• elin1989

    BF JUNI 2023

    Hittade ingen juni-tråd (lite tidigt förstås!) så skapar en! 

    Det här är min tredje graviditet, har en son sen tidigare och hade ett utomkvedshavandeskap i juni i år. 

    BF-lista:

    2/6 Elin89, andra barnet

  • Svar på tråden BF JUNI 2023
  • elin1989
    Katten22 skrev 2022-10-16 10:05:49 följande:
    Tack för info! Det ska jag göra :)
    Min kompis fick göra vul vid båda sina graviditeter, första gången hade hon precis slutat med p-piller och andra gången ammade hon och fick aldrig tillbaka mensen emellan. När man inte vet datum brukar det aldrig vara några problem.
  • elin1989
    Jennifer23 skrev 2022-10-16 08:26:59 följande:

    Fick åka in igår med skarp buksmärta.Gråter
    Läkaren gjorde VUL men enligt anteckning ses bara en "uppklarning i fundus, dock ingen gulesäck i denna.". 
    Så hcg halt i blodprov togs, ska tillbaka till gynmottagningen på måndag för nytt blodprov och se om de ökar eller inte... 
    Kan man med att be om ett till vul då eller få de inbokat lite längre fram så man får se om de går framåt förutom hcg nivån?

    Gjorde min egen "testning"... tidigare i veckan gav clearblue med veckoindikator 2+3. Idag utslaget 3+ så visst borde de gå framåt ändå eller är jag knäpp??? Det här kommer bli en väldigt lång dag.


    Du var väl bara 5+0 typ vid ultraljudet eller? (Går enligt BF-listan). Då kan man ofta inte se en gulesäck, men man borde kunna se en hinnsäck!
  • lejonklocka

    Hoppas någon har ett tips till mig..

    Jag ska på en födelsedagsmiddag (inte ett alternativ) om ca 1 vecka. Är då i vecka 7. Jag ska nog klara att bortförklara att jag inte dricker på en antibiotikakur eller nåt - men jag vet att det ska serveras älgcarpaccio till förrätt till exempel. Det vill jag definitivt hålla mig undan. 
    Hur hade ni gjort här? Överväger att berätta om graviditeten men hade helst sluppit då det fortfarande är så tidigt.

  • ChanelNo05

    Jag har som hemsk träningsvärk i ena låret, är sååå öm. Men jag har inte tränat o inte promenerat heller. Läste lite på 1177 att man kan bli öm under grav? vad tror ni? mitt tredje barn men min nionde graviditet detta (många mf) o har aldrig haft så innan

  • Strandsan
    1/6 Frökenolsson, första barnet
    2/6 Millan644, första barnet
    2/6 Elin1989, andra barnet
    4/6 Mibabe, andra barnet
    5/6 Trana123, andra barnet 
    5/6 Sockerbuullen, första barnet
    5/6 Jjo89, första barnet
    5/6 Hes92, tredje barnet
    6/6 PiddraM, andra barnet
    6/6 MammaBrapp, femte barnet
    7/6 Ninja85, tredje barnet
    8/6 L91, femte barnet
    8/6 ElMi89, första barnet 
    9/6 Kvinna1989, andra barnet 
    9/6 Eleoonoor, första barnet 
    9/6 EmmaAnna, fjärde barnet
    11/6 Lalla00, fjärde barnet
    13/6 Caaamilla, andra barnet 
    13/6 Lejonklocka, första barnet
    14/6 Feliciab, första barnet
    14/6 Gimmethe, andra barnet
    14/6 Frokieer, första barnet 
    17/6 Jennifer23, fjärde barnet
    17/6 MMEO, första barnet
    17/6 Flip12, tredje barnet
    17/6 MissTC, andra barnet
    17/6 Elinmlinnea, fjärde barnet
    18/6 Honsomvill, tredje barnet
    18/6 ChanelNo05, tredje barnet
    19/6 Jojjans, andra barnet
    19/6 Erihen, andra barnet 
    20/6 Hejsanhoppsanlill, andra barnet
    23/6 Fannylovisa, första barnet 
    23/6 Strandsan, tredje barnet
    24/6 Liolsni, andra barnet
    InaNorlin, första barnet
    Katten22, första barnet
  • Jennifer23
    elin1989 skrev 2022-10-16 10:29:44 följande:
    Du var väl bara 5+0 typ vid ultraljudet eller? (Går enligt BF-listan). Då kan man ofta inte se en gulesäck, men man borde kunna se en hinnsäck!
    Precis, men enligt senaste mens så var jag 5+6 (beroende på vad jag nu ska gå efter)... 
    Tror du inte uppklarningen i livmodern var en hinnsäck då? Han pratade inget om någon hinnsäck alls... ska fråga idag!
  • Caaamilla

    Jag förstår att det jag ska fråga nu är ett litet "lyxproblem" men jag har lite ångest för att vara gravid.

