• Anonym (TS)

    Jag lämnar snart barnen

    Eller nä... Det gör jag inte för nog f*n kämpar man på fastän kroppen, hjärtat och själen skriker att den inte orkar mer.

    Mitt ex har sysslat med psykisk misshandel sen vi träffades. Det är egentligen först nu jag kan sätta ord på det. Det är först nu jag förstått att det faktiskt handlar om en typ av misshandel. Det är först nu jag faktiskt förstått att om man har samlag och det börjar göra vidrigt ont, man säger "nej, jag vill inte, det gör ont.". Men han håller fast en, hyschar eller säger att man ska vara tyst, och fortsätter tills han kommer. Att det faktiskt är våldtäkt. Att fastän jag säger att det gör ont, att han kör på och tar strypgrepp om halsen för han ska ju bara komma först...

    Att det jag utsatts för efter det kallas för eftervåld. Det känns skönt att sätta ord. Det släpper skulden och undran varför, vad jag gör för fel. Varför det aldrig blir bättre hur jag än vrider och vänder på allt jag säger för att låta så trevlig och välmenande som möjligt. 

    Mitt ena barn vill inte bo hos sin pappa alls. Vägrar träffa honom. Det andra barnet bor växelvist. Barnet vågar inte annat. Pappa och hans fru pratar konstant illa om både mig och syskonet. Barnet säger helt sjuka saker efter att ha varit hos sin pappa. Men värst av allt är att barnet plötsligt får kraftiga utbrott och säger om och om igen att det inte vill leva mer. Att det orkar inte finnas mer. Jag har sökt hjälp överallt. Skolan, kuratorn, BUP, soc. Har aldrig pratat illa om pappan. Aldrig berättat hur det verkligen är. Alltid utifrån barnen och vad jag ser. Enbart till soc har det funnits föräldraperspektiv och då enbart att "pappa kanske behöver lite hjälp att hitta tillbaka till det barn han inte träffar". 

    Barnen är rädda för sin pappa. Han slår dem inte, men han blir arg. Han ger dem inte mat. Han pratar skit. Ignorerar. Bryr sig inte. Låser in dem på rummet. Barnen berättade att pappa var hårdhänt när de var små. Även att han kallade dem för kärring och annat. Hotade med att skada dem om de inte lyssnade.

    Barnen vågar inte prata med någon utanför hemmet om detta. Pappan tar kontakt med alla. BUP, läkare, lärare, myndigheter o.s.v. och trycker ner mig. Ifrågasätter. Barnet får ingen vård eftersom han ringer upp och menar att det är något med mig som inte stämmer, det är inte fel på barnet. En del läkare har varit bra och tagit konflikten och sett till att barnet får hjälp. En del får vi inte ens komma till. Alla går på pappans linje, trots att jag aldrig sagt ett endaste ont ord om honom. Inte varit psykopat. Tagit del av alla barnens aktiviteter, utvecklingssamtal o.s.v.

    Jag har gjort allt för barnen i alla år. Gått med på hans krav. Skyddat dem från bråk oss emellan. Fixat så att kompisars förändrar kontaktar honom så att de kan leka där eftersom han inte klarar av det. Fixat aktiviteter och utrustning och följt med på hans veckor eftersom han vägrar. Hämtat barnen hos honom fastän jag varit rädd och utsatt för hot eftersom barnen inte får komma hem annars. Pratat väl om honom. Läst läxan extra och borstat extra noga eftersom han inte kan. Fixat alla läkarbesök på mina veckor eftersom de inte får gå annars. 

    Min 7åring vågar inte berätta för någon av rädsla för vad pappa säger när det kommer dit igen. Och jag kan inte hålla barnet eftersom jag riskerar att förlora vårdnaden helt om jag gör det. Och för att pappan skrämmer barnet när de väl ses. Det äldre barnet bryr sig pappa inte om. Och nu pratat han skit in det äldre barnet till det yngre också. Pappa har till och med erkänt till soc att han tagit hårt i barnet och utsatt det för fysisk bestraffning - ändå händer inget. Från någon. Varför? 

    Nu har vi kommit till en punkt där jag inte längre blir trodd på. Pappan talar för sig, förminskar och förgör mig bit för mig. Ingen ser när han knackar på dörren och jag gömmer mig i panik i sovrummet. Inget var där när han höll fast mig. Ingen kan vittna om när han skrek åt mig om och om igen.

    Jag orkar inte mer. 

  • Svar på tråden Jag lämnar snart barnen
  • Anonym (In)

    Jag förstår inte riktigt, du säger att ingen tror på dig, samtidigt som att du aldrig berättat för någon hur han är?
    Du måste börja berätta. Du kan även samla bevis, tex spela in alla samtal på mobilen.

  • Anonym (All styrka ts)

    All styrka ts!

    Jag och ingen här på familjeliv är jurister, eller psykologer. Och det är just det jag tror du behöver - en jurist! Dokumentera ALLT ALLT ALLT som händer - spela in alla samtal, försök ta alla konversationer via sms/messenger och spara ALLT. 


    Ifall du inte har råd med en jurist, kan du få låna pengar från familj eller vänner? 

    Vänd dig vården för att få någon att prata med. Och via soc kanske du kan få hjälp med avlastning om det nu blir så att du får ensam vårdnad till sist.

  • Anonym (why)

    Förstår inte varför du säger att du ska lämna barnen i allt detta?

  • Anonym (jk)

    Du skriver att du aldrig har berättat för Soc eller någon annan hur det ligger till, så vad menar du med att du inte blir trodd? De vet ju inget. 
    Tala om hur det ligger till

  • Anonym (TS)

    Förstår att det blev förvirrande. 

