• Anonym (???)

Tvätta håret med billig tvål, går det?

Jag är "placerad" på hotell några dagar. Jag fick inte med mig någonting när jag blev hitskickad. Alltså inte schampo, balsam, duschtvål, rena kläder m.m.
    Jag har stora tovor i håret och skulle verkligen vilja tvätta det. Men på det här billiga hotellet finns bara pumptvål. 
    Kan jag tvätta med det? Har ingen kan eller borste heller.

• Svar på tråden Tvätta håret med billig tvål, går det?
  • Anonym (Esses)

Det GÅR säkert men det kommer tova ihop håret ännu mer, du skulle behöva balsam.

Finns det ingen som kan komma med schampo och balsam till dig? Kolla i receptionen, många hotell har lite hygienartiklar som de säljer.

Annars: red ut håret så mycket du kan med fingrarna, försök att inte gnugga runt håret när du tvättar det och lägg inte tvål i längderna utan enbart i hårbottnen. 

• Anonym (H)

kan du inte gå och köpa..

Om inte annat så borde det väl gå att få eller köpa sånt på ett hotell 

• Kallemjau

Fattar inte! Är du inlåst mot din vilja eller finns det inga affärer nära hotellet?

• Mrs Moneybags

Gå ner till receptionen och köp schampo, alternativt till närmaste coop/ica-butik eller motsvarande. 

• Lönnsirap

Det beror VÄLDIGT mycket på din hårkvalité om det är en okej idé att tvätta med billig tvål och också vilken typ av "smuts" som är problemet.

Jag tänker att du kan hamna i en ännu  värre situation om du tvättar med tvål utan att ha lyckats kamma, eller utan att ha något som kan "rädda" håret.
    Och sen beror det naturligtvis på hårets längd.

Risken med att använda tvål är att det kan torka ut håret och göra det än värre att reda ut. Men personligen hade jag försökt få fram lite fett att ha i håret innan, och reda ut. Som exempelvis smör. Och sen tvättat bort smöret med tvål. Men det är ju så MITT hår skulle kunna bli rent... Hur ditt hår funkar vet jag ej.

• Anonym (???)

Missade skriva att jag inte har några pengar. 

Jag tror jag låter det vara tills jag får åka hem och dränker in med balsam då. 

Tack för svaren.

• Anonym (???)
    Lönnsirap skrev 2022-09-22 13:05:34 följande:

Det beror VÄLDIGT mycket på din hårkvalité om det är en okej idé att tvätta med billig tvål och också vilken typ av "smuts" som är problemet.

Jag tänker att du kan hamna i en ännu  värre situation om du tvättar med tvål utan att ha lyckats kamma, eller utan att ha något som kan "rädda" håret.
    Och sen beror det naturligtvis på hårets längd.

Risken med att använda tvål är att det kan torka ut håret och göra det än värre att reda ut. Men personligen hade jag försökt få fram lite fett att ha i håret innan, och reda ut. Som exempelvis smör. Och sen tvättat bort smöret med tvål. Men det är ju så MITT hår skulle kunna bli rent... Hur ditt hår funkar vet jag ej.

Har tyvärr inte tillgång till smör heller och det finns ingen restaurang här.
  • Anonym (W)

Ja det har jag gjort många gånger. Allt från handtvål på offentliga toaletter till handtvål på sjukhuset. Går bra för mitt hår, märker ingen större skillnad. MEN har du tovor så som du säger är tvålen knappat en lösning, lär bara göra det värre. Handtvål är liksom inte känt för att reda ut tovor så att säga.

• Mrs Moneybags
    Anonym (???) skrev 2022-09-22 13:07:15 följande:

Tack för svaren.

fråga om du får låna en borste då. En bra borste kan borsta ut damm och smuts samt reda ut håret. 
  • Anonym (Esses)
    Anonym (???) skrev 2022-09-22 13:07:15 följande:

Tack för svaren.

Red ut det försiktigt med fingrarna.
    Har du något alls med dig, en pincett eller hårnål eller något långsmalt som du kan reda ut det med?
Svar på tråden Tvätta håret med billig tvål, går det?