• Anonym (gg)

    Bor på kommunalt gruppboende, åka på semester?

    2barnsmoder skrev 2022-09-24 09:43:43 följande:
    Tack, ja en del svar låter lite som avundsjuka i mina öron, men de är kanske från personer som inte riktigt vet hur livet med funktionshindrade barn kan vara. Pralins svar var bra, hade hoppats på fler av den kalibern. Eller från personer som faktiskt fått igenom detta från sina kommuner.
    Hon har inte personlig assistens, bara en plats på kommunalt LSS boende. Vad jag menar med att jag "jobbar" på natten, menas bara att jag och dottern delar rum och att då är det jag som har ansvaret och personalen behöver inte titta till henne (som nattpersonalen normalt gör på boendet). De kan gå ut och partaja och göra som de vill kvällar och nätter, bara de dyker upp till frukost :D
    Malmö kommun har godkänt det en gång i alla fall som jag känner till. Med två anställda som följt med. 

    Personen fick själv betala (brukaren) för personalens flygbiljetter och boende. 

    Men då handlade det också om att brukaren hade rötter i det landet. 
  • Anonym (gg)
    2barnsmoder skrev 2022-09-24 13:21:46 följande:
    Råd har vi, det är inte det som är problemet. Reskostnaderna betalar vi. Det är bara en fråga om kommunen släpper ifrån sig en personal, och dennes lön tycker jag inte att vi har skyldighet att stå för. Det handlar om en extra persons lön plus sociala avgifter för en vecka som kommunen får hosta upp. Vi väntar på beslutet innan mer planering sker.
    Tack alla för era svar, men tror inte det finns mer att tillägga i frågan just nu.
    Nej, lönen ska ju kommunen stå för. Sedan kanske två personal är ett måste för att personalen ska kunna få till vila och raster osv.

    Det är inget konstigt egentligen, på lss-boendet jag jobbar på tar vi flera gånger per år in vikarier för att hitta på saker med en del brukare, tex campa med övernattning, bo på pensionat och måla osv. Skillnaden är att vi är inom Sveriges gränser och kostnaden står då kommunen för. 
  • Anonym (gg)

    LSS ska arbeta återhämtningsinriktat. Kanske det är ett argument.

  • Anonym (gg)

    Och vikarierna följer inte med på resorna, det gör ordinarie (och det vill vi gärna också göra ska tilläggas) vikarierna är kvar på boendet med de som inte vill följa med.

  • Anonym (gg)
    2barnsmoder skrev 2022-09-24 14:20:15 följande:
    Det är orimligt om ens persons ursprung ska vara avgörande. Lite rasism kan jag tycka. Skulle personen träffa släktingar fanns det kanske som ett avgörande skäl, annars inte.
    Anonym (gg) skrev 2022-09-24 14:08:59 följande:
    Nej, lönen ska ju kommunen stå för. Sedan kanske två personal är ett måste för att personalen ska kunna få till vila och raster osv.

    Det är inget konstigt egentligen, på lss-boendet jag jobbar på tar vi flera gånger per år in vikarier för att hitta på saker med en del brukare, tex campa med övernattning, bo på pensionat och måla osv. Skillnaden är att vi är inom Sveriges gränser och kostnaden står då kommunen för. 

    Stod kommunen även då för kostnaderna för aktiviteterna, boendet på pensionatet, resor? Inget som de boende själva behövde betala?
    Ja, personen har sina syskon i det landet.

    Det kanske har godkänts av andra skäl andra gånger, men detta är det fall jag känner till att det beviljats.
  • Anonym (gg)
    2barnsmoder skrev 2022-09-24 14:20:15 följande:
    Det är orimligt om ens persons ursprung ska vara avgörande. Lite rasism kan jag tycka. Skulle personen träffa släktingar fanns det kanske som ett avgörande skäl, annars inte.
    Anonym (gg) skrev 2022-09-24 14:08:59 följande:
    Nej, lönen ska ju kommunen stå för. Sedan kanske två personal är ett måste för att personalen ska kunna få till vila och raster osv.

    Det är inget konstigt egentligen, på lss-boendet jag jobbar på tar vi flera gånger per år in vikarier för att hitta på saker med en del brukare, tex campa med övernattning, bo på pensionat och måla osv. Skillnaden är att vi är inom Sveriges gränser och kostnaden står då kommunen för. 

