• Mikaelamini

Spärrat bankkonto.

Hej! Har fått mitt konto spärrat för ca 2 veckor sedan. Har försökt få det tillbaka men utan resultat. Det verkar vara permanent avslutat nu vilket inte stör mig egentligen. Men HUR får jag barnbidraget/föräldrarpenning/lön nu? Ska ringa försäkringskassan imorgon men någon här kanske varit med om något liknande? Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Spärrat bankkonto.
  • Anonym (account)
    Anonym (M) skrev 2022-09-22 14:47:23 följande:

Då borde ju banken givit mig den informationen när jag väl gick dit och pratade med dom, och undrade vad som hade hänt? Man sade ingenting om någonting sådant. Det hade ju varit betydligt lättare att förstå logiken i, om där då varit att man misskött kontot på något vis. Att dom kan peka på, ja här och här. Därför stängde vi ner kontot.
    Utan den anledningen man gav mig, var att det inte funnits någon aktivitet på kontot på länge, vad rör pengar in och ut ifrån kontot. Man sade att kontot kan återaktiveras den dagen jag exempelvis får en inkomst igen av något slag. Banken bedömer att jag inte är i ett behov av ett bankkonto, och då får dom avsluta eller neka. BankID är inget som dom har en laglig skyldighet att se som en nödvändighet för en kund. 

Men ja. Jag ska pallra mig dit på ett inbokat möte med min personliga ombud ifrån kommunen, så får vi se. Blir det fortsatt stop på att återaktivera kontot, så får jag kolla på att öppna ett nytt konto hos en annan bank. 

Det jag berättar är internt, man berättar inte åt kund om skötselkod, dom tittar på den när du söker lån osv. Men du kan inte se den.
  • Anonym (M)
    Anonym (account) skrev 2022-09-22 22:47:46 följande:
    Det jag berättar är internt, man berättar inte åt kund om skötselkod, dom tittar på den när du söker lån osv. Men du kan inte se den.

Jag menade inte att jag önskar se dom där skötselkoderna i sig, utan menade bara att det hade upplevts mer logiskt. Om man hade gett en sådan förklaring. Att där existerat händelser som enligt banken motiverar ett avslutande av kontot. Övertrassering skedde vid 2 eller 3 tillfällen under ett år då jag var 21. Men aldrig sedan dess. Har haft en kredit hos dom för länge sedan, som sedan över 10 år är betald och avslutad. Så jag vet ärligt talat egentligen inte vad som skulle kunnat ha triggat några eventuella skötselkoder, som då tillslut skulle ha triggat till en stängning av kontot. Ja, annat än vad man då gav som anledning till mig. Att man egentligen anser att där inte finns ett behov för mig att ha ett bankkonto som kund hos dom. Pga att där inte varit någon aktivitet på flera år. BankID räknades inte, och ett behov av ett motiverar inte ett behov av ett bankkonto. Enligt deras lagliga obligationer. Fnurrade man på sanningen med det eller? 

Men detta klarnar väll förhoppningsvis vid mötet framöver. 

• Anonym (account)
    Anonym (M) skrev 2022-09-23 15:46:33 följande:

Jag menade inte att jag önskar se dom där skötselkoderna i sig, utan menade bara att det hade upplevts mer logiskt. Om man hade gett en sådan förklaring. Att där existerat händelser som enligt banken motiverar ett avslutande av kontot. Övertrassering skedde vid 2 eller 3 tillfällen under ett år då jag var 21. Men aldrig sedan dess. Har haft en kredit hos dom för länge sedan, som sedan över 10 år är betald och avslutad. Så jag vet ärligt talat egentligen inte vad som skulle kunnat ha triggat några eventuella skötselkoder, som då tillslut skulle ha triggat till en stängning av kontot. Ja, annat än vad man då gav som anledning till mig. Att man egentligen anser att där inte finns ett behov för mig att ha ett bankkonto som kund hos dom. Pga att där inte varit någon aktivitet på flera år. BankID räknades inte, och ett behov av ett motiverar inte ett behov av ett bankkonto. Enligt deras lagliga obligationer. Fnurrade man på sanningen med det eller? 

