Nu har det kommit väldigt många svar. Jag ska försöka svara på några stycken i alla fall men kommer inte hinna svara på allt nu.
Anonym (jaha) skrev 2022-09-27 11:19:37 följande:
När du skriver att det är "ekonomiskt omöjligt" att skilja er vad menar du då?
Ekonomisk omöjligt som i att ni skulle kunna skilja er men inte bibehålla er nuvarande levnadsstandard..... eller.... som i att det inte är möjligt även om ni skulle vilja det? Vill inte och kan inte är inte riktigt samma sak...
Nej det handlar inte bara om att vi inte kan behålla nuvarande levnadsstandard. Det handlar om att vi bor i en storstad. Hyresrätter är ca 15-20 års kötid till (och de är dessutom svindyra) och ingen av oss skulle få lån till bostadsrätt själva. Vi behöver inte ha en stor lägenhet då vi bara har 1 barn men även små lägenheter går ju på minst 1,5-2 miljoner.
Anonym (raka puckar?) skrev 2022-09-27 13:53:07 följande:
Troligen stör den moraliska aspekten, känslan att vara en dålig människa och göra fel. I din situation skulle jag glömma det och fokusera på hur du skulle vilja ha det.
Vad är konsekvensen av de olika val du står inför?
Om du väljer att vara otrogen och blir avslöjad, vad händer då?
Kommer ni då gå isär? trots att det knäcker bådas er ekonomi?
I så fall är otrohet ett riktigt dåligt alternativ, då är det bättre att ni går isär nu och försöker få ihop ekonomin så gott det går.
Skillnaden är att ni troligen kan samarbeta lite bättre under separationen.
Ett lite udda alternativ som skulle kunna funka i vissa relationer är att separera men fortsätta bo ihop under en viss tid, tills det blir möjligt rent ekonomiskt att flytta isär.
Du meddelar honom att du inte tänker leva i ett sex- och kärlekslöst förhållande, ni fixar om hemma så ni har egna sovrum och pratar ihop er om hur allt ska funka.
Sedan lever du ditt eget liv med gott samvete.
Du kanske inte kan dra hem några karlar men du kan åka iväg, träffa vänner, uppleva saker och även hitta nån att ha sex med.
Så snart det är möjligt så flyttar ni isär.
Ytterligare ett alternativ som funkar för en del är att faktiskt välja att vara otrogen och sköta det så snyggt som möjligt. I ett sånt läge bör du vara medveten om konsekvenserna och beredd att ta dem, om du blir avslöjad.
Det är långt ifrån ovanligt att den bedragna partnern som inte är intresserad av sex väljer att blunda, man vet men tittar åt ett annat håll. Så länge det inte kommer ut så kan man intala sig att det inte är något.
Hur tror du han skulle reagera om du var otrogen?
Skulle det krascha direkt och bli kaos?
Har ni barn?
Det är svårt att säga hur han skulle reagera. Jag är ganska säker på att han inte skulle kasta ut mig med huvudet före. Han är inte den typen. Men frågan är hur mycket han faktiskt skulle bry sig. Förr hade han definitivt blivit jättesårad och knäckt. Och det förstår jag. Men nu vet jag inte. Jag har på sätt och vis svårt att se vad han skulle bli sårad över. Jag vill ju ha sex med honom och det vet han men han vill inte ha mig. Vi har ett barn vilket förstås komplicerar separation ytterligare men jag tror inte att nån av oss vill skiljas nu även om det skulle varit möjligt.