    Stod kommunen även då för kostnaderna för aktiviteterna, boendet på pensionatet, resor? Inget som de boende själva behövde betala?
    Jag skrev ju vad kommunen stod för. Inget av ovan. De stod för lönen.
  • Anonym (gg)
    2barnsmoder skrev 2022-09-24 14:34:56 följande:
    Det är inget konstigt egentligen, på lss-boendet jag jobbar på tar vi flera gånger per år in vikarier för att hitta på saker med en del brukare, tex campa med övernattning, bo på pensionat och måla osv. Skillnaden är att vi är inom Sveriges gränser och kostnaden står då kommunen för. 

    Nej, inte i klartext, du skrev att kostnaden står kommunen för. Menade du då endast lönekostnaden, inte vad själva resa, boende och aktiviteter kostade?
    Kanske inte var så tydlig, var inlägget ovanför det jag tror du menar. Personalen fick ju stå för sin egen mat, men då bodde de i lägenhet så det fanns möjlighet att laga mat, och därmed behövde det inte bli så dyrt. Tror de valde att äta ute ändå, var en resa till Balkan, och där är ju generellt billigare än Sverige.

    Kommunen stod bara för lönen, boende, biljetter och aktiviteter fick brukarens föräldrar och brukaren själv betala, men tror inte det var så många aktivteter, mer än att kolla runt i stan och besöka platser brukaren varit på förut.
  • Anonym (gg)
    2barnsmoder skrev 2022-09-24 15:35:19 följande:
    Tack, situationen är ju liknande i vårat fall, minus det där med anhörig-anknytningen då. Det ger lite hopp.
    Ser inte varför det inte skulle gå egentligen.

    Argumentet med att det blir jobbigt för de andra på boendet är ju bara dumt, vet inte hur ofta folk blir sjuka osv, men ofta nu när vi ska stanna hemma och fortfarande covid-testas.
    Vikarierna är ju ofta samma gäng som kommer, i alla fall hos oss. Brukarna är okej med dem också.
  • Anonym (gg)
    mammatill6 skrev 2022-09-24 18:19:33 följande:
    Men du kan se på det hur du vill för det räknas som arbetstid. Då det är på en resa i arbetet. De kan inte åka hem till familjen, det är arbete.
    Fast då skulle alla som reser i arbetet få lön alla timmar de är borta, det får ytterst få.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Junia) skrev 2022-09-25 08:41:09 följande:

    Jag tror att du kommer att få nej, TS. Det är lätt hänt att personer som bor på institutioner, börjar se på personalen där som sina vänner, men det troligaste är att personalen bara ser på situationen som ett jobb. Vilket kan vara smärtsamt att inse, såklart. Jag har svårt att tro både att en personal skulle vilja följa med, och vara borta från sin familj och sina riktiga vänner i en hel vecka, och leva så nära inpå en brukare och hennes mor. Det skulle bli för intimt, rollerna skulle börja röras ihop, och det skulle kanske bli konstigt efter det tillbaka i vardagen igen. Som att den brukaren skulle ha en särställning för den personalen, fast hon ska vara till för alla.

    Och jag har också väldigt svårt att tro att de som bestämmer över boendet, skulle kosta på detta. Om det hade varit en personlig assistent, som alltid bara är hos en enda brukare hela sitt arbetsskift, så hade det varit en annan sak. Men om personen ska räcka till för flera på boendet (och så verkar det vara), så blir det ju personalbrist när hon är borta, och boendet måste kanske dessutom betala en vikarie delar av tiden, förutom lönen till den personal som följer på semestern.

    TS, jag tror att du måste skaffa någon privat för detta, och avlöna honom eller henne själv. Kanske någon högskolestuderande som kan vara borta en vecka på ett lov. Men jag tror att detta också blir svårt, för han eller hon kommer kanske att begära ganska mycket i lön, och dessutom måste ni lära känna personen innan, så att det inte skär sig helt när ni befinner er i ett främmande land.


    Jag hade som personal på ett LSS-boende gärna följt med om jag inte också hade varit ensamstående förälder. Det viktiga är nog att personalen har en möjlighet att dra sig undan delarna av dygnet denne är ledig.

    Man gör ju ofta insatser som kräver extra personal även på hemmaplan, tex har en brukare gått en konstkurs nyligen på vårt boende vid 12 tillfällen, behöver då 2 personal som följer med varje gång på heldagar då personen inte själv kan gå.