Men detta klarnar väll förhoppningsvis vid mötet framöver. 

Det handlar inte om aktivitet, jag o mitt ex har ett gemensamt konto, vi bägge har ringt, bett om avslut av detta konto. men helt omöjligt, vi glömde sedan av detta konto, efter drygt 15 år, noll i aktivitet, helt plötsligt ser jag pengar där, flyttar över pengarna då jag har flera konton annars. Mitt ex ringer banken, där framkommer att det är det gemensamma konto, hon ringer mig, jag kan bara skratta, men flyttar tillbaka pengar o hon för över det i sin tur. 

Jag har pratat med min bankman om avslut av detta konton, även mitt ex, men vi blir inte av med den, helt omöjligt. den existerar än idag 20 år efter vi gick isär.
  • Anonym (M)
    Anonym (account) skrev 2022-09-23 18:46:32 följande:
    Det handlar inte om aktivitet, jag o mitt ex har ett gemensamt konto, vi bägge har ringt, bett om avslut av detta konto. men helt omöjligt, vi glömde sedan av detta konto, efter drygt 15 år, noll i aktivitet, helt plötsligt ser jag pengar där, flyttar över pengarna då jag har flera konton annars. Mitt ex ringer banken, där framkommer att det är det gemensamma konto, hon ringer mig, jag kan bara skratta, men flyttar tillbaka pengar o hon för över det i sin tur. 

Jag har pratat med min bankman om avslut av detta konton, även mitt ex, men vi blir inte av med den, helt omöjligt. den existerar än idag 20 år efter vi gick isär.

Men alltså. Vad i helvete var då den egentliga orsaken till att man avslutade mitt? Och varför ljög man mig rakt upp i ansiktet i så fall? Känns inte rimligt. Kan det vara olika policys hos olika banker? Banken i mitt fall är Swedbank. 

• Anonym (account)
    Anonym (M) skrev 2022-09-23 19:22:47 följande:

Men alltså. Vad i helvete var då den egentliga orsaken till att man avslutade mitt? Och varför ljög man mig rakt upp i ansiktet i så fall? Känns inte rimligt. Kan det vara olika policys hos olika banker? Banken i mitt fall är Swedbank. 

Oftast handlar det inte om vilken bank man har, det handlar om kunskapen hos personen som utfört detta, det samma gäller överallt, allt från personval med tolkning av ex kryssen i rutan, där ett sträck råka nudda den andra rutan. Men är ändå klart o tydligt vem man kryssa för. Där rösträknare bedömde den ogiltig, fast valmyndigheten inte gått ut med sådan info.

Liknande beslut SKV, försäkringskassa, Soc osv, oftast bara en okunnig person bakom beslutet. Man måste vända sig till en annan person inom samma myndighet som kan rätta på engång.
  • Anonym (M)
    Anonym (account) skrev 2022-09-24 12:45:19 följande:
    Oftast handlar det inte om vilken bank man har, det handlar om kunskapen hos personen som utfört detta, det samma gäller överallt, allt från personval med tolkning av ex kryssen i rutan, där ett sträck råka nudda den andra rutan. Men är ändå klart o tydligt vem man kryssa för. Där rösträknare bedömde den ogiltig, fast valmyndigheten inte gått ut med sådan info.

Liknande beslut SKV, försäkringskassa, Soc osv, oftast bara en okunnig person bakom beslutet. Man måste vända sig till en annan person inom samma myndighet som kan rätta på engång.

Personen jag träffade på banken när jag gick in där för att fråga, vart ung och antagligen ganska ny. Så mycket stämmer. Han viste inte alls hur man skulle göra, men det vart åtminstone klart utifrån mitt perspektiv att han ville hjälpa och fixa det här åt mig. Så han knallade iväg för att rådfråga, och kom då tillbaka efter ett tag och gav mig den där förklaringen. Att kontot varit inaktivt för länge och allt det där. 

• Anonym (account)
    Anonym (M) skrev 2022-09-24 16:04:31 följande:

Personen jag träffade på banken när jag gick in där för att fråga, vart ung och antagligen ganska ny. Så mycket stämmer. Han viste inte alls hur man skulle göra, men det vart åtminstone klart utifrån mitt perspektiv att han ville hjälpa och fixa det här åt mig. Så han knallade iväg för att rådfråga, och kom då tillbaka efter ett tag och gav mig den där förklaringen. Att kontot varit inaktivt för länge och allt det där. 

