• Anonym (suck)

Svartsjuk efter 20 år

Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-18 04:19:51 följande:
    Med terpain går det sådär. Vi har uppehåll just nu men planerar att ta upp det igen. Nu har vi haft flera bra dagar här med mycket kärlek och närhet vilket gjort att jag inte känt oro på samma sätt som jag gjorde, men den oron kommer nog triggas igång igen när det är lite sämre igen. Hopp finns det! Det kan bli bra om vi  pallar med att lägga ner det jobb som krävs. 
    Ingen terapi i världen hjälper om man inte kan vara helt ärlig med vad man känner och gör, det är bara slöseri med tid för alla. Man sitter bara och diskuterar runt saker men kommer aldrig till det verkliga problemet.

Mitt förslag sluta dalta med idioten och sätt ner foten... sluta vara så PK och rädd för att uppfattas som "dömande" eller "svartsjuk". Med tanke på allt fuffens din man pysslat med så skulle du behövt vara lobotomerad för att inte fatta misstankar och tro mig det VET din man mycket väl.

Det är helt OK att döma, det är så vi skiljer på rätt och fel, det är snarare alla som påstår sig vara ickedömande som är hycklare, man måste inte alltid vara PK, speciellt inte när folk kliver över dina gränser. Ibland får man faktisk vara jobbig och ställa folk mott väggen. Hur ska de annars fatta att de gör fel?
  • Anonym (suck)
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-19 03:38:15 följande:

Jag har "roat" mig med en sammanställning på de svar som kommit in i min tråd för att försöka reda ut var det lutar enligt majoriteten? Kom fram till följande: 

Tycker det finns stor anledning till oro: Ca 50 %
    Kan finnas anledning till oro men behöver ej vara så: Ca 35 %
    Inget att oroa sig för/jag måste jobba med mig själv enbart:  Ca 15 %. 

Intressant för jag hade en allmän känsla av fler tyckte jag överdrev och skulle släppa oron men när jag ser det så här så är det betydligt många fler som tycker att det verkar finnas skäl för oro.

Är inte den första och andra gruppen i stort sett samma sak, båda säger att det behöver inte vara otrohet men kan absolut vara det... så mao 85 procent tycker att det finns goda skäl för oro.

Övriga 15% som tycker du ska jobba med dig själv är förmodligen såna som själva pysslar med eller har pysslat med saker som inte tål dagsljus. Det finns gott om såna på FL.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-19 00:54:55 följande:
    Mmm så är det nog. Jag ska be om lite mer transparens och se vad det leder till. Försvar går han i nästan direkt när jag tar upp detta och det är också mycket det som gör att jag inte vet om jag vill eller vågar ta upp det igen för det känns som att det leder till spänning i vår relation. Oavsett så måste jag ta upp det igen, ska bara fundera på hur jag ska lägga fram det på bästa sätt så att det inte får motsatt effekt, vilket jag upplever att de fått de andra gångerna jag tagit upp det. 
    Nej, nej nej TS, inte "be om"... kräva!!!

Så länge öppenhet är ett val så kommer det aldrig ske.

Så länge han tjänar på att inte vara öppen så kommer han fortsätta med det.

Det är inte förrän att låta bli att vara öppen är värre för honom än att vara det som han kommer vara det.

Du måste sluta vara så naiv TS. Om han pysslar med något han inte vill du ska veta så kommer han såklart se till att du inte vet med ALLA medel för han vet lika väl som du vad som står på spel. Du kan alltså inte förvänta dig ett ärligt svar bara för att du frågar.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-20 18:40:20 följande:
    Menar du att det aldrig är ok att någon som är i ett förhållande har en förtrolig kontakt med någon från andra könet? 

Är det att dejta att bara chatta med varandra på vänskaplig nivå? (De har bara träffats en gång när min man var på jobbbesök i hennes stad och hon bor för långt bort för att de ska ses igen). 
    Ok, och om allt nu är så oskyldigt och bra varför starta en tråd om det?

Vad får du ut av att rationalisera bort något du bevisligen tycke var oroande/störande nog för att starta en tråd om det?

Tror du problemet kommer försvinna bara av att du stoppar huvudet i sanden?
  • Anonym (suck)
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-20 19:07:13 följande:
    Om det är så att han skulle varit otrogen på riktigt skulle jag absolut ångra det. Men jag tror inte alls att han varit det. Min oro handlar om vad som kan utvecklas med tiden om de fortsätter med sin förtroliga och täta kontakt. 

Om han raderat något syns det i denna app, så det skulle synas. 
    Ja, men så länge du springer runt och stoppar huvudet i sanden och till och med  tar det i försvar så kommer det garanterat utvecklas till något mer för du gör ju det väldigt tydligt för din man att du är helt ok men att han odlar paralella relationer med andra kvinnor. Med din naivitet och extrema acceptans så banar du vägen för det.

