Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Knäckt av läxor

Aurora Borrealis skrev 2022-09-13 17:19:23 följande:

Äpplet faller inte långt från trädet: Du hatar läxor och tycker dessa är skitsvåra = dottern hatar läxor och tycker dessa är skitsvåra.

Hade jag varit i din situation skulle jag anställt läxhjälp, någon fin Chalmersstudent eller från någon annat uni. Denne hade kunnat lära ut studieteknik, motivation etc omedvetet genom att bara vara sig själv som intresserad av studier.

Det i sin tur bryter din och din dotters gemensamma destruktiva mönster kring läxorna som bara är en nedåtgående spiral.

Hyr in studiehjälpen en timme varje dag och var inte med själv under den timmen, lämna de ensamma i ett rum i hemmet. Dottern måste då sluta gråta och skrika för det leder ingen vart eftersom det är en ny person nu som ska lära henne läxorna och bestämd tid är avsedd varje dag att göra dem och det är samma tid varje dag.

Det skulle jag vara försiktig med. Vi vet inte om den här tjejen kanske inte har kapaciteten. Hon borde utredas först. Något är inte på normalnivå där. 
  • AndreaBD
    Anonym (Tea) skrev 2022-09-13 20:29:04 följande:

Din dotter har antingen dyslexi eller generella inlärningssvårigheter. Be skolan om specialpedagogik omedelbart. Kan din dotter diagnosticeras med dyslexi har hon rätt till flera hjälpmedel, ändå upp i högskolenivå. 

Ni behöver få hjälp med det här nu, så att hon inte halkar ännu mer efter i skolan. 

ADHD kan också vara med. Jag tänker på utbrotten och på motståndet mot skola och läxor. 
  • AndreaBD

Jag tycker du ska höra med läraren och om nödvändigt med rektor, specialpedagog, skolläkare (kan vara bra att tjata på flera). Man måste utreda varför din dotter har så svårt för sig. Det är ju viktigt varför det är så. Jag är också lärare (dock på högstadiet), och det är inte vanligt att 10 glosor ska vara för mycket. Snarare kan de flesta barn redan 5 eller 6 (t.ex. från att läsa texten, eller har hört det tidigare) och lär sig sedan dem övriga snabbt också. 

Hur går det i de andra ämnena? I svenska och i matte? Ligger hon efter där också? När det gäller engelska-glosor - jag undervisar också engelska - det är visserligen ett första steg att känna igen orden, men om dessa glosor är läxan, så är tanken ju att de ska kunna både säga ordet på engelska och stava till det. Om det inte görs, så kommer din dotter ju att hamna efter och då förstår hon snart inte texterna - eller om hon nu tränar endast på att förstå, men inte kan tala eller skriva, så når hon ju inte målen för engelska i den årskursen. 

• AndreaBD
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-09-13 20:25:26 följande:
    Matteläxorna gick ganska bra innan det blev långa texter. Läsläxan fungerade dåligt i ettan och tvåan, men i trean knäckte hon läskoden. Läsläxan har hon kunnat ljuda sig igenom. Men det är engelskan som är värst, det går inte att läsa på engelska, det är ju som att börja om helt från början. Ett helt nytt språk som dessutom är i så mycket högre tempo än vad det var i svenska.
    Okej, det är ju ganska sent. Hade lärarna några tankar om det? Ingen som tyckte att man borde utreda för dyslexi? 

Hur då, i engelskan går man snabbare fram? Svenska måste man ju aldrig lära sig från början, så det går inte att jämföra. Om du tränar engelska med henne - läs texterna för henne. Men hon ska följa med i texten också, annars skulle hon nog inte känna igen orden skrivna. Hon kan t.ex. läsa efter dig, mening för mening. Sedan kan du ta och fråga henne vad kortare meningar betyder på svenska, eller halva meningar om de är långa. Och om det är ett ord med som är med i glosorna, så kan hon skriva det. 

Tanken där är: Man lär sig ord bättre om de finns i ett meningsfullt sammanhang. Om det finns bilder - använd dem hellre än att säga ordet på svenska. Vissa människor kommer ihåg bättre via synen. Om du kan, använd ordet i korta meningar som exempel, gärna tillsammans med andra ord som är bekanta eller som ska läras. Om det nu t.ex. skulle vara möbler som man ska lära sig orden för och det finns en bild med olika möbler på, så skulle jag prata en del runt det. Så som "where is the chair? Ah, there is the chair. And what is next to the chair? Near the chair? A table. And under the table......"

