• Anonym (Emsie)

Skolsköterskann

Jag har ett barn som har diverse diagnoser  och går till läkare regelbundet. Han får även stöd via skolan och går hos specialpedagog 2 ggr i veckan och läser. Vi har avstämningar en gång per termin. I början var skolsköterskan med men de sista ggr har hon inte varit med. Nu har en ny skolsköterskan börjat. Jag känner till henne eftersom storebror går i samma klass som hennes son. Hennes son är rent ut sagt vidrig, han är elak och retar allt och alla. Jag vill inte att lillebror ska ha något med henne att göra för jag litar inte på henne men jag vill att han ska gå till en skolsköterska. Jag vet att hon har tystnadsplikt men är rädd att hon kanske försäger sig eller ? bara berättar för familjen?. för jag tycker inte att alka behöver veta om min sons diagnoser och sjukdomar. Om hennes son får reda på det så kommer han sprida detta och reta storebror för det. Jag litar verkligen inte på henne för någonstans kommer hennes sons vidriga beteende ifrån. Kan man få gå  Någonannandtand typ BVC eller liknande ist?

• Svar på tråden Skolsköterskann
  • callmepreggoornot

Du säger att hon inte varit med senaste gångerna. Kan du inte bara säga till vem det nu är som är med, rektor? Att du inte vill ha henne med.

Skolsköterskan har garanterat bättre saker att prata om hemma dock.

• Anonym (Sits)

Svår sits. Bvc är för barn upp till 5 år som inte börjat skolan än. Strunta helt i skolsköterskan, nja, får man det? Hon har ju egentligen tystnadsplikt, men du litar ju inte på henne så jag förstår att du är avogt inställd mot att han går dit. Prata med rektorn och höra vad du kan göra?

• Anonym (förstår)
    Anonym (Emsie) skrev 2022-09-21 15:35:16 följande:
    Skolsköterskann

Jag har ett barn som har diverse diagnoser  och går till läkare regelbundet. Han får även stöd via skolan och går hos specialpedagog 2 ggr i veckan och läser. Vi har avstämningar en gång per termin. I början var skolsköterskan med men de sista ggr har hon inte varit med. Nu har en ny skolsköterskan börjat. Jag känner till henne eftersom storebror går i samma klass som hennes son. Hennes son är rent ut sagt vidrig, han är elak och retar allt och alla. Jag vill inte att lillebror ska ha något med henne att göra för jag litar inte på henne men jag vill att han ska gå till en skolsköterska. Jag vet att hon har tystnadsplikt men är rädd att hon kanske försäger sig eller ? bara berättar för familjen?. för jag tycker inte att alka behöver veta om min sons diagnoser och sjukdomar. Om hennes son får reda på det så kommer han sprida detta och reta storebror för det. Jag litar verkligen inte på henne för någonstans kommer hennes sons vidriga beteende ifrån. Kan man få gå  Någonannandtand typ BVC eller liknande ist?

Om ni ändå har läkarkontakt regelbundet så kanske skolsköterskan inte behöver vara inkopplad?

Sen kan jag känna att föräldrar inte alltid är som sina barn eller är del av orsaken till hur deras barn fungerar eller beter sig. Jag förstår att det ligger nära till hands att tro att sådan son sådan mor och att du har personlig erfarenhet av sonen som beter sig illa. Och du vet ju inte heller om hon har möten och utredningar etc på gång för att försöka få sin son på rätt köl, men inte lyckas eller har kommit ända fram. 

Men skolsköterskan är vuxen, och troligen professionell och har väl ingen större anledning än nån annan att snacka bredvid mun hemma. 
  • Anonym (Npf..)

