• HannahAurora

Rumskamrat hotar mig för jag har högljudda larm

Jag har varit en tung sovare så länge jag kan minnas. Det blev mer problematiskt i högstadiet när jag började väcka mig själv. Jag snoozar ibland ofta en timme ungefär, med larm var tioende/femtonde minut.

Idag hade jag första larmet vid kvart över sex, för vi skulle upp vid sju. Jag blev väckt av mina rumskamrat som hade vaknat av larmet, men jag sov igenom det. Och nu har vi just flyttar till en tvåa, och jag har bytt ut min gamla säng mot en ny. Och när jag säger att jag inte kan rå för att jag sover tungt säger hon att hon kanske ska slänga ut min mobil genom fönstret eller hälla läsk på min säng. Och tro mig, det förstör och ger permanenta, fula märken. Detta hände en gång innan mellan mig och min lillasyster, som tömde en colaflaska på min resårbotten för hon var arg på mig. Bara sådär. Blev en enorm fläck, och sen har hon mage att kalla min säng ofräsch! 
    Jag har sagt att om hon skadar mina ägodelar polisanmäler jag henne och skulle gå till rätten om nödvändigt, detta är trakasseri. Men hon tar det som tomma ord, så jag tänker försöka ändra mina sov-vanor för min egen skull. Men jag vet inte vad jag kan eller ska göra, jag försöker alltid lägga mig 22-24, men jag somnar sällan före 1. Vanliga larm funkar inte, jag sover rätt igenom, och använder därför appen "loud alarm clock". Har tittat på dövlarm online och överväger att beställa ett, men jag är tveksam till att det skulle få upp mig.
    Vissa skulle nog föreslå att vi flyttar isär, men trivs dels bra som jag har det, och dels vet jag inte om jag har råd att bo själv. Timanställd och söker jobb, men med Aspergers och dålig självkänsla är det inte lätt!
  • Svar på tråden Rumskamrat hotar mig för jag har högljudda larm
  • Anonym (Prova innan du säger nej)

Jag är också en snoozare men för mig fungerar det att lägga mobilen/ställa väckarklockan på andra sidan rummet. Då är jag tvungen att gå upp. Flera här har föreslagit den lösningen jag tycker att du åtminstone kan prova innan du säger att det inte kommer att fungera. Om du är rädd att sova igenom kan du ändå ställa flera larm som en extra försäkring. Testa det en dag när du inte ska till jobbet då vet du om det fungerar eller inte.

Hon har förstås ingen rätt att förstöra dina saker om du väcker henne men om du fortsätter väcka henne kommer hon i slutändan inte att vilja dela lägenhet med dig. Det är du som måste lösa problemet om du vill fortsätta bo tillsammans med henne.

• Anonym (Usch!)

Men usch vilka okänsliga svar! Har ni hört talas om tex sömnapne, försenad sömnfas eller hypersomni? 
    TS visar att hon vill ta ansvar för problemet och lösa det, annars skulle hon ju inte starta en tråd om detta! 
    JA,det är TS ansvar att göra något åt saken eftersom det drabbar hennes rumskompis, men ingen blir väl hjälpt av sånt skit ni skriver. Hon vet att hon är vuxen, sluta vara så barnsliga och låt bli tråden om ni inte har något vettigt att komma med! 
    Hon lägger sig ju redan tidigt; ska hon lägga sig kl 19 eller vadå? 

TS, har du varit till läkare? Kanske behövs en sömnutredning? Sånt tar tid, jag vet, och problemet är akut..! Hmm, jag vet inte.. snarkar du? Det kan göra att man sover tungt och har svårt att vakna. Isåfall, prova snarkplåster. 

• Anonym (123)
    HannahAurora skrev 2022-09-12 16:43:46 följande:
    @Teddy
    Jag försöker inte störa andra! Fy fan va okänsligt sagt, som om jag stör andra med avsikt! En gång i veckan går jag upp tidigt FÖR JOBBET. Hur kan jag rå för att jag inte kan vakna utan högljudda larm?? Det är inget jag har valt eller kan ändra över natt!
    Om personen säger till en gång, och du fortsätter på samma sätt trots att du vet att det stör, då stör du faktiskt med flit. Du skiter ju i att du väcker andra med ditt alarm. Du får lösa det på annat sätt.
  • Anonym (Polle)

Sluta snooza och sov en timme längre istället. Snoozandet tar en hel timmes god nattsömn ifrån dig. 

