Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-09-13 20:25:26 följande:
Matteläxorna gick ganska bra innan det blev långa texter. Läsläxan fungerade dåligt i ettan och tvåan, men i trean knäckte hon läskoden. Läsläxan har hon kunnat ljuda sig igenom. Men det är engelskan som är värst, det går inte att läsa på engelska, det är ju som att börja om helt från början. Ett helt nytt språk som dessutom är i så mycket högre tempo än vad det var i svenska.
Okej, det är ju ganska sent. Hade lärarna några tankar om det? Ingen som tyckte att man borde utreda för dyslexi?
Hur då, i engelskan går man snabbare fram? Svenska måste man ju aldrig lära sig från början, så det går inte att jämföra. Om du tränar engelska med henne - läs texterna för henne. Men hon ska följa med i texten också, annars skulle hon nog inte känna igen orden skrivna. Hon kan t.ex. läsa efter dig, mening för mening. Sedan kan du ta och fråga henne vad kortare meningar betyder på svenska, eller halva meningar om de är långa. Och om det är ett ord med som är med i glosorna, så kan hon skriva det.
Tanken där är: Man lär sig ord bättre om de finns i ett meningsfullt sammanhang. Om det finns bilder - använd dem hellre än att säga ordet på svenska. Vissa människor kommer ihåg bättre via synen. Om du kan, använd ordet i korta meningar som exempel, gärna tillsammans med andra ord som är bekanta eller som ska läras. Om det nu t.ex. skulle vara möbler som man ska lära sig orden för och det finns en bild med olika möbler på, så skulle jag prata en del runt det. Så som "where is the chair? Ah, there is the chair. And what is next to the chair? Near the chair? A table. And under the table......"
Om du kan göra det, prata runt orden hon ska lära sig - det vore nog det bästa för henne. Inte helt lätt om man inte är van, men kanske fixar du det. Tänk på hur man gjorde när barnet var liten - man pekade och upprepade orden och använde dem lite extra ofta. Sedan kan du kanske skriva ordet en gång, och hon kan skriva det en gång. Gör det med tre, fyra ord. Och se om hon kan komma ihåg dem. Upprepa samma sak nästa dag. Jag skulle vara väldigt förvånad om hon inte kan dem, senast tredje dagen. Om du märker att de funkar, så skulle jag ta 5 ord samtidigt, och sedan de andra fem senare under veckan.