Mitt barn har en npf diagnos och äter medicin som kräver regelbundna kollar på blodtryck, längd o vikt .. dessa kollar kan göras på BUP i samband med sköterske/ läkar besök men även av skolsköterska eller på vårdcentralen ( om de går med på det ..lååångt ifrån alla VC som gör det..) Vi får våra kollar gjorda av skolsköterskan för att slippa åka in till sjukhuset o behöva ta ledigt en halv dag för något som tar 5 min ..
    Vi har också regelbundna avstämningar …men trots att skolsköterskan hjälper oss med dessa kontroller så har hon aldrig varit med på avstämningarna…hon har ju inget med hur barnet fungerar under skoldagen att göra, det ligger inte inom hennes kompetens.. de som under åren varit med är lärare ,rektor, specialpedagog o talpedagog ( då barnet har haft lite försenad språkutveckling)
    Så finns det inget medicinskt som skolsköterskan ska ansvara för under dagen finns ingen anledning att hon  är med på era möten däremot kan hon ändå få del av ert barns diagnoser..om hon är med på skolans EHT - möten ( elevhälso team) lite olika vilka som deltar där…

• Anonym (E)

Men hur tänker du....? Hennes SON är elak i skolan så HON måste vara en elak person som inte kan utföra sitt jobb på ett professionellt sätt?? Du fattar väl ett de två är helt olika personer?

• AndreaBD

Du överdriver. Du vet inte ens om hon är bra eller inte, du dömer bara efter sonen. Gör inte barnet orolig, det är ju mest hen som måste stå ut med henne. Och varför skulle hon berätta något för familjen? Det finns många som har tystnadsplikt, och då brukar man inte berätta för sin familj. Inte med namn i alla fall. Kanske helt anonymt, så att de inte kan veta vem det är. 

• Anonym (Emsie)
    callmepreggoornot skrev 2022-09-21 15:38:12 följande:

Du säger att hon inte varit med senaste gångerna. Kan du inte bara säga till vem det nu är som är med, rektor? Att du inte vill ha henne med.

Skolsköterskan har garanterat bättre saker att prata om hemma dock.

Det är biträdande rektor, lärare och specialpedagog. Jag tror inte hon kommer vara med men det är fortfarande årliga kontroller och vissa år ärvdes större kontroll med läkare. Jag vill bara inte att hon ska veta något om min son.
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (förstår) skrev 2022-09-21 15:48:36 följande:
    Om ni ändå har läkarkontakt regelbundet så kanske skolsköterskan inte behöver vara inkopplad?

Sen kan jag känna att föräldrar inte alltid är som sina barn eller är del av orsaken till hur deras barn fungerar eller beter sig. Jag förstår att det ligger nära till hands att tro att sådan son sådan mor och att du har personlig erfarenhet av sonen som beter sig illa. Och du vet ju inte heller om hon har möten och utredningar etc på gång för att försöka få sin son på rätt köl, men inte lyckas eller har kommit ända fram. 

Men skolsköterskan är vuxen, och troligen professionell och har väl ingen större anledning än nån annan att snacka bredvid mun hemma. 
    Läkarkontakten vi har är pga hans synfel så det är väldigt specifik kontakt. de har ju årliga kontrolerr och då har hon tillgång till hans journal.

nä, det är klart att det inte alltid är föräldrarnas fel men av erfarenhet så faller äpplet inte långt från trädet. Jag har ingen insyn i hennes son så jag vet inte om det gjorts utredningar. Men han har bråkat med alla klasskamrater bortsettt sina 3 kompisar sedan 1:an och nu går de i 8:an.
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (E) skrev 2022-09-21 17:38:25 följande:

Men hur tänker du....? Hennes SON är elak i skolan så HON måste vara en elak person som inte kan utföra sitt jobb på ett professionellt sätt?? Du fattar väl ett de två är helt olika personer?

Det har jag inte sagt. jag litar inte på henne. Äpplet faller inte långt från trädet. På 8 år tycker jag hon borde fått ordning på hennes son.
  • Anonym (Emsie)
    AndreaBD skrev 2022-09-21 18:15:25 följande:

Du överdriver. Du vet inte ens om hon är bra eller inte, du dömer bara efter sonen. Gör inte barnet orolig, det är ju mest hen som måste stå ut med henne. Och varför skulle hon berätta något för familjen? Det finns många som har tystnadsplikt, och då brukar man inte berätta för sin familj. Inte med namn i alla fall. Kanske helt anonymt, så att de inte kan veta vem det är. 

Nä det vet jag inte men jag litar inte på henne. Barnet blir inte oroligt eftersom jag inte sagt något. Han vet inte ens att hennes son går i storebrors klass. Och nej alla är inte professionella. 
Svar på tråden Skolsköterskann