Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

    Ledsen efter valet

    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-16 22:39:55 följande:
    Självklart är det problematiskt, det som blir avgörande är ju parternas förmåga att resonera sakligt i syfte att nå lösningar i samförstånd som gangar båda parter i ett större sammanhang.

    För mig är det hur enkelt som helst att förstå att L och SD kommer lösa detta ofantligt mycket bättre än den röd-grön-komunisktiska röran, toppat med en helt labil och känslostyrd rödhårig donna, någonsin klarade av.

    Den som lever får se.

    Bara det faktum att de nu (snart) styrande har något annat mål än att med alla medel och på alla sätt utestänga ett av de större partierna från inflytande gör ju att de redan från start har ett betydligt bättre utgångsläge.
    Att stänga ute ett litet sketet 4-5% extremistparti är på alla sätt mycket rimligt och genomförbart jämfört mot att försöka stänga ute ett 20% parti....
    Jag uppfattar det som att de brun-blåa har haft som mål att med alla medel och på alla sätt utestänga S och C och MP och V - elelr helt enkerl alla partier som inet vill ha med SD att göra.

    S är ett parti som är betydligt större än SDs tidigare 17% och nu dryga 20%

    Redan förra valet ylade SDs företrädare och förepråkare att SD inte skulle utestängas pga sin storlek och sin ökning, men det gäller enligt SDs förespråkare inte för de partier som SD ser som motståndare.

    Men det sagt så är det det du som vanligt att SDs förepråkare ylar om att andra nte får göra det de själva gör - en del av den bruna propagandan: att tillskriva och fördamma andra för det de själva gör.Kräks

    Om alla partier inte fritt får välja vilka de vill samarbeta med så skulle det enligt SDs logik ständigt vara en S-regeringen eller i alla fall vara en regering som har S som regeringsunderlag.

    Så SDs vurmares princip om att respektera ett 20%s parti är inget annat än sk*tsnack som de själva inte ställer upp på.
  • Padirac
    Anonym (XXX) skrev 2022-09-27 07:54:14 följande:
    Fast det GICK ju inte länge, för att vänstern valde att öppna upp för okontrollerad invandring. Och då går ju de offentliga kassorna åt, när de ska delas på så många (vi har 800 000 invandrare i Sverige som inte försörjer sig själva, utan lever på skattepengar i någon form).

    Vi har även tagit emot invandrare från sådana kulturer där det är status att ha många barn, vilket gör att deras befolkningar i Sverige ökar lavinartat. Och den nya generationen som växer upp kommer inte heller ut i arbetslivet, då flickorna gifts bort runt 15-årsåldern (och i sin tur föder många barn) och pojkarna ofta söker sig till kriminalitet för att få snabba pengar utan att behöva arbeta för dem. 

    Vilket innebär att det blir MINDRE resurser för våra egna fattiga, hemlösa, arbetslösa, sjuka, personer som bor på olika institutioner o.s.v.. Så även om högern skulle vilja dra åt bidragskranen, så kan det bli MER till varje behövande ändå, om de samtidigt stoppar invandringen.

    Kan du verkligen inte förstå att det är så det hänger ihop?
    Du verkar vara missledd och lurad av någon - det förhåller sig i sak i mycket tvärt mot vad du skriver om vem som infört vad.

    Regeringen FR öppnade upp för en oreglerad arbetskraftsinvandring och spårbyte

    Regeringen SL ströp asylrätten till EUs miniminivå

    Regeringen MA har skärpt kraven för arbetskraftsinvandring.
  • Padirac
    Anonym (XXX) skrev 2022-09-27 09:08:57 följande:
    Ja, det stämmer att Reinfeldt var ett konstigt undantag. Jag har aldrig fattat hur kan kunde få den makten i M, för inte en enda moderat jag har pratat med (och jag känner många fast jag själv är Sd) har hållit med Reinfeldt på den punkten. Men det var väl den allmänna hjärntvätten då, att om någon var positiv till invandring så vågade ingen annan säga emot, för då hade den personen blivit kallad "rasist" och kanske till och med utesluten ur sitt parti. Så de muttrade bara bakom ryggen i sällskap med Sd:are - som de kunde lita på! :)