Om du kan göra det, prata runt orden hon ska lära sig - det vore nog det bästa för henne. Inte helt lätt om man inte är van, men kanske fixar du det. Tänk på hur man gjorde när barnet var liten - man pekade och upprepade orden och använde dem lite extra ofta. Sedan kan du kanske skriva ordet en gång, och hon kan skriva det en gång. Gör det med tre, fyra ord. Och se om hon kan komma ihåg dem. Upprepa samma sak nästa dag. Jag skulle vara väldigt förvånad om hon inte kan dem, senast tredje dagen. Om du märker att de funkar, så skulle jag ta 5 ord samtidigt, och sedan de andra fem senare under veckan. 
  • AndreaBD
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 15:50:38 följande:

Uppdatering: Skolans specialpedagog är inkopplad och vi har verkligen försökt att stå att träna mer hemma. 

Men det blev motsatt effekt och hon vägrar nu att ens försöka i skolan. Sitter bara av lektionerna, rör inte böckerna och sitter bara och kluddar något oläsligt på papperen. Befarar att hon snart inte kommer att gå dit ens.

Finns inget mer skolan kan göra och till BUP är det många års kö.

Vaddå finns inget mer att göra!? Det MÅSTE ju göras mera. Men kanske inte i den skolan. Kanske i särskolan? Eller annars i liten grupp eller något sånt?
  • AndreaBD
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 18:29:06 följande:

Skolan har satt in stöd och hjälpmedel men hon tar inte emot hjälpen för hon vill inte vara annorlunda. Allt blev värre efter insatserna. Hur tror du då hon skulle ta emot särskola? 

Anonym (Ta kontroll nu) skrev 2022-12-10 17:04:17 följande:
    Nej det är inte flera års väntetid för att komma till BUP. Bra att din dotter fått en specialpedagog nu. Du och barnets pappa behöver ta tag i detta nu, innan hon blir hemmasittare som så  många andra barn med outredd NPF-problematik.

Välkommen till verkligheten! Jag har nyss gjort en egenvårdsbegäran till BUP.  Pratat med dem flera gånger därefter och verksamhetschefen besked är att det är flera års kö.
    Jag slutar aldrig förvånas över din inställning! Det är du som är förälder. Och du vet att hon behöver kunna sånt som man lär sig i grundskolan, åtminstone. Ändå skyller du bara på allt och alla och gör inget åt det själv. 

Och jag vet vad jag pratar om. Jag har en son som helt skolvägrade under andra terminen av 9:an (svår ADHD och Tourette, problem under hela skolgången från årskurs 1). Väldigt dålig tidpunkt! Men jag tänkte inte riskera att han inte ens avslutar grundskolan, så jag sjukskrev mig och jag pluggade hemma med honom. Sedan gick vi till skolan och han tentade av. Några gånger. 

Det är klart att det hänger på DIG om din dotter får en utbildning! Vet du vad jag skulle göra om jag vore du? Jag skulle säga till dottern: Du MÅSTE lära dig det som man lär sig i skolan fram till årskurs 9. Annars kan du inte klara dig som vuxen. Det är absolut nödvändigt. Om det inte går på vanlig skola, så får det bli på särskolan. Vi hjälper dig och försöker fixa allt så att det funkar så bra som möjligt, men om du inte samarbetar, så blir det du som får ett elände. 1. måste du då gå på särskolan. 2. du kommer inte att kunna få jobb som vuxen och det är ett elände för att .......... Jag föreslår att du gör det bästa du bara kan och vi tittar på det hemma. 

Och alla fritidsaktiviteter skulle först bli av när hon börjar sköta skolan igen! 
  • AndreaBD

Just - om jag säger att jag jobbade med min son hemma - tro inte att han bara jobbade! Jag fick peppa honom i ungefär 3 timmar så att han skulle jobba en halvtimma. 

• AndreaBD
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 19:25:24 följande:

"Jag skulle säga till dottern: Du MÅSTE lära dig det som man lär sig i skolan fram till årskurs 9. Annars kan du inte klara dig som vuxen. Det är absolut nödvändigt." Så det går inte för dig att föreställa sig att jag ständigt ständigt upprepar detta och poängterar hur viktigt det är med skolan? Att jag inte redan vänder in och ut på mig själv. 

"Alla fritidsaktiviteter", hur tror du ens tro att det finns ork och lust med något sånt efter en skoldag? Jag är jätteglad om jag lyckas får med henne ut på något, som att simma eller så under helgen. Att göra roliga saker är också vad skolsköterskan rekommenderar.

Det går inte att pressa för hårt med läxor för då blir det bakslag. Hon börjar då slå sig och försöker skada sig själv. Skriker att hon inte vill leva, att det vore bäst för alla om hon dog för hon är ändå så värdelös att hon inte borde få leva.  Att hota med att hon inte kommer att få jobb eller bara elände skulle bara spå på detta.

Tja, kanske är det redan lite sent för att du uppenbarligen hela tiden har haft inställningen att allt bara är skolans fel - vi har ju haft den här diskussionen. 

