• Anonym (Bipolärmani)

Bipolär Manisk Episod

Hejsan, 

Har haft min Bipolär 1 diagnos i ungefär 2 år. 
    Har även EIPS, Paranoid Schizofreni, Psykos Tillstånd med intryck av rubbad verklighetsuppfattning, ADHD, Ashberger drag, Autistiska drag, PTSD och sociopatiska drag. 

Senaste Maniska perioden jag hafe tackvare Bipolär(tror jag) var då att jag fick världens bästa självförtroende, euforia, agitation, psykos, vaneföredtällningar, paranoia och impulsivitet m.m

Lämnade ett 5 årigt förhållande, startade ett företag, gick med i 3 stycken bolagaengagemang, tog 5 lån med sammanlagd summa på över 400 000+,
    Blev tagen för fortkörning samt kört med bil som haft körförbud 2 år, misshandel, hot, bilbrand sen hur myclet som helst till. 

Går på alla mina medeciner som jag ska så som Anti-psykotiska, Neuropaliptikum, Stämmningsstabiliserare, Anti-deppresiva, Anti-ångest, benso, sömn tabletter, enchancers, stimumerande. 

Känns som jag är i en hypo-manisk period just nu där jag redan på 5 dagar fuckat min ekonomi, relationen till mina barn, mamma och hela min familj, har 0 känslor, sympati, empati och bara fortsätter med företag, intervjuer m.m vad ska jag ta mig tilll ????

• Svar på tråden Bipolär Manisk Episod
  • Anonym (J)
    Anonym (Bipolärmani) skrev 2022-09-20 11:48:28 följande:
    Är påväg in till psykakuten nu. 
    Min neuropsyk och SSK är också informerade. 
    Samt möte på Fredag med min neuro öppenpsyk.

Tack för alla svar iallafall
    Vad bra att du är på väg in. 
    Det är ju lite så att det är svårt att behandla pågående (hypo)mani just därför att man som du känner man inte vill och "har mycket att göra" osv. vilket leder till att det är svårt med behandlingsmotivationen. Därför ofta väldigt bra om det finns anhöriga eller andra nära som kan se när det börjar då det är lättare att stävja. Som du nämner är ju inte depressionen som följer väldigt jobbig. Desto fortare det kan hävas desto lindrigare har man chans att det blir och mindre risk för att sätta sig i ekonomisk knipa.

Det man måste reagera på är ju direkt när man börjar äta och sova mindre då det även i sig kan trigga ett skov (dvs både symptom och trigger). Kan tänka mig att din adhd medicin kan tänkas vara lite problematisk och elda på ett skov också. 

Lite sent nu för den här gången, men hoppas du får bra hjälp!

Haft nära anhöriga med manodepressivitet. 
  • Anonym (Karolina)

Åk in till psykakuten.

Något att tänka på när du mår bättre. Det heter Asperger och det är samma sak som autism, du kan alltså inte ha både det och autistiska drag. Du kan heller inte ha både diagnoserna schizofreni och psykostillstånd samtidigt. Det är högst otroligt att du både är schizofren och bipolär. 

Du behöver en ordentlig utredning för att ta reda på vilka diagnoser du har och gå igenom din medicinering med en läkare. Experimentera INTE själv. Mer medicin är inte alltid bättre och för mycket mediciner kan också göra än sjuk då de krockar med varandra. Återigen sätt INTE ut något själv. 

• Anonym (Bekant)

Jag känner igen det där beteendet från en gammal vän till mig. Antingen så deppad att han sov dygnet runt eller totalt manisk, sov inget, startade företag till höger och vänster, körde som en bildåre, strödde pengar runt sig och fick vanföreställningar. Det slutade alltid med att han blev inlagd. 
    Håller dessutom med ovanstående om att du behöver en ordentlig utredning. Jag synar att nån öht kan ha så många diagnoser och medicinerna verkar väl många. Alla såna mediciner har biverkningar och ska inte skrivas ut lättvindligt.
    Hoppas du får rätt hjälp nu!

• Anonym (Bipolärmani)

Tack för allting skrivit igen. 

Precis med hypo mani och jag har tyvärr ingen i närheten tyvärr med tanke på omständigheter. 

Mina Diagnoser samt KVÅ koder är de jag skrev.
    Straight kanske man inte kan ha vissa tillsammans men de diagnoser så är visa symptom på andra tex psykos tillstånd tillhör ju både bipolär 1 med kraftig manisk episod sant paranoia från schofreni och verklighetsuppfattning. 