    Maggan hann sitta så kort tid, att vad hon gjorde knappast hann ha någon betydelse. Och om hon hade vunnit valet igen, så hade alla hennes försök att hålla efter invandringen, verkställa fler utvisningar, få fler i arbete o.s.v. - ändå bara motarbetats av Mp och V.
    www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/06/skarpta-regler-for-arbetskraftsinvandring-trader-i-kraft/
    Pressmeddelande från Justitiedepartementet
    Skärpta regler för arbetskraftsinvandring träder i kraft

    Publicerad 01 juni 2022


    I dag träder de nya skärpta reglerna för arbetskraftsinvandring i kraft. De nya reglerna syftar till att motverka utnyttjande av arbetskraftsinvandrare. Nya regler införs även i syfte att attrahera och behålla internationell kompetens samt för att motverka kompetensutvisningar.


    För att motverka att arbetskraftsinvandrare utnyttjas på svensk arbetsmarknad införs krav på ett anställningsavtal för att beviljas arbetstillstånd. Vidare kan arbetsgivare bli skyldiga att anmäla om anställningsvillkor förändras för att motverka att oseriösa arbetsgivare försämrar villkoren efterhand. Även ett försörjningskrav införs vid anhöriginvandring kopplat till arbetskraftsinvandring.


    – Människor ska inte utnyttjas på svensk arbetsmarknad, det strider mot våra mest grundläggande värderingar, säger integrations- och migrationsminister Anders Ygeman.


    Med de nya reglerna tillkommer ett nytt uppehållstillstånd för vissa högkvalificerade personer som vill söka arbete eller undersöka förutsättningarna för att starta näringsverksamhet i Sverige. För att motverka kompetensutvisningar införs bland annat en möjlighet att avstå från att återkalla tidsbegränsade uppehållstillstånd för arbete om bara mindre avvikelser har skett från villkoren för arbetstillstånd.


  • Padirac
    Anonym (XXX) skrev 2022-09-27 09:08:57 följande:
    Ja, det stämmer att Reinfeldt var ett konstigt undantag. Jag har aldrig fattat hur kan kunde få den makten i M, för inte en enda moderat jag har pratat med (och jag känner många fast jag själv är Sd) har hållit med Reinfeldt på den punkten. Men det var väl den allmänna hjärntvätten då, att om någon var positiv till invandring så vågade ingen annan säga emot, för då hade den personen blivit kallad "rasist" och kanske till och med utesluten ur sitt parti. Så de muttrade bara bakom ryggen i sällskap med Sd:are - som de kunde lita på! :)

    Maggan hann sitta så kort tid, att vad hon gjorde knappast hann ha någon betydelse. Och om hon hade vunnit valet igen, så hade alla hennes försök att hålla efter invandringen, verkställa fler utvisningar, få fler i arbete o.s.v. - ändå bara motarbetats av Mp och V.
    Det är mycket osanningar som sprids av SDs vurmare och andra som är MOT asylanter och invandrare - debatten skulle  må bättre av fakta och saklighet, 

    Det finns väl ett parti i riksdagen som är MOT asylanter och invandrare.
    Det betyder inte med nödvändighet att andra partier är FÖR asylanter och invandrare.

    I fråga om S finns det historiska data som visar att de försöker anpassa migration, asylmottagande och arbetskraftsinvandring till rådande omständigheter och de har kört over MP i fråga om detta minst en gång.

    I fråga om M  - se dessa motioner från M daterad 1990

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/invandrar--och-flyktingpolitiken_GE02Sf617

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/invandrar--och-flyktingpolitiken_GE02Sf609

    tidigare syn från M och förändringen med AKB/UK  och sedan vändning till SDs inför årets val de försöker att attrahera väljare med samma grundsyn som SDs väljargrupp

    www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1466105/FULLTEXT01.pdf

    "2.1 Öppna gränser När Moderaterna satt i regeringsställning 2014 menade man att politiken som skulle göra skillnad var öppenhet och den borde bevaras. Under denna tid drev Moderaterna en distinkt liberalisering av migrationspolitiken och den fria rörligheten som var belägen inom EU var essentiell för Sveriges ekonomi. Trots att arbetskraftsinvandringen blev en stor del av Sverige 1989 menade Moderaterna att Socialdemokraterna bedrev en restriktiv migrationspolitik. När Alliansen fick makten kom detta att ändras och man ville att budskapet skulle spridas till grannländerna (Dagens nyheter, 2014).

