• Anonym (TS)

    Är otrohet alltid fel?

    Förr hade jag själv definitivt sagt ja, det är alltid fel. Men nu börjar jag mer och mer vackla. 


    Jag lever i ett sexlöst förhållande. Vi har inte haft sex på 3,5 år. Och när jag ser tillbaka på det så har nog min partner egentligen inte velat på många år innan dess heller. Det har varit halvhjärtade mercyfuck någon gång i månaden i 6-7 år dessförinnan. Det var väl bara att jag var sen med att fatta. Eller att vilja fatta kanske. Så när jag väl slutade att ta initiativ så slutade också sexlivet helt. 


    Detta äter upp mig fullständigt. Jag känner mig så ful och äcklig i min partners ögon och skäms att vara naken hemma. 


    Att skiljas skulle nog ingen av oss klara ekonomiskt i nuläget. Och oavsett så älskar vi varandra fortfarande. 


     


    Är det i det här läget ändå helt fel med otrohet? Bara ren fysisk otrohet förstås, utan känslor inblandade. Hade jag fått välja hade jag valt sex med min partner alla dagar i veckan men när det valet inte finns är det då så fel att vilja ha nån form av sexliv med nån annan?


     


    Trevliga svar tack. Man måste inte hålla med men man kan hålla en normal ton i inläggen.

  • Svar på tråden Är otrohet alltid fel?
  • Anonym (S)

    Ja, det är fel..
    Ta upp det med din partner istället och säg att du vill ha ett öppet förhållande. 


    vill hen inte så får ni ta det därifrån..

  • Kockobello

    Det är fel, men man kan ju heller inte leva så som du beskriver. Prata om det och skilj er om det inte fort blir bättre.

  • Tecum

    Om hon inte inser problemet och vill göra något åt det bör du kräva öppet förhållande. Då inte hon heller klarar en separation rent ekonomiskt borde det vara i hennes intresse att ni håller ihop, även om det kostar på att du har andra. 

    Men du känner henne bäst och inget är enkelt. Kanske skulle det kännas bättre för henne att låtsas vara ovetande men i tysthet acceptera att du är otrogen? Människor är komplicerade och inget är så känsligt att prata om som sex. Om hon vet när/var/hur och med vem blir det omöjligt att ta, men om hon kan köra med lite självbedrägeri är det tolerabelt? Vad tror du själv?

  • Anonym (Fyfan)

    Ja det är fel. Punkt. Finns liksom inget att diskutera. Patetiskt att du anser det vara fel tills du inte får ligga hemma, då ska du försöka rättfärdiga något fruktansvärt hemskt och omoraliskt bara för att du skulle gynnas av det. Som sagt, patetiskt. Är du inte nöjd med sexlivet så antingen accepterar du läget och använder din egen hand eller så lämnar du din partner.

  • Xenia

    Det är inte fel om både är överens, s k öppet förhållande. Men det räknas inte ens som otrohet. Otrohet inbegriper smussel och lögner.

    Varför inte bara säga rent ut till din partner att du är olycklig över bristen på sex och att du vill ha ett öppet förhålllnade. Om hen älskar dig borde hen tillåta det. Är ju bara egoistiskt att säga "jag vill inte ha sex med dig men du får inte ha sex med någon annan heller". Fast risken är att hen återgår till sällsynt "mercy sex" då för att behålla dig. Och det är inte egentligen vad du vill ha.

    Älskar ni verkligen varandra eller håller ni bara ihop pga ekonomin och gammal vana? Eller älskar varann som vänner, inte som ett par.

  • Kockobello
    Anonym (Fyfan) skrev 2022-09-24 15:49:55 följande:

    Ja det är fel. Punkt. Finns liksom inget att diskutera. Patetiskt att du anser det vara fel tills du inte får ligga hemma, då ska du försöka rättfärdiga något fruktansvärt hemskt och omoraliskt bara för att du skulle gynnas av det. Som sagt, patetiskt. Är du inte nöjd med sexlivet så antingen accepterar du läget och använder din egen hand eller så lämnar du din partner.


    Det är även patetiskt att inte ligga med sin partner. Varför är hon med honom? Just ja, av ekonomiska skäl.

    Eeehm. . . 
  • Anonym (TS)

    Tack för alla svar. Öppet förhållande har tagits upp lite löst och generellt för några år sen, då vi fortfarande var i mercyfuck-perioden. Då var det väldigt tydligt att hen inte tror på sånt. ?Det kan aldrig funka för nån i verkligheten? tyckte hen. Därav tänker jag att det knappt är någon idé att ta upp. 
    Självklart är otrohet ett stort svek. Samtidigt tycker jag att det är skillnad att vara otrogen i ett förhållande där man fortfarande ligger med varann och att vara det i ett sexlöst förhållande. Det är ju inte så att jag väljer nån annan istället för min partner. Hade partnern velat hade jag utan tvekan valt sex med hen.
    Angående frågan på vilket sätt vi älskar varann så är det svårt att svara på. Jag är inte kär som förr. Känslorna dämpas ju lite när de aldrig blir besvarade. Men jag är attraherad som tusan och älskar hen. Omvänt vet jag inte.

  • Anonym (A)
    Kockobello skrev 2022-09-24 15:32:05 följande:
    Det är fel, men man kan ju heller inte leva så som du beskriver. Prata om det och skilj er om det inte fort blir bättre.
    Håller med
  • Anonym (Xyz)
    Anonym (TS) skrev 2022-09-24 16:29:42 följande:

    Tack för alla svar. Öppet förhållande har tagits upp lite löst och generellt för några år sen, då vi fortfarande var i mercyfuck-perioden. Då var det väldigt tydligt att hen inte tror på sånt. ?Det kan aldrig funka för nån i verkligheten? tyckte hen. Därav tänker jag att det knappt är någon idé att ta upp. 
    Självklart är otrohet ett stort svek. Samtidigt tycker jag att det är skillnad att vara otrogen i ett förhållande där man fortfarande ligger med varann och att vara det i ett sexlöst förhållande. Det är ju inte så att jag väljer nån annan istället för min partner. Hade partnern velat hade jag utan tvekan valt sex med hen.
    Angående frågan på vilket sätt vi älskar varann så är det svårt att svara på. Jag är inte kär som förr. Känslorna dämpas ju lite när de aldrig blir besvarade. Men jag är attraherad som tusan och älskar hen. Omvänt vet jag inte.


    Du måste ju prata med henne, sådär kan ni ju inte fortsätta. Sätt er. Prata. Berätta att det är ett stort problem för dig, föreslå öppen relation. Är det blankt nej, skilj dig. Då finns det ju ingen förståelse för hur dåligt man kan må utan sex.

    Otrohet är enkel biljett till skilsmässa, då kan du lämna direkt istället.
Svar på tråden Är otrohet alltid fel?