• Wed 14 Sep 2022 16:09
    6704 visningar
    17 svar
    +4
    17
    6704

    Längtan efter att adoptera ett barn

    momis skrev 2022-09-14 15:27:49 följande:

    Tack för ditt svar och din åsikt.
    och nja riktigt så enkelt är det ju inte, visst skulle jag vilja rädda alla barn i världen om jag kunde på ngt sätt (vem skulle inte vilja det, men det är inte riktigt "bara" därför jag vill adoptera ett barn. jag har ju en längtan till att ha ett till barn i vår familj. Att adoptera är ju som sagt en otroligt komplex handling som inte bara bildar positiva eller negativa känslor och tankar.
    Och jo om processen börjar nu skulle barnet redan vara fött eftersom jag söker ett barn som är lite "äldre" både på grund av att det skulle passa vår familjebild bättre enligt myndigheter men också för att adoptivcentren anser att det passar oss bättre pga ålder osv osv (inte för att vi är lastgamla direkt
    Men ja det är nog ingen tanke som kommer sättas i verklighet och jag funderar på andra sätt att "stilla" min önskan om barn och min ömhet för barn som har det svårt. Genom välgörenhet eller ge av mina vårdkunskaper där de behövs i världen och även familjehem här i Sverige eller som kontaktperson osv osv. 


    Om du ser adoptionen som ett slags välgörenhet, och för att stilla din önskan om att ta hand om ett barn som har det svårt, så tycker jag inte att du ska adoptera. barn ska inte vara välgörenhetsprojekt för att ge näring till din narcissism. 

    Adoption är problematiskt på många sätt, för att man flyttar ett barn från sina rötter till en helt ny kultur, en helt ny familj och klipper alla band med barnets egna rötter. Det är inte jämförbart med din man som levt i Sverige med sin familj och fortfarande har kontaktmöjligheter med sin släkt som finns kvar i Indien. 

    Dessutom sker många adoptioner inte på ett etiskt sätt, dvs många barn är inte alls föräldralösa och  ensamma i världen, utan tas från sina familjer för att tillgodose den rika västvärldens barnlösas behov av barn.

    Vill du idka välgörenhet så är det bättre om du engagerar dig i någon organisation som ser till många/alla barns väl och ve i sitt land, eller vårt land. Inte att ETT barn ska klippas av helt från sina rötter och flytta över halva jordklotet för att DU ska få känna dig som en bättre människa och tillgodose din önskan om ett till barn i familjen.
  • Thu 15 Sep 2022 08:18
    #6
    +4
    Mimosa86 skrev 2022-09-14 18:22:00 följande:

    Vad jag hört finns det betydligt fler ofrivilligt barnlösa som står i adoptionskö än vad det finns barn att adoptera. Köerna sträcker sig flera år och du kommer aldrig få lov att ta en plats framför en ofrivilligt barnlöst par. 


    Bli fosterhemsfamilj istället :) men inte schysst att vara fertil och -ta ett barn- från en icke fertil när de finns så få barn att adoptera..


    Det stämmer.

    Och därför är det många länder samt adoptionsföreningar, tex Adoptionscentrum, som ser till att "skapa" adopterbara barn genom att ta dem från sina familjer av grumliga skäl. Ett slags människohandel helt enkelt, man tar barn från fattiga och säljer dem till rika. 
  • Fri 30 Sep 2022 10:48
    #14
    Blue Waffle skrev 2022-09-29 19:50:05 följande:

    I dagsläget kan jag bara tänka på de barn som är förädralösa i ukraina just nu, ingen familj, ingen trygghet, ingenstanns att fly. 
    Men samtidigt finns det barn i sverige som också behöver en  familj. Kontakta kommunen och fråga om möjlighten att vara familjehem, det kanske är ett första steg.


    De ukrainska barnen har redan börjat stjälas för adoption och Ukraina har infört adoptionsstop för att inte fler barn ska tas från sina familjer bara för att det går att utnyttja kaoset i landet för att tillskansa sig barn. 

    De flesta barn som kommer till Sverige kommer som tur är med sina mammor eller andra släktingar som kan ta hand om dem istället för att de ska adopteras bort till främlingar. 

    www.europaportalen.se/content/fn-troligt-att-ryssland-deporterar-ukrainska-barn-adoption

    blankspot.se/analys-adoption-ar-inte-ett-bra-satt-att-hjalpa-barn-i-ukraina/
  • Tue 18 Oct 2022 10:43
    #17
    +1
    Blue Waffle skrev 2022-10-14 21:51:25 följande:
    Det finns och fanns redan innan kriget barn som var föräldralösa och bodde på barnhem. De barnen är de som lämnas kvar för de har ingen väg ut ur landet och ingen att fly med. De barnen behöver hjälp.
    Att det sedan fnns människosmugglare som utnyttjar den situationen är vidrigt men det tar inte legitimiteten från de som behöver hjälp.
    Det bästa sättet att hjälpa föräldralösa barn i andra länder är att hjälpa dem i sitt land, även hjälpa föräldrar att behålla sina barn i den mån det är möjligt. Adoption till främmande länder är inte en rimlig lösning för att hjälpa barn. Adoption är till för att en vuxen person i väst ska få ett barn/bli förälder, inte för barnets skull. 

    Och eftersom det finns så många fler som vill adoptera än det finns barn att adoptera så finns också den djupt oetiska och korrupta vanan att "göra barn föräldralösa" i fattiga länder så att de kan adopteras till "behövande barnlösa" i rika länder. 

    Legitimiteten för denna form av människohandel/barntrafficking är redan oerhört låg. Men så länge rika vuxna ser sitt behov av att få barn som större än barns rätt att leva i sitt land med sina familjer så kommer det att fortsätta. Ofta under förvändning att man gör något gott för de stackars barnen.
Svar på tråden Längtan efter att adoptera ett barn