Sen kan du säkert klappa dig själv på axeln över vilken förstående och storsint människa du är men bedragen kommer du ha varit ändå (det är du redan) och din relation kommer vara förstörd oavsett.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-20 20:00:57 följande:
    Eftersom det är ett problem för mig som jag mår dåligt av. Jag kände mig väldigt osäker på vad som var rätt och fel i detta och hade ett behov av andras feedback för att hjälpa mig komma fram till hur jag ska gå vidare. Jag har blivit väldigt hjälpt av tråden och det har varit bra för mig att både läsa vad ni skriver och sen reflektera kring mina egna svar på det ni skriver. 

Problemet lär inte försvinna av att stoppa huvudet i sanden såklart och det gör jag inte heller. Jag är i full gång med att planera hur jag ska gå vidare. Jag kommer alltså att göra något, men har inte riktigt bestämt mig än för vad. Med er hjälp känner jag mig stärkt i att hantera detta på ett mer välgrundat sätt!
    Ok, det är ju bra... men detta inlägg låter ju inte direkt så utan snarare som ett försvarstal för din mans beteende.
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-20 18:40:20 följande:
    Menar du att det aldrig är ok att någon som är i ett förhållande har en förtrolig kontakt med någon från andra könet? 

Är det att dejta att bara chatta med varandra på vänskaplig nivå? (De har bara träffats en gång när min man var på jobbbesök i hennes stad och hon bor för långt bort för att de ska ses igen). 

Så lämge du förminskar och normaliserar det han gör i det absurda så kommer ingen frantida åtgärd vara speciellt effektiv utan snarare ett rungande "nja". För du låter ju inte speciellt övertygad om att han gör något fel.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-20 21:07:34 följande:
    Jag är övertygad om att han gör fel som fortsätter ha förtrolig och tät kontakt med henne trots att jag uttryckt att jag inte är ok med det. Jag vet också att hans bemötande av mig när jag konfronterade honom är fel. 

Det jag "försvarar" är att jag känner mig relativt säker på att ingen otrohet inträffat än. Jag är väl medveten om att det kan leda till det på sikt om ingen förändring sker. 
    Ok, om jag ska försöka tolka det du skriver så låter det som att du tycker det han gör inte är ok, men ändå acceptabelt eftersom han inte satt på henne än?

Kan det kanske vara så att din man oxå tolkar din reaktion så och det är anledningen till att han fortsätter? Varför skulle han sluta om du inte är tydlig med att du tycker det är oacceptabelt utan lite mer som... alltså jag gillar inte det men du har ju inte satt på henne än så...

Som flera har varit inne på, förståelse och acceptans i all ära men ibland måste man kunna säga ifrån ORDENTLIGT. Oacceptabelt är just oacceptabelt, dvs något man inte gör under inga omständigheter och inte förhandlingsbart... inte... jag gillar inte det men jag accepterar det ändå. 
  • Anonym (suck)
    Anonym (?) skrev 2022-12-28 18:19:54 följande:
    Starta en egen tråd där du kan incelgnälla hur mycket du vill..
    Eller så kan du låta bli att läsa inlägg du inte gillar
  • Anonym (suck)
    Anonym (man) skrev 2022-12-28 13:58:30 följande:

Det finns 3 olika sätt att göra ts. Ett Har du redan nämnt, men är antagligen den sista utvägen, att visa honom denna text. 

2. Du charmar honom, tar reda på hans önskemål och vad han känner att hans saknar som gör att han tittar "bakåt / annat håll" utan att han förstår att det har koppling till att han skriver med någon annan o så går du all in för att göra honom lycklig och inse att han redan har det han önskar sig alt glömmer bort den andre. 

Eller 3, du bestämmer en myskväll hemma med honom och där ni talar djupt med varandra och försöker nå varandra in till själen. Men sånt brukar bara fungera i 2 veckor typ.

Bäst är nog alternativ 2. Ni har varit tsm i 20 år och saker o ting har antagligen falnat både i känslor men också i handlingar, allt går enbart på rutin skulle jag tro.

Så bryt mönstret helt enkelt.

Och nej nr 2 handlar inte om att du ska passa upp på honom konstant, men till en början ett litet tag.. säg kanske 2 veckor och därefter säga ja lite oftare än vad du har sagt de senaste 5-8 åren till förslag som han har.

Bland det dummaste råden jag någonsin läst....eller jättesmart om man är TS partner.

Dina "råd" är detsamma som att premiera dubbelspel och göra en relation till en tävling med andra. I en frisk relation ska man inte behöva tävla med andra. Har man problem löser man dem MED sin partner och springer inte ut och skaffar sig en sidekick så fort man inte får som man vill. Att springa omkring och dalta med fega och falska människor och försöka hålla dem nödja 24/7 året runt så det inte missköter sig är lika korkat som att uppfostra barn genom att alltid ge dem vad de vill och försöka muta dem till att bete sig drägligt.... det enda man åstadkommer med det är att uppfostra bortskämda små narcissister som tror att världen kretsar kring dem. 
Svar på tråden Svartsjuk efter 20 år