Jag förstår absolut att man inte pressar ett barn för hårt om detta barn då kanske kan utveckla värre psykisk sjukdom. Absolut. Det problemet hade jag med min son också. Ja, han har också sagt att han inte vill leva och han har under någon period också skadat sig själv. Så jag vet absolut vad du pratar om. 

Dock har vi från dag 1 förmedlat sonen att det som man lär sig i skolan är sånt som man behöver i livet. Du har ju även här i diskussionen förmedlat att du hoppas att skolan inte kräver så mycket av henne och att de hittar ett sätt att motivera henne. Och det ger fel förutsättningar från början. Skolan måste kunna kräva och det är ditt jobb att motivera henne. Huvudsakligen i alla fall. Skolan hjälper förstås till. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fio) skrev 2022-12-10 19:57:42 följande:
    Du SJUKSKREV dig en hel termin?? Så du ljög för både arbetsgivare och Försäkringskassan då eller? Knappast nåt att rekommendera...
    En halv termin på halvtid. Och det var då avtalat med min arbetsgivare (jag gjorde så gott som hela heltidjobbet men på förmiddagar och gick hem runt lunch). Och jag tycker inte alls att jag har gjort något fel där gentemot samhället. Allt annat hade kostat samhället betydligt mer. Har du inte tänkt på det? 
  • AndreaBD
    Anonym (Fio) skrev 2022-12-10 21:46:35 följande:
    Men du begärde sjukpenning på halvtid? Alltså ljög du både för en läkare och för Fk? Det kallas bedrägeri.
    Och typiskt bidragsfuskare att tycka att ni har rätt till skattepengar av x, y z olika skäl. Det spelar ingen roll att du försöker skönmåla det, det du gjort är straffbart. Det finns väldigt många människor som sliter med diverse omfattande problem i privatlivet men som inte parasiterar på bidrag de inte har rätt till.
    Jag var absolut ärlig inför läkaren. Jag sa att jag hade en väldigt tung situation hemma med sonen och att jag inte orkade jobba heltid OCH ta hand om sonen och hans skolsituation. Nej, jag är ingen bidragsfuskare, för jag hade nog inte klarat båda, och jag var ganska utmattad. 

Och som sagt - jag har snarare besparat samhället utgifter. Det hade varit dyrare om någon annan hade fått ta hand om sonens skolproblem. Assistent på heltid, eller åtminstone på hel skoltid? Det kostar mer än det där lilla, typ två månader sjukersättning på halvtid. 
  • AndreaBD
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 23:19:04 följande:
    Jag har såklart hela tiden förmedlat att kunskap är viktig. Ja det är viktigt att skolan inte ställer för höga krav. Barn ska inte behöva krascha ihop av utmattning varje dag efter skolan och bara gråta sig igenom all fritid.
    Okej, men då är det ju oacceptabelt att hon inte tar emot hjälp, inte öppnar boken och liknande. Tycker också det är konstigt att hon inte utreddes tidigare med så svåra problem. 

Om hon är så pass utmattad, då kanske det är lämpligt att sänka tempot, men då får man ju ta ställning till hur hon då någonsin ska läsa klart grundskolan. Jag menar det kan ju lätt ta dubbelt så lång tid då? Då borde man nog fundera på att åtminstone läsa enligt särskolans läroplan. Det kan man också göra medans man går kvar i vanliga skolan. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2022-12-11 01:06:04 följande:
    Det låter som du fick tillstånd att hemskola?
    Nej, det får man inte i Sverige. Han skrev ju alla prov i skolan. Samtidigt så har man ju ingen lösning för såna här situationer. Och för två månader hade man ju inte ens hunnit sätta igång någon annan lösning. Dessutom funkade just då inget annat. 
  • AndreaBD
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2023-03-28 11:31:03 följande:

Det har inte blivit ett dugg bättre .

Det går inte att motivera till skolarbete. Hon säger att hon inte behöver kunna något för hon kommer ändå inte bli vuxen, hon ska dö innan dess. 

Nej, det går inte alls att få förtur på BUP som vissa tror. Man måste ha gjort ett aktiv självmordsförsök först.
    Soc ger bara urusla råd som belöningssystem och liknade. Hon vill inget ha och vill inget göra. 

Jag hade ett barn med stor livsglädje men skolan förstörde detta. Har bara ett vrak kvar. Så här ser Sverige ut 2023.

Det där är definitivt en depression. För att komma ur det överhuvudtaget behövs medicin. Om jag vore du skulle jag kolla med barnläkare eller husläkare om någon av dessa kan skriva ut en antidepressivum. Det skulle kunna hjälpa. 
Svar på tråden Knäckt av läxor