    Mellan 2015-2019 hade vi flera kontakter med socialtjänst, advokater, läkare, psykologer. Flera orosanmälningar. Massor som hände och jag kämpade så mycket för barnen. Försökte verkligen ta hjälp och fick bra stöd. Det hjälpte inte i slutändan. Han fick växelvist boende och gemensam vårdnad. Efter det har jag undvikit honom så mycket jag bara kan. Äldsta barnet slutade träffa honom (försökte uppmuntra men pappan hade inget intresse).

    Det är först nu, när yngsta börjar må dåligt som allting rullar igång igen. Kontaktade BUP för att få stöd, nämnde inte pappan. Pappan ringde upp dem och meddelar att han inte ser några problem. Skriver till skolkuratorn istället men då bokar han möte med denne och beskriver stor oro för mitt psykiska mående och att det påverkar barnen. Han kontaktar läraren och får det att låta som att jag undanhåller information från honom och försvårar hans delaktighet.

    Jag har några bevis. Men absolut inte tillräckligt. Min familj betalar en advokat om jag vill, så det är ingen fara. Men jag är så rädd för att han vinner. Han kommer ta barnen och flytta härifrån då. Eller ja, det ena barnet. Det andra vill han ju inte ha. 

  • Anonym (Eva)

    Jag tycker du ska säga upp kontakten med pappan och inte låta barnen umgås med honom. Har du råd så sök hjälp privat för ditt barn även om du bara har råd med ett psykologbesök i månaden så är det bättre än inget. 

  • Anonym (jk)
    Anonym (TS) skrev 2022-09-14 19:59:57 följande:

    Förstår att det blev förvirrande. 

    Mellan 2015-2019 hade vi flera kontakter med socialtjänst, advokater, läkare, psykologer. Flera orosanmälningar. Massor som hände och jag kämpade så mycket för barnen. Försökte verkligen ta hjälp och fick bra stöd. Det hjälpte inte i slutändan. Han fick växelvist boende och gemensam vårdnad. Efter det har jag undvikit honom så mycket jag bara kan. Äldsta barnet slutade träffa honom (försökte uppmuntra men pappan hade inget intresse).

    Det är först nu, när yngsta börjar må dåligt som allting rullar igång igen. Kontaktade BUP för att få stöd, nämnde inte pappan. Pappan ringde upp dem och meddelar att han inte ser några problem. Skriver till skolkuratorn istället men då bokar han möte med denne och beskriver stor oro för mitt psykiska mående och att det påverkar barnen. Han kontaktar läraren och får det att låta som att jag undanhåller information från honom och försvårar hans delaktighet.

    Jag har några bevis. Men absolut inte tillräckligt. Min familj betalar en advokat om jag vill, så det är ingen fara. Men jag är så rädd för att han vinner. Han kommer ta barnen och flytta härifrån då. Eller ja, det ena barnet. Det andra vill han ju inte ha. 


    Vem har gjort alla orosanmälningar? 

    Har du mått dåligt psykiskt eller hittar han på?
  • Anonym (TS)
    Anonym (jk) skrev 2022-09-15 13:52:44 följande:
    Vem har gjort alla orosanmälningar? 

    Har du mått dåligt psykiskt eller hittar han på?
    Skolan, vänner och familjer, en föräldra/barnpsykolog jag gick till när barnen mådde dåligt som små.

    Har absolut mått dåligt periodvis. Men inte så som han beskriver (att jag är mer eller mindre störd). Mådde dåligt när mina föräldrar gick bort. Mådde väldigt dåligt i vår relation men han våldtog mig regelbundet och jag var ständigt utsatt för hans trakasserier och skitsnack så kanske inte helt konstigt.

    I övrigt är jag en stabil, frisk och glad person. Vilket även barnen säger i utredningarna. Mamma är trygg, sprallig och mysig.

    Men ja.. Just nu mår jag ju inte så bra. 
  • Anonym (jk)

    Låt barnen berätta för BUP och Soc att dom inte vill bo hos pappan så löser det sig. Dom tar hänsyn till vad barnen vill och säger. Då har du även större chans att få ensam vårdnad om du ansöker om det.

    Jag hade nog även tagit möjligheten till en advokat och då får pappan gå via advokaten om han vill något så du inte behöver ha kontakt med honom.

    Som det är nu så lyckas han skrämma dig till tystnad och samtidigt få dig att framstå i dålig dager. Det verkar som om det handlar om någon maktkamp för honom när det borde handla om era barns bästa. Sorgligt att vuxna människor kan bete sig så vidrigt.

  • Anonym (gg)

    Tuff situation, det låter som han har en personlighetsstörning. Det är viktigt att du dokumenterar allt om det går. Börja skriv dagbok. Spela in alla samtal med honom. Gärna barnen med, men helst utan att de märker det. Försök hitta en jurist i familjerätt som är van att hantera svartmålning av en förälder och kontakta denne när du har samlat lite bevis. Bevis för att han verkar manipulativ.

  • Anonym (A)
    Anonym (gg) skrev 2022-09-15 14:23:35 följande:
    Tuff situation, det låter som han har en personlighetsstörning. Det är viktigt att du dokumenterar allt om det går. Börja skriv dagbok. Spela in alla samtal med honom. Gärna barnen med, men helst utan att de märker det. Försök hitta en jurist i familjerätt som är van att hantera svartmålning av en förälder och kontakta denne när du har samlat lite bevis. Bevis för att han verkar manipulativ.
    Håller med
Svar på tråden Jag lämnar snart barnen