    Jag vill jättegärna ha ett barn till men jag vill inte vara gravid. Jag har lite panik över att behöva vara gravid igen. Min förra graviditet var inte speciellt jobbig. Fick havandeskapsförgiftning i slutet och blev igångsatt 40+4... Däremot födde jag barn juni 2020, mitt under pandemin. Min sambo hann precis in och se sitt barn födas för han fick ju inte vara med från början och när det väl drog igång så gick det snabbt.... Nu är jag livrädd för en ny omgång pandemi med restriktioner eller att krig ska starta i Sverige också😔

    Så jag har ångest över att tänk om jag behöver vara själv på förlossningen igen, tänk om jag behöver föda barn i ett krig. Ångest också för själva graviditeten, jag orkar inte vara gravid😔🙈

    Någon som känner liknande? Som är gravid med inte sitt första barn och som har ångest för själva känslan av att vara gravid och allt vad det innebär etc. Man vet ju hur det är att vara gravid nu, med första barnet hade man ju ingen aning. Eller obekväm känsla för omvärlden... 🤷?♀️

  • Jojjans
    Caaamilla skrev 2022-10-17 10:27:06 följande:

    Jag förstår att det jag ska fråga nu är ett litet "lyxproblem" men jag har lite ångest för att vara gravid.

    Jag vill jättegärna ha ett barn till men jag vill inte vara gravid. Jag har lite panik över att behöva vara gravid igen. Min förra graviditet var inte speciellt jobbig. Fick havandeskapsförgiftning i slutet och blev igångsatt 40+4... Däremot födde jag barn juni 2020, mitt under pandemin. Min sambo hann precis in och se sitt barn födas för han fick ju inte vara med från början och när det väl drog igång så gick det snabbt.... Nu är jag livrädd för en ny omgång pandemi med restriktioner eller att krig ska starta i Sverige också😔

    Så jag har ångest över att tänk om jag behöver vara själv på förlossningen igen, tänk om jag behöver föda barn i ett krig. Ångest också för själva graviditeten, jag orkar inte vara gravid😔🙈

    Någon som känner liknande? Som är gravid med inte sitt första barn och som har ångest för själva känslan av att vara gravid och allt vad det innebär etc. Man vet ju hur det är att vara gravid nu, med första barnet hade man ju ingen aning. Eller obekväm känsla för omvärlden... 🤷?♀️


    Jag har jättemycket ångest för att var gravid, men kanske av helt andra orsaker. Men kopplat till tidigare graviditeter. Jag har inte mått särskilt dåligt i graviditeterna, men födde först min son i vecka 34 2019 och när vi sen väntade hans lillasyster förra året så drog förlossningen igång spontant i vecka 21. Den gången var jag ensam på rummet när hon började födas, min sambo hann inte dit, det var knappt att personalen hann in innan hon föddes. att se henne dö i min famn och veta att det inte fanns något att göra var det värsta jag någonsin upplevt.

    Jag vet att en graviditet kommer innebära extrem oro för att föda för tidigt igen. Jag kommer få ett cerklage inopererat i vecka 15 vilket brukar ha bra effekt men det är ingen garanti. Får man värkar måste cerklaget klippas upp så förlossningen kan fortsätta. så förutom all vanlig oro för missfall, MA, KUB, RUL, jobbiga symptom osv, så går jag runt med skräcken över att behöva uppleva samma sak igen.
  • Honsomvill
    Jojjans skrev 2022-10-17 10:55:45 följande:
    Jag har jättemycket ångest för att var gravid, men kanske av helt andra orsaker. Men kopplat till tidigare graviditeter. Jag har inte mått särskilt dåligt i graviditeterna, men födde först min son i vecka 34 2019 och när vi sen väntade hans lillasyster förra året så drog förlossningen igång spontant i vecka 21. Den gången var jag ensam på rummet när hon började födas, min sambo hann inte dit, det var knappt att personalen hann in innan hon föddes. att se henne dö i min famn och veta att det inte fanns något att göra var det värsta jag någonsin upplevt.

    Jag vet att en graviditet kommer innebära extrem oro för att föda för tidigt igen. Jag kommer få ett cerklage inopererat i vecka 15 vilket brukar ha bra effekt men det är ingen garanti. Får man värkar måste cerklaget klippas upp så förlossningen kan fortsätta. så förutom all vanlig oro för missfall, MA, KUB, RUL, jobbiga symptom osv, så går jag runt med skräcken över att behöva uppleva samma sak igen.
    Jag har också ångest över att vara gravid. Mest för vad folk runtom ska tycka och säga. Blir mitt tredje barn men det kommer kanske inte ?efterlängtat? av många i min familj. 
  • Caaamilla
    Jojjans skrev 2022-10-17 10:55:45 följande:
    Jag har jättemycket ångest för att var gravid, men kanske av helt andra orsaker. Men kopplat till tidigare graviditeter. Jag har inte mått särskilt dåligt i graviditeterna, men födde först min son i vecka 34 2019 och när vi sen väntade hans lillasyster förra året så drog förlossningen igång spontant i vecka 21. Den gången var jag ensam på rummet när hon började födas, min sambo hann inte dit, det var knappt att personalen hann in innan hon föddes. att se henne dö i min famn och veta att det inte fanns något att göra var det värsta jag någonsin upplevt.

    Jag vet att en graviditet kommer innebära extrem oro för att föda för tidigt igen. Jag kommer få ett cerklage inopererat i vecka 15 vilket brukar ha bra effekt men det är ingen garanti. Får man värkar måste cerklaget klippas upp så förlossningen kan fortsätta. så förutom all vanlig oro för missfall, MA, KUB, RUL, jobbiga symptom osv, så går jag runt med skräcken över att behöva uppleva samma sak igen.
    Men fyyyy vad hemskt 😔 förstår verkligen din oro! Jag håller tummarna för att du får gå gravid så länge som möjligt att det kommer ut ett levande barn 🥰 vilken mardröm😔😔
Svar på tråden BF JUNI 2023