra minsta lilla mer än vad han gjort. Ingenting. Gör du det får du skylla dig själv, då kommer du få göra allt resten av ert förhållande. Gnäller han är det bara att hänvisa till att du gjorde allt när du var föräldraledig och att han då hävdade att det var rätt för att du ?bara? var hemma. Då är det hans tur och det ska du hålla stenhårt på oavsett vad.

• Anonym (Agnes)

Jag lever med en person som har ungefär samma upplägg på sitt arbete. Har jour/beredskap nattetid men får oftast sova. Alltså = kommer hem utvilad 8 nätter av 10 och har då en helt ledig dag (eller två) beroende på schema. Om han då under dessa två dagar skulle pilla navel medan jag tog hand om barnet OCH förväntades laga mat, städa, handla och sköta allt annat kring hus och hem så hade det varit tack och god natt. Ärligt. Det är en FÖRMÅN för den mannen att ha det som han har det. För mig handlar det om mindset!
    Om min man kommer hem efter ett sånt pass så stämmer vi av hur var och en har haft det, vad som behövs göras under dagen och så delar vi på det. Min man är så glad att han har det jobbet han har för att det TILLÅTER honom att ta del av våra barns liv i vardagen på ett helt annat sätt än om han jobbat måndag-fredag tex. 
    Den som inte själv varit ansvarig för ett litet barn (= föräldraledig) i minst 3-4 månader kommer aldrig förstå att man kan vara precis lika trött och slut efter en dag hemma med barn som efter en dag på sitt arbete. 
    Så det är ett tips, skifta så småningom så att pappan får ta hand om precis allt och se vad han tycker om uppdelning av hemarbetet under den tiden.

• Anonym (X)
    Pajosu skrev 2022-09-12 01:17:42 följande:

Tycker ni har ett udda upplägg, men ok. Var riktigt stenhård på att den som är hemma fixar allt när ni väl bytt föräldraledig. Annars står du snart där med allt och den skutan kan vara svår att vända.
Svar på tråden Dela 50/50 när båda är lediga? Trots en är föräldraledig