Hur få till ADHD utredning som vuxen?
Ok ni där ute... Jag behöver lite hjälp och förslag. Jag och psykologen på min vårdcentral har kämpat flera månader för att få till en AHDH utredning för mig. Men trotts att psykologen tycker att det är solklart att jag har ADHD och behöver få hjälp och stöd så får vi avslag på varenda remiss.
En mottagning meddelade att de höll med psykologen om hans utvärdering att efter vad de kunde läsa i remissen så var det solklart men de hade för högt patient tryck för att kunna ta emot mig.
Nästa meddelade att om det var så som han beskrev det i remissen borde jag ha problem med alkohol eller drogmissbruk så de ställde sig frågande till att jag inte hade det eftersom jag saknade missbruksproblematik. När psykologen överklagade det så fick han en lista med frågor att ställa mig, om min barndom, min skolgång och sist på listan kom frågor om jag hade haft destruktiva förhållanden. Vi svarade långt och ingående med exempel från min skolgång och barndom som visade på att jag haft det hela livet. Sen svarade vi lite kortfattat att ja jag har haft destruktiva relationer men idag är jag i en väldigt bra relation.
Då blev svaret att de inte trodde det var ADHD utan PTSD efter de dåliga relationerna... Psykologen lyfte det då till sin chef och de har försökt titta på alternativa vägar för att se till så jag får hjälp. Den bistra sanningen är att jag mår sämre och sämre, kämpar mer och mer för att klara av vardagen och får fler och fler meltdowns. Det är fruktansvärt tröttande och krävande och energin det tar gör mig tröttare och ju tröttare jag är desto svårare är det att hålla ihop.
Idag meddelade min vårdcentral att de uttömt alla vägar, de vet inte hur de skall hjälpa mig. Och här sitter nu jag och vet inte vad jag skall ta mig till...
Man kan gå via privat vård, eller göra en utredning i Danmark utan väntelista, men det kostar ca 30 000 som det heter att jag skall få tillbaka från försäkringskassan men dels så har jag inte de pengarna och dessutom så litar jag inte riktigt på att man får tillbaka de pengarna utan bråk... och orkar inte bråka...
Så innan jag kontaktar missbruksenheten och frågar om missbruk av nässpray och coca cola räcker eller om jag behöver ha värre missbruk för att de skall skicka mig på remiss. Eller ringer psykakuten och frågar om att gå in i saker (som väggar och soffor) konstant för att jag glömmer av var de står räknas som självskadebeteende och om de kan ge mig remiss.
Ja innan jag gör något av de sakerna tänkte jag fråga er där ute, framförallt ni som har erfarenhet av situationen. Vart kan ni tipsa mig om att vända mig?
Jag bor i Västra Götaland och det är Sahlgrenska som gett mig avslag två gånger....