• Elviram

    Bedrägeri och inkasso

    Hej!
    Jag hade behövt hjälp med en fråga. Jag fick i veckan ett inkassokrav gällande en beställning från Zalando som jag själv inte har gjort.jag har varit i kontakt med både zalando och inkasso företaget samt gjort en polisanmälan som jag nu fått och ska skicka till företagen. Men polisen la ner förundersökning lika snabbt som dem öppnade upp den. I beslutet on nedläggning står det att målsägaren får bestrida fakturan. Finns det en risk att jag måste betala för att förundersökning är nerlagd?

    Motiveringen till nerläggning var att brottet skett för lång tid tillbaka, vilket var i mitten av juni 

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Bedrägeri och inkasso
  • CyniskOptimist

    Av det lilla jag vet om sådant, så lär det nog bli en civilrättslig tvist som eventuellt kan gå till tingsrätten. Detta KAN resultera i rättegångskostnader och dylikt.

    Så beroende på beloppet så kan det vara betydligt mindre huvudvärk att betala skiten. Och sedan ta bort eventuellt konto på Zalando, byta lösen på mail, Googlekonto etc. O h nytt bankID. 

  • me33

    Du ska ha beställt något i Juni, som inte kom? 

    Men nu får du ett inkasso-krav?

    Det är märkligt länge. Kan du bevisa att du ej mottagit paket/hämtat ut det?

  • Mascaraklumpar

    Nej, normalt är det företaget som får stå för kostnaden, däremot måste du uppmärksamma den på att du inte beställt varorna (vilket du ju har gjort). Det är företaget som är utsatt för bedrägeri och det är också förmodligen företaget som gjort det möjligt för ett bedrägeri att ske (dvs de har tagit en risk genom att skicka ut varor utan att förvissa sig om beställarens identitet). 


    Är det så att det finns omständigheter som gör att det tydligt är ditt eget fel (tex att du tappat din telefon med bank-id OCH lösenord till bank-id och att bedragaren använt sig av detta) så kan du däremot åka på att betala det.

  • Mascaraklumpar
    me33 skrev 2022-09-16 11:27:38 följande:

    Du ska ha beställt något i Juni, som inte kom? 

    Men nu får du ett inkasso-krav?

    Det är märkligt länge. Kan du bevisa att du ej mottagit paket/hämtat ut det?


    Det är inte märkligt om tjuven fått fakturorna till den mailadress de uppgav vid köpet och zalando väntat tills nu med att lämna över till inkasso. Bevisbördan ligger normalt inte på TS här utan det räcker med att hon uppger för de inblandade företagen vad som hänt. 
  • Elviram
    Mascaraklumpar skrev 2022-09-16 12:36:36 följande:

    Nej, normalt är det företaget som får stå för kostnaden, däremot måste du uppmärksamma den på att du inte beställt varorna (vilket du ju har gjort). Det är företaget som är utsatt för bedrägeri och det är också förmodligen företaget som gjort det möjligt för ett bedrägeri att ske (dvs de har tagit en risk genom att skicka ut varor utan att förvissa sig om beställarens identitet). 


    Är det så att det finns omständigheter som gör att det tydligt är ditt eget fel (tex att du tappat din telefon med bank-id OCH lösenord till bank-id och att bedragaren använt sig av detta) så kan du däremot åka på att betala det.


    Tack för ett jättebra svar! 
Svar på tråden Bedrägeri och inkasso