De med asperger och autism har jag ej så mycket koll på o vet ej då vrf jag har de båda!

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (Bipolärmani) skrev 2022-09-20 09:49:22 följande:

Som sagt gått ner lite i vikt då jag ej äter knappt, sover ej så mycket så påsar under ögonen. 

Sen livet runt om kring fastän jag går på alla mina medeciner som de ordineras så händer detta just nu i mitt liv åt sidan av denna antagligen hypo manisk episod :

Mamma svårt sjuk(svårt psyksikt sjuk)
    Syster svårt sjuk(svårt psykiskt sjuk)
    Inblandade i en såkalla ny fortsatt neuropsykriatrisk utredning gällande DSM-5.
    SOC då jag har barn på 2,5 år. 
    Har ATM inget jobb.
    Min sjukskrivning håller på att fallera.
    Bidrag från AFA, FSK är väldigt knapp. 
    Skuld på 50 000 tackvare episod tror jag. 

Sen då antagligen hypo manisk period därav började med att jag inte bryr mig om något ej om jag dör eller sitter i fängelse, 0 empati, 0 sympati, agiterad 24/7, irriterad 24/7, euforia när jag är själv och inte blir störd, mycket energi, lite kost o sömn, väligt stort ego, självförtroende samt rätt rubbad självbild och verklighetsuppfattning. 

Tycker de är konstigt då jag tar 800 mg quetiapin, 150 mg lamotrigin, 5 mg Olanzapin, 60 mg Alimemazin, 30 mg oxascand.. 

Känns som en riktig skit episod men absolut ej full manisk period som jag haft innan.

Började något med kroppslig sjukdom alltså? Mycket förkylningar? 
  • Anonym (Nfnf)

Psykiska sjukdomar kan ju bero på kroppslig sjukdom. 

• Anonym (Nfnf)

Då menar jag inte förkylningar, men menade om du haft många sådana innan detta provlem började 

• Anonym (Cilla)
    Anonym (Bipolärmani) skrev 2022-09-20 14:49:01 följande:

Tack för allting skrivit igen. 

Precis med hypo mani och jag har tyvärr ingen i närheten tyvärr med tanke på omständigheter. 

Mina Diagnoser samt KVÅ koder är de jag skrev.
    Straight kanske man inte kan ha vissa tillsammans men de diagnoser så är visa symptom på andra tex psykos tillstånd tillhör ju både bipolär 1 med kraftig manisk episod sant paranoia från schofreni och verklighetsuppfattning. 

De med asperger och autism har jag ej så mycket koll på o vet ej då vrf jag har de båda!

Sjukt starkt av dej att åka till psykakuten trots allt annat du vill göra. Det du gör nu, att ta ansvar för din sjukdom, är det enda rätta och det enda du kan göra för att mildra obehaget sjukdomen medför för dej själv och andra. 

Att bli inlagd är inte farligt. Du vill inte bli inlagd för att du varit det förut i veckor? Det är inte helt ovanligt och det visar bara att du är vuxen nog att söka hjälp när du behöver. 

Visste du att man inte ska kunna få diagnoser som ADHD och autismspektrumstörning om man mår riktigt dåligt av PTSD? De är nämligen differentialdiagnoser.

PTSD kan ge psykotiska drag, det kan se ut som EIPS, det kan se ut som andra personlighets- och anpassningsstörningar, kan se ut som ADHD och kan se ut som autistiska drag. Eventuellt också bipolär sjukdom. Nu tror jag inte att alla dina diagnoser egentligen beror på din PTSD meb det här är värt att tänka på!

Än en gång, starkt och modigt gjort att söka hjälp! Fortsätt så! Uppdatera gärna hur det går. 
  • Anonym (Bipolärmani)

Hejsan igen, 

Svarar på allt i en! Nej inget kroppsligt och inga förkylningssymptom.

Har haft 4 Full ut Maniska episoder i mitt liv. 2 av dem hamna jag i skulder upp emot en halv miljon och de andra två mycket problem med myndigheten!

Kom ut från psyk idag, är dödsglad att dem finns då de räddat mig ett antal gånger. 

Fick ny insättning av medecin samt justeringar i doser. Känner mig mer stabil samt ska nu gå till psyk 2 ggr i veckan tills den 26:e November. 