Ställ en klocka med larm några meter från sängen och ha vibrationslarm i sängen. Sätt en stark dagsljuslampa med timer i rummet så att den börjar lysa en stund innan vibralarmet går. Strax efter att vibralarmet gått går klockan i andra änden av rummet. Ditt mål ska vara att ha stängt av den innan den ringer, för att skona din kompis. Att inte störa henne, så att ni kan fortsätta bo ihop, är en förutsättning för att din ekonomi ska hålla. 

När du stängt av klockan påbörjar du direkt din morgonrutin. 

Gör så samma tid, varje morgon. Oavsett om du ska jobba eller inte. 

• Anonym (Usch!)
    Anonym (123) skrev 2022-09-13 19:00:45 följande:
    Om personen säger till en gång, och du fortsätter på samma sätt trots att du vet att det stör, då stör du faktiskt med flit. Du skiter ju i att du väcker andra med ditt alarm. Du får lösa det på annat sätt.
    Du är @Teddy, fast med ett nytt nick va? 

Att man sover så djupt att man inte hör vare sig alarm, rumskompisar eller blåsorkestrar i rummet och därmed inte vaknar, är ett medicinskt problem som sjukvården känner till. Har du själv aldrig varit i riktig djupsömn och inte vaknat fast du ska? Vissa har det så jämt! Det är inget man rår på! Däremot finns det saker man kan göra åt det. 
  • molly50
    Anonym (Usch!) skrev 2022-09-13 19:15:43 följande:

Att man sover så djupt att man inte hör vare sig alarm, rumskompisar eller blåsorkestrar i rummet och därmed inte vaknar, är ett medicinskt problem som sjukvården känner till. Har du själv aldrig varit i riktig djupsömn och inte vaknat fast du ska? Vissa har det så jämt! Det är inget man rår på! Däremot finns det saker man kan göra åt det. 
    Men i så fall så måste ju TS ta tag i problemet och be om att få göra en utredning.
    Både för sin kompis och för sin egen skull.
    Det är hennes eget ansvar att ta tag i problemet. 
  • Anonym (Usch!)
    molly50 skrev 2022-09-13 19:29:06 följande:
    Men i så fall så måste ju TS ta tag i problemet och be om att få göra en utredning.
    Både för sin kompis och för sin egen skull.
    Det är hennes eget ansvar att ta tag i problemet. 
    Precis, jag har skrivit det till TS! Men en utredning tar tid att både få och att genomföra, och frågan är om rumskompisen står ut under tiden! 
  • Anonym
    Anonym (Usch!) skrev 2022-09-13 19:15:43 följande:

Nu skriver ju vederbörande
    "Du skiter ju i att du väcker andra med ditt alarm. Du får lösa det på annat sätt."

Inte att det inte är ett problem eller att TS skiter i att vakna fast hon egentligen kan. Det kan ju vara ett hur stort medicinskt problem som helst och TS kan ju för all del vara avsvimmad, men lösa störningen till nästa morgon får man göra ändå och det har TS inte gjort, vilket skribenten upplever som "skitit i".

Ingen har sagt att det bara är att vakna. Alla har sagt att TS får sluta störa.
    Det spelar ingen roll hur lite man kan hjälpa det.
  • molly50
    Anonym (Usch!) skrev 2022-09-13 19:33:46 följande:
    Precis, jag har skrivit det till TS! Men en utredning tar tid att både få och att genomföra, och frågan är om rumskompisen står ut under tiden! 
    Ja,precis. Och då måste TS försöka göra det hon kan under tiden.
    Som att ställa ett alarm på andra sidan rummet och ett på sängbordet t ex.
  • Anonym (Usch!)

Rumskompisen får väl flytta om hen inte står ut. Hen har väl också ett ansvar! 

Svar på tråden Rumskamrat hotar mig för jag har högljudda larm