    Moderaternas tidigare statsminister, Fredrik Reinfeldt, betonade att det inte existerade en svensk borgerlighet som innefattar Sverigedemokrater. Alliansen delar inte samma uppfattning när det kommer till migrationspolitiken där Sverigedemokraterna i sin kärna enbart har ett syfte, att minska invandringen. I sin sista ämbetsperiod gjorde Reinfeldt den generösa invandringspolitiken till en politisk profilfråga. Detta skedde genom att Moderaterna först ingick ett humanistiskt samarbetsavtal med Miljöpartiet för att isolera Sverigedemokraterna så gott som det bara gick. Vidare gick Moderaterna in till val på EU:s mest öppna och kostsamma flyktingpolitik. Under Reinfeldts regeringstid kom Sverige att utveckla sig till det land i EU som tog emot överlägset flest asylsökanden och flyktingar.

    ...

    Julia Klingberg (M), ansåg att om man förbjuder flyktingars rörelsefrihet så kunde det leda till svårigheter för nyanlända att försörja sig och interagera i det nya samhället. En tid där främlingsfientliga strömmar spred sig över hela Europa kom att bli ett hot för den humana syn på migrationen. Kapacitet och socioekonomiska strategier var faktorer som krävdes för att Sverige skulle ha möjligheten att ta emot alla flyktingar och migranter som lyckades ta sig över medelhavet. Klingberg menade att människor tidigare hade lyckats integrera i det svenska samhället och att det därför inte skulle finnas någon anledning att det inte skulle fungera igen. Vidare menar hon att den bild media givit, att människor som kommer från andra länder inte vill eller kan integrera i det svenska samhället är ett problem för integrationen. Dessutom hävdade Klingberg att det var Moderaternas ansvar, som största opinionsparti, att få stopp på denna mediebild (Nyheter 24, 2015).

    ...

    “Alliansen anser att Sverige blir bättre om fler flyttar hit för att bygga en bättre framtid. och jobba. Vi har därför öppnat för arbetskraftsinvandring. Alliansens och Miljöpartiets överenskommelse har inneburit steg mot en ökad rörlighet och en ökad öppenhet mot omvärlden. Reformen har skapat fler vägar in i Sverige och underlättat rekryteringen för företag. Arbetskraftsinvandring leder till att ännu fler nya jobb kan skapas i Sverige. Arbetsgivare har hela världen som rekryteringsområde.” (Alliansens valmanifest, 2014:52).

    ...

    “För Moderaterna är det naturligt att bejaka öppenhet mot omvärlden – och samtidigt slå vakt om Sveriges nationella intressen genom en reglerad invandring. Självklart måste vi ta vår del av ansvaret för människor som far illa i en trasig värld. Men vi måste också ta det fulla ansvaret för hur det sedan går här i Sverige. Det innebär att vi måste göra den svåra avvägningen mellan vad vi kan bidra med – och vad vi klarar av. Detta har vi aldrig på allvar tänkt igenom i Sverige. Den gamla migrationspolitiken fungerade inte. Den nuvarande är tillfällig och inkonsekvent formulerad. Det är därför hög tid att vi tar tag i och får på plats en långsiktigt hållbar migrationspolitik.” (Moderaternas valmanifest, 2018,14). “Sveriges migrationspolitik måste vara stram under lång tid framöver. Det ska vara skillnad mellan ja och nej. Ett nej innebär att man snabbt ska återvända. Ett framväxande skuggsamhälle, där människor stannar kvar utan tillstånd, är oacceptabelt och ohållbart.” (Moderaternas valmanifest, 2018:14)."
  • Padirac
    Anonym (Tina T) skrev 2022-09-27 19:50:56 följande:
    Padirac, ja fast nu vill ju M regera med stöd av SD vilket leder till att de inte kan följa vad du länkar till. Vill du säga att Moderaterna är rena, eller vad? 
    Jag säger att många påståenden i denna tråd är fulla av osanninga, falska uppgifter och missledande påståenden om än det ena och än det andra.