Nya medeciner är :
    Gabapentin 300 mg / dagligen mot Mani/Hypo Mani/Stämningsstabiliserare

Busprion 10 mg mot Hypo Mani/Ångest 

Oxascand 25 mg 3 ggr / dag

Sen sänkt/höjt visa medeciner för att få stabil medecinering. 

Quetiapin 600 mg / Dag
    Olanzapin 5 mg VB 
    Oxascand 75 mg / Dag
    Gabapentin 300 mg / Dag
    Busprion 30 mg / Dag
    Zopiklon 15 mg / Natt
    Levaxin 125 ug / Dag
    Effexor 300 mg / Dag
    Alimemazin 60 mg / Dag
    Elvanse 40 mg / Dag
    Attentin 5 mg VB 
    Kodein 90 mg / VB
    Prometazin 100 mg VB
    Oxybutinin 9 mg / Dag
    Sildenafil 20 mg VB
    Avanafil 100 mg VB 

Samt röker lite då o då ibland för att få ner mig lite. 
    Har även Cocilana som jag fått på recept för hosta men som jag tar ibland lite då och då. 
    Intag av alkohol händer väl varannan helg. Dricker max 3-4 stark öl o lite whiskey då jag blir lullig på en mellan öl tackvare mina medeciner

Insättning av låg dos Lamotrigin är även i diskussion mellan ssk, psyk o neuroteam. 

Men iallafall känns som jag kommit ner från början till Mani, mår stabilare och stabilt konsekvenstänk, känsloläge och humör! 

Är väldigt glad för alla som skrivit och roligt ni ville höra lite vad som hänt! 

Inget deppressivt överhuvudtaget vilket är skönt i nuläget! 

• Anonym (Karolina)
    Anonym (Bipolärmani) skrev 2022-09-23 19:08:17 följande:

Hejsan igen, 

Svarar på allt i en! Nej inget kroppsligt och inga förkylningssymptom.

Har haft 4 Full ut Maniska episoder i mitt liv. 2 av dem hamna jag i skulder upp emot en halv miljon och de andra två mycket problem med myndigheten!

Kom ut från psyk idag, är dödsglad att dem finns då de räddat mig ett antal gånger. 

Fick ny insättning av medecin samt justeringar i doser. Känner mig mer stabil samt ska nu gå till psyk 2 ggr i veckan tills den 26:e November. 

Nya medeciner är :
    Gabapentin 300 mg / dagligen mot Mani/Hypo Mani/Stämningsstabiliserare

Busprion 10 mg mot Hypo Mani/Ångest 

Oxascand 25 mg 3 ggr / dag

Sen sänkt/höjt visa medeciner för att få stabil medecinering. 

Quetiapin 600 mg / Dag
    Olanzapin 5 mg VB 
    Oxascand 75 mg / Dag
    Gabapentin 300 mg / Dag
    Busprion 30 mg / Dag
    Zopiklon 15 mg / Natt
    Levaxin 125 ug / Dag
    Effexor 300 mg / Dag
    Alimemazin 60 mg / Dag
    Elvanse 40 mg / Dag
    Attentin 5 mg VB 
    Kodein 90 mg / VB
    Prometazin 100 mg VB
    Oxybutinin 9 mg / Dag
    Sildenafil 20 mg VB
    Avanafil 100 mg VB 

Samt röker lite då o då ibland för att få ner mig lite. 
    Har även Cocilana som jag fått på recept för hosta men som jag tar ibland lite då och då. 
    Intag av alkohol händer väl varannan helg. Dricker max 3-4 stark öl o lite whiskey då jag blir lullig på en mellan öl tackvare mina medeciner

Insättning av låg dos Lamotrigin är även i diskussion mellan ssk, psyk o neuroteam. 

Men iallafall känns som jag kommit ner från början till Mani, mår stabilare och stabilt konsekvenstänk, känsloläge och humör! 

Är väldigt glad för alla som skrivit och roligt ni ville höra lite vad som hänt! 

Inget deppressivt överhuvudtaget vilket är skönt i nuläget! 

Skönt att du mår bättre Hjärta  Du bör be en läkare titta på din medicinlista för att se vad ni kan sätta ut. Läkare är tyvärr väldigt duktiga på att sätta in nytt men dålig på att sätta ut mediciner.
Svar på tråden Bipolär Manisk Episod