    Det är 12 heldagar bara där med 2 extra personal. På LSS är det viktigt att få ägna sig åt det man tycker ger livet någon form av värde. Jag kan tycka en vecka utomlands absolut kan jämföras med en konstkurs. Och en personal hade ju redan tackat ja tll ts och hennes familj.
  • Anonym (gg)
    2barnsmoder skrev 2022-09-25 14:01:00 följande:
    Tack för ditt inlägg. Var det några frågor om rätten att få gå på konstkursen och därmed behöva ha extra personal(kostnader) som drabbade kommunens budget? Eller var det mer " Ok, självklart ska hen få gå på konstkurs, vi fixar så det finns personal så det ska funka"
    Vore intressant att veta, för jag tycker också det är ganska jämförbart, förutom att i mitt fall skulle personen behöva åka till annat land. 
    Nej, var helt självklart att personen skulle få gå. 
  • Anonym (gg)
    2barnsmoder skrev 2022-09-25 14:59:30 följande:
    Se där, det ger lite mer hopp om bifall i frågan. Det hänger nog på om boendechefen och dess överordnade har en syn på de boende på LSS som människor som precis som alla andra behöver få små glädjeämnen i livet att njuta av.
    Våra brukare är väldigt sjuka, vi försöker alltid hitta glädjeämnen för dem, fångar upp intressen och så vidare, även gratis sådana. Jag tror många av dem skulle bli väldigt deprimerade annars. Det beror absolut på vilken chef man har, jag har varit med om en som tyckte att ha gurka på smörgåsen var för dyrt, medan andra tar upp saker som hade kunnat göra livet enklare eller roligare för brukarna själva.

    Jag ser det heller inte som en absolut grej att när jag slutar på ett boende så har jag aldrig mer kontakt med en brukare som någon skrev, har jobbat på så många LSS att jag oftast stöter på gamla brukare på stan när jag är ute, hälsar de så hälsar jag såklart tillbaka och småpratar lite ibland. (Det kan ju vara känsligt ibland att förklara vem jag är om de har personer med sig som inte känner till att de har LSS, så jag hälsar aldrig först)

    Tycker de flesta förstår skillnaden mellan personal och kompisar faktiskt.
  • Anonym (gg)
    EpicF skrev 2022-09-25 16:57:58 följande:
    Nej, med de är heller inte i tjänst dygnet runt som personal från ett lss-boende skulle vara om de följde med. 
    Det beror väl på hur man ser det, måste man övernatta på annan ort så känns det kanske inte som man är ledig.
  • Anonym (gg)
    elmadumle skrev 2022-09-25 23:52:45 följande:
    Då ska alla som är fattiga och inte har råd att åka på semester, ännu mindre utomlands, få resa också då. Jag har aldrig varit utomlands, inget jag har lidit av, våra barn har inte fått åka utomlands, lider de av det nu som vuxna får de väl komma med sina anklagelser då. Det är ingen som helst rättighet för någon att få åka utomlands.
    Fast nu betalar ju ts resan själv och har råd att bjuda både sin dotter och personalen. Du får ju betala din egen resa om du vill resa. 

    Vad hon vill är att ta med personal, något som inte är samma sak. 
  • Anonym (gg)
    Anonym (EC) skrev 2022-09-26 13:58:41 följande:
    Ja det är klart att "leva som andra" som funktionshindrad och LSS-berättigad kan ses som någon form av överkompensering för tidigare synder, men det synsättet säger mer om dig faktiskt. Vi andra väljer att se det som moraliskt riktigt och rätt att även LSS-berättigade ges möjlighet att ha ett gott liv.
    Det är ju så att om man har LSS så är det ju ett funktionshinder man har som man alltid kommer att ta, i hela sitt liv, som någon skrev handlar försörjningsstöd (oftast) om en begränsad tidsperiod, och baseras (oftast) inte på en diagnos. Jag tror mycket ligger i det, att lagstiftningen ser ut som den gör och ska se ut som den gör.

    Sedan är det såklart inte heller egentligen rätt att vissa med försörjningsstöd har diagnoser och inte får hjälp av LSS eller får ta del av sjukförsäkringar, men det har ju inget med trådstarten att göra.
Svar på tråden Bor på kommunalt gruppboende, åka på semester?