    I fråga om M har deras syn radikaliserats då SD gjort entre och tagit en del av högerrösterna som befunnits på den främlingsfientliga delen av Ms tidigare väljarunderlag.  Utan anpassning till och stöd från SD kan inte M nå regeringsmakten, enligt deras egen analys om jag förstått det rätt, samtidigt har det historiskt funnit en del i ett brett M som delar vissa uppfattningar med SDs politiska strävanden.

    Min personliga uppfattning är att SD och ett samarbete med SD är smutsigt med tanke på den ideologiska hemvist SD har har och fortfarande har.  Jag tror inte att UK eller EB förmår hålla SD stången och att de i sin strävan efter att få bilda regering gett sig in i en eftergiftspolitik som många borgerliga väljare inte känner att de vill stå för.  SD är mot invandrare, inte invandring - och det är mer än en hårfin skillnad. SD ger uttryck för en etnonationalistisk grundsyn där de fortfarande har samma idelogiska bagage som då de grundades av BSS, fascister, nazister och vitmakt med ett principprogram siom bygger på fascisten/nazister Per Engdahls nyfascistiska program.
  • Padirac
    Anonym (Tina T) skrev 2022-09-27 20:01:57 följande:
    Enligt Nooshi D och Daniel S har de fattat det själva nu. Kanske får de tillbaka min röst, kanske inte. Beror helt på hur de kommer att prata. Mitt tips är att lägga ner allt snack om vita kränkta män eller arga män på landsbygden (Aftonbladets Anders Lindberg använde det senaste ännu idag vid riksmötets öppnande) och fokusera på medborgare och vad medborgarna behöver, oavsett kön och eventuella känslotillstånd.
    Sokolnicki sa att SD måste sluta spela offer eftersom folk pratar med dem nu. Undrar vad hon har att säga till alla offer för skjutningar och sprängningar i orten. "Sluta spela offer, vi pratar ju om er rädsla och sorg nu, det är inte 2015 längre" . 
    Det är ju inte SDare som blir skjutna så det är (mer än lite) magstakrt av dig att jämföra SDs representanter och de gängkriminellas dödsoffer.

    SD kommer inte att sluta vara offer och spela på att vara orättvist utsatta av de som riktar kritik mot deras handel och vandel, deras politi, deras ideologi och deras företrädare.  Offerskapet är den del av det som gett dem poitisk framgång som 'underdogs' och 'mot eliten' - missnöjespartier behöver gnälla och vira in sig i så många offerkoftor som de kan
  • Padirac
    Anonym (Tina T) skrev 2022-09-27 20:25:00 följande:
    Ja, det förstod jag att du tycker. Klart det är smutsigt, Anders Lindberg upplyste också om att SD:s talman är kreationist och han anser att alla på den sidan som ska bilda regering är "clowner". 

    Det kan man tycka.

    Jag vill gärna att arbetet med att vända utvecklingen påbörjas. Då partiledaren för partiet jag röstade på den här gången (L) sa att det tar 10 år minst att vända utvecklingen enligt vagt definierade poliser som han tydligen talat med men nämnde att han vill sitta i regering kan jag nog betrakta mig själv som grundlurad.