Men å andra sidan har alla rätt att ha ett bankkonto enligt lag, vilket får ditt ärende o låta lite konstigt, bara vid penningtvätt o liknande kan man kan nekas.
    Sedan om du har lön knytet till konto spelar ingen roll.

Varav jag tror det handlar om skötsel koden.
  • Anonym (M)
    Anonym (account) skrev 2022-09-24 17:18:40 följande:
    Men å andra sidan har alla rätt att ha ett bankkonto enligt lag, vilket får ditt ärende o låta lite konstigt, bara vid penningtvätt o liknande kan man kan nekas.
    Sedan om du har lön knytet till konto spelar ingen roll.

Varav jag tror det handlar om skötsel koden.

Njae. Fick med mig papper om detta med bankkonto, killen gav mig ett sådant inkl ett för att ansöka om att öppna ett. Det är inte lag på att alla har rätt till det. Det är upp till banken att bedöma behovet. Dom får neka. 

Kopierat ifrån Swedbank?s egen hemsida: För att bli kund måste du ha med en giltig legitimation och underlag som visar varför du behöver ett bankkonto.

• Anonym (M)

Så det är ju just behovsdelen som brister i mitt fall enligt dom, och anledningen man gav mig varför det kontot jag haft hos dom sedan min tonår stängts av. Vart just då. Ingen aktivitet = inget behov. Behov av BankID räknades inte enligt lag. 

• Anonym (account)
    Anonym (M) skrev 2022-09-24 21:45:11 följande:

Så det är ju just behovsdelen som brister i mitt fall enligt dom, och anledningen man gav mig varför det kontot jag haft hos dom sedan min tonår stängts av. Vart just då. Ingen aktivitet = inget behov. Behov av BankID räknades inte enligt lag. 

Enligt bestämmelser i betaltjänstlagen, som trädde kraft den 1 juni 2017, ska konsumenter bosatta i EU kunna öppna konto med grundläggande betaltjänster. Lagändringen bygger på EU:s betalkontodirektiv i Sverige.

Om banken erbjuder betalkonton med grundläggande funktioner till någon kund så ska de erbjudas till alla. Det råder med andra ord så kallad kontraheringsplikt, vilket innebär att banken inte kan välja vilka av deras nuvarande eller blivande kunder som ska få betalkonto med grundläggande funktioner. Saknas däremot någon eller några av tjänsterna i bankens utbud eller bestämmer sig banken för att ändra i utbudet för alla kunder finns ingen skyldighet att tillhandahålla alla de grundläggande tjänsterna med anledning av  lagstiftningen.

En konsument kan dock nekas öppna konto om det skulle strida mot regelverket mot penningtvätt och terrorismfinansiering eller om det finns särskilda skäl.

Bankföreningen har aktivt bidragit till att det svenska genomförandet av EU-lagstiftningen ska fungera under svenska förhållanden. Direktivet kom till för att komma till rätta med problem i andra EU-länder som ligger långt efter Sverige

• Anonym (account)
    Anonym (M) skrev 2022-09-24 21:45:11 följande:

Kolla upp dina avtal med Swedbank, detta hitta jag. finns en gräns på 24 månader, men enda du hade behövt göra är att flytta några hundringar dit i bland o sedan flytta tillbaka pengarna.
    -

det inte har förekommit några Betalningstransaktioner på Betalkontot under de senaste 24 månaderna, eller c) Kontohavaren har lämnat felaktiga uppgifter när betalkontot öppnades och, korrekta uppgifter skulle ha lett till att du inte hade fått öppna ett sådant konto, eller d) om det fnns särskilda skäl. Uppsägning från Bankens sida enligt föregående stycke får ske med omedelbar verkan vid uppsägning enligt punkt a) och/eller c). Vid uppsägning på grund av föregående stycke, punkt b) och/eller d) gäller att Banken ska underrätta
Svar på tråden Spärrat bankkonto.