    Hoppet lever om en politik mot våldet värd namnet, sen struntar jag fullständigt i vem som genomför den. Det måste upp på dagordningen i vad som prioriteras. Nu måste läppbekännelsens tid vara över. 
    Också UK sade i en intervju i P1s Lördsgaintervju att det tar minst 10 år att vända utvecklingen och att inget parti och ingen regering hade kunnat förändra situationen under andra halvan av 2010-talet och att det för honom handlade om att påböja arbetet med förändring genom ny politik. Nu är kanske P1s lördags intervju för nyansera för valfläsk och många som inte förstår hur regerings och riksdagsarbete och myndighetsarbete går till kan nog komma att känan sig grundlurade.  Det har sagts att en del av de saker som föreslagits i valröreslen från de brunblå kan kröva grundlagsöndringar och det är inte gjort under en mandatperiod.  Lagskärpningar och resurser för brottsbekämpning har skett i fler steg redan med de tidigare regeringarna och vad mer de brunblå hade kunnat göra är väl inte helt klart. Det är mest stora ord om att inget gjorts fast de vet att de drar en lögn i valrörelsen. 

    Du kan nog känna dig grundlurad om du inte känner till hur det svenska samhället fungerar och styrs med lagar och myndigheter.   
  • Padirac
    Anonym (Mx) skrev 2022-09-27 19:51:38 följande:
    Det är väl märkligt ändå, att demokrati bara är eftersträvansvärt när det tippar åt rätt håll.

    Vänstersidan har ägnat alltför mycket tid åt att försöka brunsmeta högersidan, istället för att prata om sina egna frågor.
    Det var väl SD och deras företrädare och vurmare som ropade om att DÖ och JA var odemokratiska och att det var valfusk och att då SD var det parti som vuxit mest borde de vara de som fick bilda regering och att riksdagens arbete med att välja statsminister som bildar regering var odemokratiskt. 

    Att kritisera SD är inte odemokratiskt, att kritisera partier som samarbetatr med SD öär inte odemokratiskt, att inte samarbeta med SD är inte odemkratiskt. - det hela är samma gnäll från SDs försvarare då de inte får sprida sin sk*t oemotsagda,  i en demokrati kan och ska olika ståndpunkter diskuteras och arrgumenetras för/mot.
  • Padirac
    Anonym (Tina T) skrev 2022-09-27 20:28:38 följande:
    Jag jämför inte dödsoffren, då har du inte läst tråden. Jag jämför 10-15 års förminskanden från mediehusen sida av oss som bor i orten eller i närheten av orten och är rädda. Vi har röstat både SD och Nyans. Jag själv röstade som sagt L för att jag inte kunde med att rösta S, V eller MP efter alla deras påhopp.
    Det är klart att du jämför dmed dödsoffren - det står i ditt inlägg klart och tydligt
    Anonym (Tina T) skrev 2022-09-27 20:01:57 följande:
    Enligt Nooshi D och Daniel S har de fattat det själva nu. Kanske får de tillbaka min röst, kanske inte. Beror helt på hur de kommer att prata. Mitt tips är att lägga ner allt snack om vita kränkta män eller arga män på landsbygden (Aftonbladets Anders Lindberg använde det senaste ännu idag vid riksmötets öppnande) och fokusera på medborgare och vad medborgarna behöver, oavsett kön och eventuella känslotillstånd.
    Sokolnicki sa att SD måste sluta spela offer eftersom folk pratar med dem nu. Undrar vad hon har att säga till alla offer för skjutningar och sprängningar i orten. "Sluta spela offer, vi pratar ju om er rädsla och sorg nu, det är inte 2015 längre" . 
  • Padirac
    Anonym (Tina T) skrev 2022-09-27 20:42:36 följande:
    Padirac. Du vet så lite om mig. Du är så väldigt arrogant. Du tar inte till dig av att jag berättar att du inte läst det jag skrivit tidigare i tråden. Det jag menade var att det av L:s politik jag gillade nog får vika undan för annat och därför känner jag mig lurad. Jag berättar detta för eventuella andra som följer tråden men är väldigt ointresserad av att få pisk av nån som söker ännu en vit clown att dansa runt lite med. Hejdå Padirac. 
    Jag har inte läst alla din inlägg eller alla inlägg i tråden,  jag har svarat på en del inlägg och du har svarat på en del av mina inlägg.

    Jag har ingen aning om vad du anser om det ena eller andra - om du känner dig lurad av någonting annat än det jag skrev att en del (och du) kunde känna sig lurade av pga okunskap så är jag intresserad av att veta hur du tänker och känner om vad det nu är.
Svar på tråden Ledsen efter valet